|
|
|
|---|---|
|
Jag skall åka till Deutschland och hämta hem en 525 touring, och jag har funderat ganska mycket kring det. skulle vara MYCKET tacksam för alla tänkbara tips och råd angående först och främst bilen, men också själva importen. tex; skall man satsa på vanosmotorn eller är det överflödigt? hur mycket snålare är en sådan (i verkligheten, ej deklarationer), och är det stor skillnad att köra den med tanke på vridet? hur upplever ni bilen som helhet (jag har erfarenhet av 730 -89, 325 -88, 318 -86 samt -88)? vad är rimligt att betala för en riktig bil med bok, 15-17000 mil i bra skick hos en privatsäljare? mm, mm. till skane hör att jag har släktingar som hjälper mig med språk osv. Det blev en del det där, men att köpa en sådan bil är ju världens grej, roligt men inte helt lätt. Så ös på och skriv, alla som vet/kan något eller har erfarenhet, så blir jag sååå glad :-D! let the Best Machine Win! | |
|
och "skane" ska vara saken, vad fel det kan bli :-) let the Best Machine Win! |
|
|
Vet inte om det är stor skillnad mellan vanos och vanlig 24V, men en kompis farsa har en 525 24V -92, och jag tycker den går helt ok. Jag skulle rekomdera automatlådan i 525, passar bättre i en så bekväm bil. 525 går ganska billigt, under litern med manuell. Jämför du med BMW 730 så kommer kanske 5-serien att kännas lite smäckig invändigt, men varför alltid jämföra med det bästa som finns? Har ingen jättebra koll på E34 Touring priserna i tyskland, jag vet att de har sjunkit på senare år. Kanske är lagom med mellan 40-50.000 kr för -92,-93 årsmodeller. Du kan nog räkna med att lägga på 8-10.000 kr innan bilen är reggad och kölar i Sverige. |
|
|
Tack för svaret! Jag har testat en del E-34:or (dock inte 525 24v), och jag måste säga att jag tycker inredningen känns ganska likvärdig med min 730:a. Men din 735:a är ju nyare och kanske i bättre skick. Växellådsval är ju ganska individuellt, och personligen skulle det nog krävas en 7-serie el. liknande (typ 540) för att få mig att välja automat. Kan själv :-)! Sedan glömde jag skriva att jag har möjlighet att åka ner till tyskland gratis och bo hos kusinerna där, så själva importen kan nog bli halvbillig iaf. Sedan är det ju en annan sak hur mycket bensin man bränner hem på autobahn förstås :-)..... kanske kan spara in en hotellnatt :-)..... Hur tycker du din kompis farsas bil är om du jämför den med din? let the Best Machine Win! |
|
|
moonflower, jag kan säga så här: Min kompis farsa ville inte provköra min bil, för då förstod han att han inte skulle nöja sig med sin 525! Anledningen till att han köpte 5-serie är att den är mycket billigare att tanka, laga, försäkra och serva. Fartresurserna på hans 525 och min är ganska lika upp till kanske 120, sedan går 735 bätte pga större cylindervolym och mer hästar och vridmonent. 525:an är inte sänkt vilket min är, så komforten är bättre i hans bil. Min har mycket mera utrustning än 525 tex. klima, läder och trä, så det blir inte rättvist om man skall jämföra inredningen. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ha en 525, egentligen ett bättre val pga ekomonin, men då vill jag ha AC, skinn och automat i den. Lycka till med ditt köp! MVH Johannes |
|
|
Jag är mycket nöjd med min 525a mycket bra komfort trots att den nu rullat 25500 mil, Den vill ha ca 1,15 men då är det mest stadskörning. Jag betalade 49000kr för min men då har den ju gått lite längre men skicket är mycket bra. Obs manuel + vanos. Vanos rekomenderas iaf av mig. Lycka till... |
|
|
Återigen tack för svar! J.L; Nä, förstår din kompis farsa, det är därför jag aktar mig för att köra m5 :-). Har prövat men fick sluta snabbt..... Hade inte tänkt att tokgasa särskilt mycket, det är mer kraft vid omkörningar o dyl. som är intressant. När man någon gång vill trycka på, då ska det hända saker! Visst vore det kul med massa utrustning, helt klart, men hittar jag en strippad bil till väldigt bra pris kan den också vara intressant av den anledningen. Känns tryggt att du som kör 735 iaf tycker att bilarna är hyfsat likvärdiga. Tackar! B.L; Kul att du också är nöjd. 1,15 i stan tycker jag är väldans godkänt, men jag vet iofs inte vilken stad du menar. Jag bor i sthlm, där brukar det dra en del soppa pga alla vidriga köer. Köpte du din i sverige, och har den bok/dokumentation? tycker du det märks på den att den gått några mil? Och vanos, har du provat någon bil utan? Stor skillnad? Vielen dank..... let the Best Machine Win! |
|
| -93 kom airbag tror jag (ialla fall blev det vanligare då) tycker det är en ganska viktig detalj. | |
|
Jo, det blev (enl. modellguiden) standard -93. Håller verkligen med, airbag är ett STORT plus! let the Best Machine Win! |
|
|
Japp den är sv-såld och full s-bok, och milen känns inte alls skulle jag vilja påstå(alla bussningar bytta). Med eller utan vanos,jag har haft båda och tycker att det är stor skillnad. Bor också i sthlm så jag vet vilka köer du menar :-) |
|
|
Det låter ju som om man skall satsa på vanos när det blir dags. Har dock kollat lite närmare på mina tillgångar på börsen, och värre magplask har ju sällan skådats :-/. Få tyvärr skjuta upp köpet på obestämd tid :-( let the Best Machine Win! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.