|
|
|
|---|---|
|
Ja detta är ett udda problem minst sagt men saken är den är att min kvinna inte kan fixa med kopplingen i denna BMW 523 -97 utan att slira något rent vansinnigt på i stort sett varenda växling. För mig som bredvidsittare tycks honsläppa kopplingen alldeles för sakta och verkar ha blyinfattad gaspedalsfot. Den gamle Saaben kör hon klockrent, en mycket erfaren förare. Problemet är bara när hon kör BMWn och det gör dels att hon känner sig skamsen, dels att jag blir en smula irriterad över allt detta slirande. Hon vet mycket väl att det inte ska växlas på det viset men kan inte avhjälpa det. Kan någon vänlig själ rädda situationen för oss? Själv har jag aldrig haft några problem att växla snyggt med bilen men det kanske finns något djupare systemiskt som man kan åtgärda. Hört talas om en sk CDV-grunka som ev skulle kunna modifieras, kan en amatör fixa detta? Vill inget hellre än att även hon ska känna sig som gjuten bakom ratten i denna härliga bil. | |
|
En ytterligare bit information till den som är vis: i början när vi precis skaffat BMWn så hade faktiskt även jag problem när jag tänker efter, fast åt andra hållet. Efter att jag kört BMWn fick jag nästan undantagslöst sk "kärringstopp" på Saaben så fort jag satte mig bakom ratten. Ursäkta uttrycket. Jag menar att motorn stannade när man skulle iväg pga att jag släppte upp kopplingen för snabbt. Så uppenbarligen finns rätt stora skillnader i hur kopplingen fungerar/upplevs mellan dessa våra bilar, något man kanske till en del kan anpassa sig till men det vore mycket bättre att få systemen att fungera mera likartat. |
|
| Litet ytterligare ev info är att hon avskyr att köra BMWn men det har ni redan räknat ut. Vem vill köra en bil som får en att framstå som en total novis och klåpare? Vill ändra på detta om det går som sagt. | |
|
Hej! Här finns "lite läsning" ang. CDV-ventilen. Länk Mvh/Saij |
|
|
Kan man inte anpassa sin körteknik efter bilen så är man en nybörjare, ok att det kan bli nått kärringstopp första gången om bilen är väldigt annorlunda men sen har man ju lärt sig hur den fungerar. Har hon en Saab så låt henne fortsätta köra i den. |
|
|
Köp då aldrig en V70 volvo till henne för de har en riktig skit koppling Det jag kan rekomendera med varm hand är automatare helt j.... klock rent om du frågar mig Kör Tradare med många växlar på jobbet och vill inte röra manuellt i oljan privat Ha deT |
|
|
Tack för förslagen. Jag tog mig tid att analysera mer på djupet hur jag använder kopplingen i BMWn, slutsatsen är att den egentligen är rätt tråkig och indirekt, ingen vidare känsla vid inkoppling. Konsekvensen är att jag automatiskt tvingar mig att växla litet långsammare än i Saaben för att det ska ske snyggt och ryckfritt, även en något annorlunda timing i hur gaspedalsfoten jobbar relativt kopplingsfoten. En smula "fly-by-wire"-känsla i BMWn, mer mekaniskt/direktstyrning i den gamle Saaben. Jag kommer att kolla närmare på den där CDV-tråden för att se hur man kan deaktivera detta och få mer direkt kontroll och återkoppling, förhoppningsvis. Återkommer om resultatet! Automat: jovisst det är praktiskt men inte lika kul, har kört en automatare med samma motor och det var verkligen ingen höjdare - man får nog gå upp till en 528 eller 530 i så fall för att kompensera motorkarakteristiken. |
|
|
Saij skrev " Här finns "lite läsning" ang. CDV-ventilen. [LÄNK] " Första länken från Hasso i den tråden är en läskigt bra beskrivning av problemen hon har: Länk Enda är att det bara räknas upp bla 525 1997-, vår är en 523 (vilket är en 2,5 liters motor, såvitt jag vet finns inga "525" från -97)... men jag ska kolla snarast hur det ser ut under huven för jag kan nästan svära på att det måste vara just denna lilla "finess" som ställer till det. Symptomen stämmer exakt. |
|
|
Hej! Kolla här Länk pos 9 spärrventil. Mvh/Saij |
|
|
Japp Saij, hittar jag denna "spärrventil" nu när jag gör service 2 så försvinner den spårlöst i processen och jag räknar kallt med att varken jag eller min kära kvinna kommer att sakna den. Kommer definitivt inte att beställa några urborrade ersättningsdelar, bara att plocka bort och böja till så det passar så är det bra med det. Redan själva idén bakom att sätta dit denna CDV-ventil tycks bisarr på en marknad som domineras av manuellt växlade bilar och en närmast nedärvd förmåga att växla dylika. Kanske kan vara måttligt motiverat på tex USA-marknaden för att rädda drivlinan från de värsta klåparna som tvingats växa upp med automatare. Jag lovar att jag återkommer om hur hon upplever bilen efter att CDV är borttagen (om den finns, har inte kollat än men allt tyder på det). Kanske till och med jag kommer att uppskatta detta även om jag inte haft några direkta problem, vem vet. Tack för all hjälp! --------- PS. var inne och skulle handla en liter lämplig vätska för hydrualiken (byter all bromsolja nu vid service 2), killen i affären menade att det troligen var DOT 5.1-olja i och med att bilen har ABS (??) Ställde mig litet frågande där, utgick från att det måste vara DOT 4 i vanlig ordning så det var det jag köpte. Antar att det är markerat på behållaren vad det ska vara, tyvärr anges det inte i instruktionsboken ("kontakta verkstad"...) och denna behållare är ju inte synlig utan att man plockat ner vänster kupéluftfilter och det gör jag ju inte förrän det är dags att mecka och byta. Vet att det inte går att blanda DOT 4 - DOT 5.1. Om någon med säkerhet vet vad det är för DOT-klassning på oljan till broms/kopplingshydraulik i en svensksåld 523i -97 (M52 motor) så får ni gärna berätta. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Duger gått med Dot 4 det enda som var BMW godkänt 1997 enligt TIS. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Tack Hasso, då är det bara att köra på! Måste säga att det känns fantastiskt roligt att jag äntligen kommit över min mentala spärr att mecka med den här pärlan. | |
| Noterar även en skillnad mellan att få bilen dyrt meckad för att uppfylla servicebokens minimikrav (till alltmer osäkert värde beroende på miltal/ålder), mot att se till att den meckas för att uppfylla *våra egna* behov och krav på bilen som ägare och förare av bilen, och vad vi kan se behöver åtgärdas utöver kraven på minimiunderhåll. Har hört att vissa auktoriserade BMW-verkstäder inte ens befattar sig med uppgiften att montera bort CDV, i så fall mycket illustrerande för vad jag noterar. Känns fantastiskt befriande att ha tagit beslutet att sluta samla stämplar i serviceboken! | |
|
Jag har monterat bort min CDV och skillnaden är ganska stor faktist. Bilen blir mer lättkörd och mjuk. Dock hade alu kopplingen på röret ärglat fast i cdv hylsan så mitt rör gick av så jag åkte på o byta de lilla röret. Skulle de va så att de händer på din med så är de ju delbart kanske 30cm upp och röret kostar ca 300kr... Sen bör du skaffa en öppen ring nyckel strl 11 då en vanlig block nyckel gärna slinter på alu kopplingen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.