AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
830

e36 328 som börjat strula vid kallstarter

Mr
73
Mr_hoff
320Cd Cab Individual M-techII e46 -06
323Ci Coupé -00
Golf IV TDiR 190hk -02
har redan sökt på forumet utan att hitta nån direkt träff på mitt problem.
någon som e bättre på att söka är välkommen att länka till ev. liknande inlägg.

hursomhellst....
har sedan 3 veckor tillbaka haft väldiga kallstartsproblem. e36 328 -96a.

började med att bilen vid ca 28grader ute och efter regn VÄGRADE starta, tog ca 45minuters effektivt matande på startmotorn innan den väl gick igång. (självklart vilade jag startmotorn emellanåt och fick ta starthjälp) höll på i 2 timmar totalt typ.

Den var nog rejält sur vid detta laget och gick dåligt som fan en stund(tappat 1-3 cylindrar?!), sen var allt frid och fröjd. bilen gick sen hur fint som hellst... några dagar...

sedan dess har jag liknande(lindrigare startproblem, i 19 av 20 startförsök. endast när den stått en stund(över natten eller från morgon till kväll).. från början var "en stund" över natten, igår var samma "stund" 2,5 timmar... när man matar på starten så vill den liksom inte tända till, "känns" som de går väldigt lätt också. ska inte svära på att den känns lite komp-lös.

det märkliga är att när den väl gått igång och hostat klart nån minut så går den lika fint som den brukar sen...... mycket märkligt.

resonemang från min sida... rätt mig gärna om jag e ute o cyklar...

1. hydral-lyftarna? - kan inte denna funktionen, vissa säger de kan hänga sig o därför blir bilen kompressionslös och därför startar den ej. trots sökning på forumet förstår ja inte dess funtion, om lyftaren hänger sig så ventilerna står i högsta/stängt läge då borde de ju va en jävla kompression, skulle lyftaren hänga sig så någon ventil står i öppet/lägsta läget så borde väl ventilen ta i kolven med resultat att bilen går dåligt konstant efter ventil mot kolv-krash?

-tips ja fått, byt olja, gärna 5W/40 minst.

utveckla gärna någon.

2. tändspolarna? - dåliga spolar och eller dåliga gummi runt stift så gnistan ej finns först eller gnistan slåt i toppen lite, borde inte bilen gå dåligt även som varm isåfall? Har ändå fått tag i 6 andra spolar ja ska prova med...

3. bränslefilter? - tätt bränslefilter borde väl bilen gå dåligt av hela tiden?

4. olja + filter, oljan som jag kört ca 1100mil på fram tills igår var castrol magnatech 5W/30. tipset om lyftarna som hänger sig ledde mig till ett oljebyte igår. castrol magnatech 5W/40 nu istället. upplevde en förbättring men bilen gick inte på alla 6 cylindrarna imorse ändå(känslan är att den gick på 5cyl), dock bättre än igår morse (kan va slump) kallare temperatur ute idag om det påverkar.

5. tändstift? - se tändspolar, dock sitter nya original bmwstift i sedan 300mil.

6. luftfilter bytt för 300mil sedan,

7. LMM - blir ingen skillnad när man rycker ur den när den går dåligt, den fortsätter gå lika dåligt. rycker man den när bilen går bra så fortsätter den gå lika bra. vet inte hur LMM påverkar bmw.

8. den drar inge märkbart extra bensin.

9. bränslepumpen? - här vet ja inget, känns som bilen blir sur, då borde väl inte pumpen vara boven...

10. bränslerelä? - se punkt 9...

11. kamaxelgivare? - bmw yrade om detta

12. kallstartsgivare/sensor? - finns de ens?

13. felsökning på bmw-verkstad. dock 2 veckors till första lediga verkstadstid. Nägon som har felsökningsdator i örebro/värmland/dalarna/v:a götaland man kan felsöka snabbare än inom 2 veckor? givetvis mot betalning :)

väldigt tacksam för respons, tips mm...

mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.