|
|
|
|---|---|
Crusty |
Tja! jag vet att detta inte har med BMW att göra men iallafall! Jo, när jag ansökte om lemp. innan jag tagit mitt körkort sa optiker att jag behövde glasögon för att få lov o köra bil. jaja, ok det fick man stå ut med. Men när jag klarade uppkörningen o slutligen fick mitt körkort (1 år sedan) så står det inget under "Villkor" där står liksom inte att jag behöver glasögon när jag kör! Nu gör jag naturligtvis detta ändå! Men hur e det? behöver jag det enligt lag när det inte står på mitt körkort?? Nån som vet? ///Crusty |
Crusty |
Nån? någon måste väl veta?? |
Kowalski |
Hej Rimligtvis borde du vara tvungen att ha på dig glasögon/kontakt linser ENDAST OM det står under villkoren för ditt körkort. Men står det inget så behöver du säkert inte det, hur skall polisen kunna veta att du är tvungen att ha glasögon om du det inte står på ditt körkort? Men för din egen och andras skull gör du nog bäst att ha dem på dig ;-) Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 |
Crusty |
jojo, visst! Använder alltid glasögonen, men jag bara undrarde om jag var tvungen enligt lag? självfallet är jag rädd om mina med trafikanter, tror inte att dom uppskattar en halvblind ung kille i en japansk racerraket! =0) |
Crusty |
en fråga till bara! E det jag eller vägverket som gjort en miss så att det inte står att jag behöver körkort? På mitt foto har jag inga glasögon. Jag tror heller inte att man behöver fylla i det nån stans eller? |
|
Precis det du beskriver kan du föra över på mig också. Optikern sa att jag behövde glasögon, så jag skaffade ett par. Och så åkte jag omkring och övningskörde med min lärare i några veckor, innan det var dags för uppkörning. Sedan när jag väl hade kortet i min hand stod ingenting om att jag måste bära glasögon när jag kör. Tror t.o.m att läraren berättade att den uppgiften kommer synas tydligt. Aningen konstigt faktiskt. |
|
| Har likadant på mitt körkort, står inte ett ord om att jag måste ha glasögon, kanske är nån sorts EU-anpassning, vad vet jag. Skulle inte heller sätta mig bakom ratten utan linser dock, det är alltid kul att kunna se ratten och sånt när man kör. ;) Att du inte har glasögon på fotot beror väl på att du inte *får* ha glasögon på körkortsbilden, eller hur? Tror inte det är nån miss från någondera sida, i så fall borde det rent logiskt sett inte drabbat två av varann oberoende personer. Men men, man vet aldrig. | |
Kowalski |
Crusty: Jag tror inte att du har gjort en miss i det här fallet. Det skulle väl i så fall vara körskolan eller vägverket, det är ju de som tar hand om den information som optikern skriver i sitt utlåtande i samband med anmälan till körskolan. Hade du glasögon på dig vid uppkörningstillfället? Om inte och det gick bra tror jag att det är detta som vägverket går efter. Och då gör du ju inget olagligt som kör runt med glasögon på dig, även om det inte står så utryckligen på körkortet. Man kan ju faktiskt få en försämrad syn efter uppkörningstillfället. Och bestämmer man säg då för att skaffa glasögon TROR jag inte att man behöver få ett nytt körkort där det står "Glasögon" under villkoren. Men detta är som sagt bara spekulationer. Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 |
|
Samma sak har hänt mig har haft glasögon i 3 år och kökort i ett halvår... ser lite halvdåligt på båda ögonen dvs skarpt på 1,5 meter sen är det suddigt på lappen stod det att glasögon var ett måste men på körkortet står det ingenting om det ! hah |
|
|
hahaha kökort ! körkort ska det stå... jisses... |
|
|
I villkorsrutan på baksidan av mitt körkort står det "01. 06 + 100.". Jag tror det betyder att jag har ett synfel och att jag måste ha glasögon. Står det något i era villkorsrutor? /Anders |
|
|
Tjena! Har för mig att de tog bort detta för ett par år sedan då linser är så vanligt. Tror det var en EU anpassning. /foo |
|
| Samma gäller mig. Jag behövde också glasögon, men det står inget på körkortet. | |
|
På mitt körkort står det också "01. 06 + 100". Har ni andra det "nyaste" körkortet eller? |
|
|
Dom här villkoren står på mitt körkort försök att slå det om ni kan :-) 44.03 + 44.05 + 45 + 10.02 + 20.06 + 25.04 + 30.05 + 35.01 + 40.01 + 40.11 who dares wins... |
|
| Det står med sifferkod på baksidan om du behöver glasögon och eventuella andra villkor som prövotid, automat etc etc | |
Crusty |
Körde faktiskt för första gången utanm glasögon på en sträcka över en mil, vilket jag aldrig gör annars! Men jag hade glömmt mina brillor o jag hade brått, men jag blev förvånad hur bra jag ändå såg. Men e det mörkt o jag kör inne i stan (Malmö) så e det förenat med livsfara! ///Crusty |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.