|
|
|
|---|---|
|
Hej, det här är min första post i forumet. Jag har nyss köpt en e46 320i 99 i jättefint skick. Det enda som stör mig är dom tråkiga hjulen. Det sitter 195/65 R15 på BMW original lm-fälgar. Jag undrar hur mycket större jag kan ha utan att det blir stötigt och tråkiga vägegenskaper? Jag kikade på ett par 225/45 R17, på en M68 fälg, vilket också är godkänt enligt instruktionsboken, men har fått för mig att det blir stötigt med så lite gummi? Kikade också på ett par 255/40 R17 på samma fälg, men jag vet inte om det är för brett? Andra tips emottages gärna! Bilen är svart metallic. //Jake | |
|
Ett par 17 tum eller 18 tum är bekväma att åka i, men med 19 börjar det bli stötigt. Sätter du på större än 255 så får du minska på däckprofilen och då blir det stötigare. Du bör få plats med 255 bak och 225 fram, bara du har rätt inpressning (ET mått) på fälgarna) "Riktiga män kör diesel" |
|
| Ska du ha 17 med olika bredd fram och bak; är det 225/45-17 fram och 245/40-17 bak som gäller. Bilen blir mer spårkänslig med bredare däck baktill samt att man förlorar möjligheten att skifta fram- och bakhjul inför varje sommar. | |
|
Det skiljer rätt mycket mellan olika däck i komfort, när man är nere på 40-45 profil. Prestandainriktade däck har ofta styvare däcksidor vilket kan ge stötigare gång. Kör själv med Yokohama S-Drive 225/40-18, som har rätt mjuka sidor och mycket högre komfort än de 17-tummare (225/45-17) original som satt på när jag köpte bilen... Surf Or Die!!! |
|
|
Herr.Bayer! Däckprofilen minskar inte om du har bredare däck med samma fälgdiameter eftersom du inte får ändra rullomkretrs allt för mycket och därmed inte diametern. Profilen anges i procent av bredden. Så bredare däck borde inte bli stötigare men däremot spårkänsligare. Dock kan det vara smart att välja den tillåtna däckdimension som har högst däck profil med samma fälgdiameter. T.ex. om du får ha 225-45-17 och 235-40-17 så väljer du 225/45-17 eftersom du då får högre profil och större diameter (225x0.45=101 jfr med 235x0.40=94) Det är ju snyggare om hjulen fyller ut hjulhusen så mycket som möjligt. Kolla tex. på: Länk |
|
|
Tack för alla svar! Jag hade från början tänkt mig 16" fälgar, men det blir så liten skillnad från original, och sen är det lättare att hitta snygga fälgar i 17" Jag ska försöka hitta ett par 225/45 R17, det borde bli bra. Nåt förslag på vad som skulle passa på min svarta 346 320i? Gillar M68 fälgarna, ibland kan man hitta såna till rätt okej pris begagnat, såg ett par på blocket för nån dag sen men dom var billiga för att dom var lite kanstötta o borta innan jag hann svara. Tack igen! Jake |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.