|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag undrar vilken axel hastigheten mäts på? fram eller bak? Borde ju vara bak om jag får gissa :S bilen i fråga är en M3 E90 -08 Tycker hastighetsmätaren visar fel, tror inte jag gör mer än ca 132-133 gps fart vid 140 mätarfart, och om man ska sätta på vinterdäck så skiljer ju rullomkretsen bak en del (original 265/35-19, bmws vinterrekomendation är 235/40-18), och då kommer det ju bli ännu mer felvisning? | |
| Är det inte så, med viss variation, på alla bilar? | |
| Vet inte hur det är med E90an, men på E39an mäts iaf väghastigheten genom vänster bakhjuls pulsgenerator (abs-givaren). | |
| Jag har svårt att tro att man frångått lösningen att använda signal från en ABS-givare i.a.f. Innan ABS:ens tid satt ju en givare i locket på bakväxeln, enbart till hastighetsmätning. | |
| Jo, visst är det så på alla bilar, men på en del av mina tidigare bilar har man på verkstan kunnat "kallibrera" om detta för att passa de däck som sitter på bilen... Verkar vara lite för stor avvikelse för att det ska kunna vara rätt inställt... skulle gärna vilja att mätaren visar korrekt på sommardäcken, så inte avvikelsen blir allt för stor på vinterdäcken... Skulle då vara bra att veta vilken axel man mäter på då mina bakdäck är rätt slitna medan framdäcken fortfarande är helt ok. Då kan man ta med det i beräkningen | |
| Ja, du har väl LSD-diff, så bromsa fast och lägg av en riktig rökare och se om hastighetsmätaren säger att du åker eller står still. Troligen visar den hastighet då jag tror på att det finns någon rimlig anledning till att man tar signalen bak på tidigare modeller. (Är du rädd om bilen eller däcken kan du ju backa ut bakhjulen på grannens gräsmatta eller nåt ;)) | |
|
Jag har hört någonstans att man som regel har en avsiktlig avvikelse på ca 10% uppåt på faktisk hastighet i Sverige. Detta för att visaren aldrig ska kunna visa mer än man faktiskt kör inom ramen rekommenderade rullomkrets på hjul. USA bilar har +-5% har jag för mig. Nu hoppas jag inte att jag är felinformerad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.