|
|
|
|---|---|
|
Hej gott folk! Som topic: Prob med tomgång, förbrukning och effekt. Hoppas ni kan hjälpa mig med tips, tankar och idéer. Vill i första han skippa bmw verkstad. Jag ska försöka förklara så gott och pedagogiskt jag kan. Man kan säga att min bil har 2 lägen: Läge1: Tomgång normal, snål bensinförbrukning och kraftfull effekt. Läge2: Tomgång pendlar mellan ca500-ca1500 rpm, bilen drar dubbelt så mycket sås och den känns mycket svagare (OBS! Läge2 händer aldrig när bilen är kall) Jag tänkte berätta kortfattat hur bilen betedde sig för några dagar sedan när jag åkte från stockholm till östersund.. De första 10 milen gick den som den skulle, dvs "läge1". Då kan jag gasa så bensinförbrukningsnålen ställer sig på 10L/100km och bilen färdas då i 135-155 km/h beroende på upp/nedförbacke. Sen var jag in och tankade bilen, köpte lite godis och dricka. Kollade även olja , kylarvätska och luft i däcken. Då var den fortfarande på "läge1" tomgången låg fint på ca 600-700 rpm. (Stänge av bilen när jag tankade och gick in i buktiken) När jag sen startar bilen är den fortfarande i läge1. Kör sen ut på motorvägen och kör en ca 3 mil till. Då går han mitt i allt från läge1 till läge2. Håller jag en hastighet på 100kmh så drar bilen ca 20L/100km. Med andra ord mer än dubbelt så mycket. Då stannar jag bilen för att kontrollera tomgång. Och då visar sig misstankarna vara sanna, tomgången pendlar mellan 500-1500 rpm. Inte så mkt att göra, kör ut på motorvägen igen och känner hur pengarna tickar i plånboken. När jag har kört ca 10 mil med läge2 så slår den mitt i allt tillbaka till läge1. Ibland känner man att motorn får mer kraft. Ser då att soppaförbrukningen är normal. Jag hoppas ni förstår vad jag menar med läge1 och läge2. Har säkert glömt att skriva något. Obs. Jag har bytt luftmassemätare, har även kopplat ur lamban när bilen varit i läge2 och tomgången fortsätter att hoppa. Tändstift, olja och oljefilter är relativt nya. Bomb och spamma mig med frågor, tips, tankar och idéer. Denna tråd kommer jag bevaka dagligen. HJÄLP MIG!! // Sean G.C "Vad? Såg du inte stoppskylten?" - "Jo, men jag tror inte på allt jag läser." | |
| Kör en felsökning på verkstad med nån som har felsöknings utrustning för bmw! Skulle tro att nån av dina kamaxelgivare är trasig! | |
|
jag har en 325 92, hade samma fel som dig, gick i ditt läge 2 med eller utan lambda men jag chansade o bytte den mot en universal frän motornord för drygt 400 spänn. efter det fungerade den skit bra , har nu kört 3k mil o funkar fortfarande. har du kollat så grenrörspackningarna e hela? kan göra så lambdan fetar på bränsle:-) Do you know the muffinman? |
|
|
Som du skrev efter tankning, skulle det inte förvåna mig om du fått skit soppa i tanken. Stod om det för ett tag sedan i tidningen. Var ett bolag som hade fått fel, men kommer inte ihåg vilket det var. Står säkert om du googlar någon tidning på nätet. Tänkte på det att du körde 3 mil. På den tid och sträcka hinner soppan i tanken blandas och börja användas av motorn. Kolla upp det, har för mig att bensin bolaget fick stå för eventuella reparationer. Om det är det kan jag inte veta, men tycker du skall kolla om det var det märke på bolag som du tankade hos. |
|
|
Prövade att finna artikeln om det, men inte. Innan du fortsätter hade jag prövat att tömma baljan och tankat där du brukar som bilen gått som den skall tidigare. I med en flaska injection cleaner och se om det hjälpt. |
|
|
///Mackan: Tack för tipset. Men jag ska först göra några seriösa försök och få till det själv. BMW verkstad blir sista utvägen. Patrik.E: Tack. Då ska jag ta och köpa en lambda från motornord.se. Grenröret är de det som går ut från motorn eller har jag fel? Hur kollar man att det är tätt? Känner nära med handen runtom? Clintan66: Jag är nästan säker på att det inte är bensinens fel. Detta problem är återkommande. Ca 20-30% är bilen i läge2 när den används. Jag har haft det här problemet i flera månader. Även om jag har lite soppa eller fulltank så pendlar den från läge1-läge2. Har testat injection cleaner utan några resultat. Tack ändå. Jag skriver hur det går när jag väl får tid att testa. |
|
| Tror de blir absolut billigast att köra en diagnos på bilen så får de reda på problemet på en gång! Behöver ju inte vara auktoriserad bmw verkstad...kostar nån hundring och tar 10 min max! | |
| Aha okej. Trodde du fått problemet nyligen. Ska du byta lambda så är de billiga på biltema. Vissa är emot biltemas, men fungerar perfekt på min. | |
|
///Mackan: Jag ska nog testa det om inte en ny lambda hjälper. Clintan66: biltema tycker jag inte om längre. Köpte två par tändstift från dom som bara funkade i drygt 2 månader... Tack för alla tipps. Återkommer när jag får tid att testa lite. |
|
| Ja tändstift hade jag inte heller köpt:) lycka till nu | |
|
Tack för alla seriösa svar! Nu har jag äntligen införskaffat mig en lambda från Motornord för 425 kr. Tack för det tipset "Patrik.E". Efter montering/byte så kom en vän förbi (mekaniker) och insåg på några sekunder att lambdan var trasig. Han skakade på den och hörde att "keramiken" eller vad det kallas har pajjat och är löst. Nu går iaf bilen precis som den ska! Jag verkar ha fått tillbaka en hel del hästar som var på rymmen förut. Tomgången är 100% stabil. Tiden jag spenderade på denna tråd var värd alla sekunder! Tack. "Vad? Såg du inte stoppskylten?" - "Jo, men jag tror inte på allt jag läser." |
|
| skönt att det löste sig:-) | |
|
Ja riktigt skönt!! Hoppas att andra också kan ha nytta av tråden! "Vad? Såg du inte stoppskylten?" - "Jo, men jag tror inte på allt jag läser." |
|
| Känns det inte lite som att motorstyrningen har en viss övertro på lambdagivaren om den kan dubblera förbrukningen? Lambdagivaren ska ju bara kunna justera inom en viss gräns sen ska datorn säga stopp och skrika "lambdavärden orimliga" el dyl. | |
|
Ja veckan innan jag bytte lambdan så var det helt trasig. Då hoppade inte tomgången men bilen luktade gammal 240 om man låg bakom. Nu luktar inte bilen alls som tidigare. "Vad? Såg du inte stoppskylten?" - "Jo, men jag tror inte på allt jag läser." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.