|
|
|
|---|---|
|
Har alltid granskat mina bilar kritiskt och tänkte dela med mig av mina tankar så får vi se vad ni andra tycker. Som jämförelse har jag mina två tidigare bilar (Audi A4 Avant Quattro -04 resp. -08 2.0 TDI 140) samt nuvarande andrabilen, XC90 D5 -07. Jag kör 4-6,000 mil/år. Här kommer en första snabb reflektion. Komforten - överraskande bra, fantastiska stolar (sport med el) dock lite högt däckljud. Volvon snäppet bättre. Motorn - Uj, uj, uj när den är inkörd... Känns att det finns pulver. Invändigt låter den som en bensinare, men utvändigt - suck... Upplevd kvalitet - En MYCKET viktig punkt för mig, där gick Q5, GLK, Xc60 samt X3 bort direkt för mig. Förstår inte riktigt kritiken mot X1 här, rattreglagen & knapparna känns mycket tajta, lika med Idrive reglaget samt temp.vreden. Dörrklangen/inre öppningshandtagen lämnar dock en del att önska...Definitivt i paritet med A4 och bättre än XC90. Saker jag älskar med bilen: Motorn&växellådan, designen, glastaket, navi/Idrive, backkameran, de sex prog.bara knapparna, framstolarna, H&K ljudet. Saker jag tycker är mindre bra: Går inte att ställa in individuell ton för radio/CD/DVD. Backkamera visar inte avstånd (typ 1,5 m), inget aut. infällning av backspeglar när bilen stängs av. Ingen elbacklucka (otroligt dåligt). Saker jag ångrade jag inte lade till: Blåtand med röststyrning. Om det är positivt eller negativt beror på varje person, men - Det är en j***a blickfångare till bil. Folk vänder sig om och kollar... Kul också att inte möta en X1 10 gånger om dagen (passning till Xc90)... Det var väl allt så långt, men det kommer mera ju längre jag åkt. Kommentera gärna med era reflektioner vad ni tycker om era bilar. | |
|
Intressant. Far min funderar på att byta sin E61 iAM mot antingen F11 lr X1. Det blir diesel för hans del också. Tycker det blir ett svårt val, båda är väldigt lyckade designmässigt. Vi ska provköra senare i höst. |
|
| Glömde en sak... Ångrar mycket att jag inte beställde en annan interiörlist, typ aluminium för 3,100. Den "Satinsilver - matt" plastlisten är verkligen inte rolig. Att köpa alulisten för eftermontering går på 7,500... | |
| verkar som en trevlig bil.. ska bli intressant att se hur driftsäkra x1:orna är | |
|
Tompak23d: Bra initiativ att skriva om dina upplevelser av bilen. Vi som ännu inte fått våra beställda 23d läser gärna om intryck av bilen. Min kommer att tillverkas vecka 37. Kanske får jag den vecka 39. Har beställt en Vermilionröd metallic med klädsel tyg Median Vermilionröd. Valde interiörlist Svart högglans. Gillar kombinationen svart/rött. |
|
| Bengan41: Hoppas du valde till shadowline lister utvändigt då det gör sig riktigt bra ihop med Vermilionröd. | |
|
Chris87: Jomenvist har valt Shadowline och Anthracit innertak. Dessutom Harman Kardon högtalarsystem plus lite annat krimskrams. Tror jag skall bli nöjd men plånboken blir nästan tom. |
|
|
Tompa, tackar för dina reflektioner! Går själv i svåra köpes tankar på en X1, var och körde en 2,0D X-drive idag, har tidigare kört 23D. Den var fantastiskt smidig, dock något slöare än 23D i starten på lägre varv men gick tyst och fint överlag. färddatorn stod på 6,7l/100km vilket får tyckas vara Ok för en Demo bil, de brukar ju stampas hej vilt med. Automaten är jag fundersam till. Jag var inställd på manuell 20d men efter dagens körning börjar jag fatta mer och mer tycke för automaten, Den var silkeslen och förhålandevis snabbväxlad vilket jag inte uppfattade den som i 23D tidigare. Tyst och ombonad kupé om man bortser från vindbruset från backspeglarna i farter kring 130-140Km/h. Jag har dock ett par saker som börjar förbrylla mig rörande X1 orna och ett ev köp. - Varför ser plasten så billig ut inuti, den tom känns dyrare än vad den ser ut vilket är ovanligt. - Färddatorn som satt i den jag körde var i paritet med den i en Peugeot från 1998, bedrövlig layout och väldigt 90-tal, finns det någon bättre även om man INTE köper navi? - Borde inte ratten gå att teleskopa lite mer...går på Audi och jag uppskattar det då jag är lång. För att GARANTERA ett köp så önskar jag mig följande av BMW i Pre- Julklapp: KÄRA BMW, Till 2011 modellen önskar jag mig följande: -Att blinkersen integreras i backspeglarna som det är gjort på alla andra bilar av modernare snitt.(BAKLÄXA BMW!!!) - En färddator av Audi klass - Mer HK i 18D och 20D - Att man kan få M DKG lådan i Era små Suvar precis som man kan få S-tronic i Audi Q5 // |
|
| Dorfmeister, automaten är fantastisk. 23D drar otroligt bra ända från ca 1400 varv tack vare dubbelturbon. Satt det sportstolar i kärran du testade? Jag är själv 189 lång och med "älgben" och sitter perfekt i min kärra, det gjorde jag inte i A4:an trots sportstolarna. Sträckkörde 50 mil idag med en kort paus, inga ömheter någonstans... Tyvärr är "Peugeotdatorn" den du kan få utan Navi... Vad gäller interiören, satsa på lister i Alu eller annat, standardlisterna är för sorgliga, jag har efterbeställt Alulister, blev mer än dubbelt så dyrt...Gällande hk i 18D och 20D finns ju alltid trimfirmor, jag kommer köra dit min kärra efter nåt tusental mil. | |
| Testade helljusassistenten i går kväll - fantastiskt bra. Kanongrej för en liten peng, helt klart värt det. Funkade klockrent. | |
|
Hallå, Jag har avverkat 1900 mil i min 23d och jag håller med Tompak23d om mycket. Det jag irriterar mig på en smula får jag väl egentligen skylla mig själv för eftersom jag skulle tänkt till lite extra före köp. I stora drag tycker jag: + HK stereon tilltalar mig Stolar och körställning passar mig bra Backspeglarna stora som elefantöron har jag vant mig vid och tycker numer att den fina bakåtsikten är en fördel. Har heller inga problem med "billig plast" som jag upplevde först, snarare är jag nöjd med detaljkvaliteten. Jag är nere på 0,7 i snitt och tycker det är acceptabel förbrukning. Relativt ensam om min X1. Tyvärr är det 40-50 åriga damer man möter mest i samma bil... ;-) Bra strålkastare - Stör mig på insynsskyddet i bagaget. Om jag tar in barnvagnen som sticker upp lite får jag demontera det och lasta av det eller böka in det i bilen. Hade gärna haft lite större bagage (borde jag listat ut tidigare) Backluckan stänger lite lättare nu, men innan var det pip från den i tid och otid om att man inte stängt den riktigt. har ett litet "knakljud" bakiftån kanske något högt däckljud (har 18 tum men inte sportfjädring) |
|
|
Intressant det där med bakluckan. Jag hade precis samma problem med vår 3a. Var inne och pratade med BMW om det men de tyckte att jag skulle avvakta ett tag till för att den skulle "sätta sig". Och nu stänger den mycket bättre och ger aldrig ifrån sig pip om att den inte är stängd ordentligt, något som tidigare hände nästan varannan gång jag hade stängt den (stänger med innerhandtaget). Läste också att nya F10 verkar ha ungefär samma fenomen. Märkligt tycker jag att det är såpass vanligt på nya bilar. |
|
| Nu mår jag bättre... Har monterat alu-lister invändigt. Värt varenda krona...Har också monterat stänkskydd fram o bak p.g.a. väglaget hos mig. Blev bättre än jag trodde faktiskt. Satte dit alu-pedaler också. Förstår varför de var så dyra, man byter nämligen hela "paketet" på gaspedalen. Det är en liten elektronikmodul inbyggd. I morgon bär det av mot Göteborg 5 pers i bilen, ca 100 mil tor. Ska bli intressant :) | |
| Tillbaka efter GBG-turen. Funkar fint som långfärdsbil, men inte med mig (189cm) med min son (184cm) bakom...Fast det var ju inte som persontransportör jag köpte bilen...Motorn är underbar, fem pers, full packning - inga problem i långa sega uppförsbackar. Navigatorns uppdatering är jag dock fundersam över, i Borlänge fanns inte rondeller med som funnits i ett par år, på E20 ett avsnitt sedan minst ett halvår tillbaka inte med. Dåligt, köper man en ny bil ska man väl få en uppdaterad karta till Navin!!! | |
|
BMW tillverkar inte kartorna, utan de köper i sin tur kartmaterialet från någon annan tillverkare. Vem som tillverkar kartorna har jag inte en aning om. Kan du inte på något sätt kontrollera vilken kartversion du har och sen stämma av om det är den senaste från BMW? |
|
| x1:an är nu europas bästsäljande premiumsuv Länk kul läsning :D | |
Verdi |
Hur mycket mindre är utrymmena i en X1 jämfört med en E91? |
|
Verdi : X1 är baserad på E91 så det lär inte skilja mycket - axel-avstånden är i det närmsta identiska (skiljer några millimeter) Alla mått finns på BMW:s hemsida, ladda ner broschyrer för respektive bil. |
|
| Tycker man lyckats bra med att maskera yttermåtten på X1. När den står för sig själv ser den smidig och liten ut. En kollega parkerade sin Merca GLK bredvid, det skiljer inte mycket i storlek med ögonmått mätt, men GLK ska ju vara en storlek större. För övrigt är jag glad att jag valde X1 och inte GLK när jag ser de två bilarna bredvid varandra :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.