AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.985

Hjullager byte E39 bak, svårt?

Da
64
Daniel_25
528 iA Touring -98
Har ett lager med ett ganska stort glapp i på vänster sida bak, är detta svårt att byta?, har kollat runt lite och det verkar som om vissa säger att dessa lager är pressade. Kan maan göra detta själv, om man är hyvsad i garaget?
cr
183
criiille
540 IM -98
Hej Daniel jaag har bytt hjullager runt om det.Enklaste är om du lossar hjulhållaren kallades visst staget i bakvagnen lossa båda in mot bilen och låt den hänga kvar i integralledarmen, då får du enkelt ut drivaxeln ev, kan det underlätta om du lossar på dämparen med en 21as nyckel.. bara en bult, du måste göra är ju att lossa drivaxeln, för att kunna få lös skruvarna som håller lagret på baksidan.. i spindeln så att säga. och sen är det en 36as 12kants hylsa för att lossa muttern till drivaxeln. sen så är det navet som är ihop pressat med lagret baktill, jag tog en avdragare för att separera de gamla lagret från navet, mot.. drivaxeln innan ja lossat den, de funkade klockrent på båda sidor, för mig.. sen har jag en press. så pressade in gamla navet i nya lagret så man inte skadar lagret på något sätt. jag tycker inte det är speciellt svårt. men de är ju för att man är intresserad,
cr
183
criiille
540 IM -98
jobbet klarar du nog själv.. bara du låter någon med press pressa ihop det nya lagret med navet. de tar nog inte en verkstad många kronor för det tar inte ens 1 minut.. dee är så fina grejer att pressa :)
Visa användare
172
M.P
728I -96 Alpineweiss
750iA -90 Diamantschwarz
525iM Touring -96 Petrol Mica
525iA -93 KROCKAD
Diamantschwarz
Hej,
jag bytte också ganska nyligen på en E39:a vänster bak.
Jag använde 3/8 spärrskaft och nån lång & kort förlängare kom åt dom
4 torx skruvarna på baksidan bra.
Sen gjorde jag ungefär som chriiille :)
Visa användare
172
M.P
728I -96 Alpineweiss
750iA -90 Diamantschwarz
525iA -93 KROCKAD
Diamantschwarz
OJ, glömde skriva att jag inte behövde släppa på nåt för att komma
åt torx skruvarna på baksidan utan problem.
cr
183
criiille
540 IM -98
okej kanske drivknuten är större på min 540? kanske därför?
Visa användare
172
M.P
728I -96 Alpineweiss
750iA -90 Diamantschwarz
525iA -93 KROCKAD
Diamantschwarz
Drivaxel till 540 Länk drivaxel 528 Länk skillnad är det.
Visa användare
172
M.P
728I -96 Alpineweiss
750iA -90 Diamantschwarz
525iA -93 KROCKAD
Diamantschwarz
Jämför man så är 540:ins inre knut grövre men axeln 1mm mindre,
yttre knuten verkar var densamma tror jag.
cr
183
criiille
540 IM -98
jaså okej på min kom jag inte åt tror jag ia.f. kanske är större ändå?:P
cr
183
criiille
540 IM -98
är olika nummer på dammskydden till 540 yttre o 528 yttre iaf ;) ssåå 540 är större :)
Da
64
Daniel_25
528 iA Touring -98
Finns det någon bra skiss på detta innan jag börjar att ta ner detta?
Visa användare
172
M.P
728I -96 Alpineweiss
750iA -90 Diamantschwarz
525iA -93 KROCKAD
Diamantschwarz
Hittade bara detta som visar hjullager och tappen som bromsskivan sitter på Länk ,
men som sagt så bytte jag på en 520 99:a hade billyft så jag kom åt skruvarna bra underifrån.
cr
183
criiille
540 IM -98
jag gjorde det i garage. hissade upp med domkraft bara.. gick perfekt det åxå.. :)
cr
183
criiille
540 IM -98
sen är det E-torx skruvar har du sådana hylsor?
el
42
ellep
523iA Touring -00
Hej!

Har också ett dåligt lager som skall bytas, lite frågor.
Behöver man lossa drivaxeln (6st torx)? eller går det att bara släppa den stora muttern i mitten och dom 4st torxskruvarn som håller lagerenheten.
Och sedan ta ut lagerenheten och flänsen som sitter ipressad i den.
Om det är så att man måste släppa drivaxeln kommer den igenom hålet i spindeln?

Har tillgång till press, men vad jag förstår är det bara lagerenheten och "splinesflänsen som skall pressas inte själva drivaxeln.

Hoppas att någon förstår, lite svårt att beskriva.

MVH // Pelle

cr
183
criiille
540 IM -98
Enklast är att ta lös hela drivaxeln, då är den inte ivägen :) du lossar själva staget.. hjulstället kan ma nkanske kalla det? låt de hänga kvar i bussningen som sitter ihop med integralledarmen ,nedtill på hjulspindeln, om du förstår då kommer du åt rätt enkelt att ta ut drivaxeln,den ska gå att få ut.. men vet ine om de behövdes på din bil? har du testat komma åt skruvarna på plats bakanfför? på min 540 är klumpen för stor i spindeln.. så vart tvungen ta lös hela drivaxeln jag.. men var en annan som inte behövt losa på en 525 touring? så. lossa drivaxel muttern du iaf, sen tar du bort bromsskivan å beläggen enklare komma åt då, sen lossar du 4 torx skruvarna bakifrån? som en ovanför nämt går på din modell?
cr
183
criiille
540 IM -98
och glömde svara. drivaxeln är inte pressad i splinsen.. ska gå att skjuta in o ut den.. är ju muttern som håller den på plats sen, borde ju räcka med det du själv nämner. har bara bytt på min 540 där de inte räcker med att göra så :)
cr
183
criiille
540 IM -98
som sagt. drivaxeln tog endast lös på min bil.. kommer du åt att skruva lös skruvarna till lagret bakifrån. så ta ej lös drivaxel ;) bara onödigt jobb :)
el
42
ellep
523iA Touring -00
Tackar för fin info!

Mvh // Pelle

cr
183
criiille
540 IM -98
säg gärna hur de gick sen, hur åtkomligheten är på din modell =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.