|
|
|
|---|---|
|
Har sedan en månad en BMW 540iA 2003 med en MK4 navigator. Från början satt det i en dvd tysk skiva från 2002 eller om det var 2003, den fungerade. Mjukvaru version i MK4 4-1/12 (v21). I går fixade jag en ny original DVD Road Map Europe High 2010 skiva. Uppgraderade först MK4 till version v27 och sedan till v32. Inga felmeddelanden, allt ser bra ut MK4'an. Syns att den uppgraderat till v32 och alla funktioner verkar fungera, även GPS'en anger korrekt position. Men den vill tyvärr inte läsa original DVD Road Map Europe High Update 2010 skivan. Felmeddelande: "No CD/DVD in navigation computer. Please insert CD/DVD" eller "Error in reading". Någon gång har det stått "Please wait..." men efter ett tag brukar det komma något av de förstnämnda meddelandena. Provade t.o.m. att med hjälp av UltraISO bränna ut en single layer variant (tog bort lite språk) men den ville inte läsa den heller. Ska försöka bränna en ny idag fast med Verbatim single layer skiva. Jag hade bara en gammal TDK 4X skiva hemma i går. Vet inte just nu om den vill läsa min gamla originalskriva heller. Blev tvungen att lämna den till bmw i samband med när jag fick update skivan för 2010. Jag ska försöka få tillbaka denna föra att kontrollera om den gamla fortfarande fungerar, jag har ju ny v32 version i MK4an nu, det är skillnaden mot tidigare. Kan ju så klart också vara navins dvd spelare som har taskigt läshuvud och därför fungerar sporadiskt eller enbart för vissa dvd skivor. Sett att det finns en tråd på xoutpost för att fixa detta: Länk Jag har också funderat på att nedgradera MK4'an och försöka med min brända single layer skiva och sedan kanske uppgradera igen. Tänkte prova v31 den gången. Någon som har erfarenhet av liknande strul.? | |
|
Nu har jag verifierat att den fortfarande kan läsa den gamla navi skivan från 2003. Så, lite mystiskt det här. Ska verifiera att skivan från 2003 verkligen är en dvd men det är den med största sannolikhet. |
|
|
Ger status eftersom det kanske kan roa någon eller vara bra vid liknande problem. Min 2003 skiva som satt i bilen när jag fick den "Digital Road Map Germany 2003-1" (Navteq) som fungerar ÄR en CD skiva. Har provat några olika DVD skivor nu och drar nu slutsatsen att inte min enhet kan läsa DVD skivor korrekt. Förhoppningsvis "bara" beroende på att DVD läshuvudet är förstört eller slitet. Blir ju lite orolig för att min tidiga MK4a kan vara någon special variant eller lida av något som enbart de första serierna gjorde. MK4 började ju installeras i september/oktober 2002, min bil tillverkades oktober 2002. Jag har nu beställt ett ny DVD mekanism härifrån Länk och ska försöka följa DIY guiden från xoutpost.com, men det blir nog inte förrän om ett par veckor ungefär. Tills dess så lyckades jag få tag på den svenska CD skivan från "Navteq Europe - VDO Dayton 9 CDs v.2009 - 2010" paketet och den fungerar helt perfekt. |
|
|
Mats, hur gick det med detta? Jag har exakt samma problem med en kompis bil. Min bil: Länk |
|
|
Din MK4 har kasst laserenhet MK4an har 2 läsare CD och DVD DVD -varianten är kass.. Jag hoppas du har beställt med "svart" huvud... för det är till för DVD MK4 den vita är enbart till för CD |
|
|
Bianca, detta är då fel med vit huvud?Länk Vet du var man kan köpa rätt del? Min bil: Länk |
|
|
Denna kanske? Länk Min bil: Länk |
|
|
Jag menade inte hela dvd mekanismen utan endast SF-HD4 laser enheten Länk Important is the black (!!!) plastic part around the lens. The ones with the white plastic part are for CD only. |
|
|
Bianca, tusen tack, då är jag med i matchen! Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.