|
|
|
|---|---|
|
Tjena tjena BMW fans! Nu är det så att jag har ett litet pytte problem som jag länge stört mig på men inte orkat fixa men nu när man har lite mera tid så tänkte jag äntligen fixa det. Det är så att min vänstra strålkastare fram är rätt bra mycket högre än den högra vilket resulterar i att jag bländar framförvarande rätt duktigt i mörkret. Så hänsynsfull som jag är så tänkte jag fixa det, problemet är bara hur? Blir det till att demontera, öppna och fixa? Kollat runt strålkastarn och på den men hittar inga skruvar eller dylikt, även testat att rikta dem genom reglagen i bilen men för gäves :(. Sen är det så också en snabb fråga till bara, satt i bilkö häromdan (lååång 2 timmars jävel) så plötsligt tyckte jag att det luktade bränt, faaaaan skrek jag lite för mig själv övertygad om att kopplingen gått. Men den funkar felfritt osv? Kan det vara lamellerna (tycker det verkar orimligt då det inte känns som något fel på kopplingen?) Maybe I'm just paranoid I dont know ;) Hejs! BMW 4 Life | |
|
Det är en BMW 323i coupe - E36 förresten BMW 4 Life |
|
|
De e svårt att justera dem själv eftersom du inte har mall på hur högt upp ljuset ska vara. Åk in o få dem justerade, kostar inte mkt och det tar bara nån minut. Vill du ändå pilla själv så ska det finnas två plastskruvar, en på vardera sida om strålkastaren när du öppnar huven och ser rakt ovanfrån. Går inte att missa vilka det är, men den ena justerar höjden, den andra justerar djupet. "Riktiga män kör diesel" |
|
| Kör upp mot någon vägg eller garage port och ställ in dem. Brukar bli bra. | |
|
Ställ dig på en så plan och stor parkering som möjligt. Försök även få en byggnad/mur/vall som du kan ställa strålkastarna efter. Terktyget du behöver är troligtvis insektsnyckel, storlek 6 el 8 har jag för mig. Det finns 2 rattar för varje lyse. enratten för diagonal inställning och den andra för lodrät inställning. Vrid på dessa rattar med insektsnycklarna. Försök göra allt detta i mörker. Tänk att lysena ska vara rakt fram och lite ner. Justera, provkör, justera, provkör..... tills du är nöjd. // S |
|
|
Du kan göra en grovkontroll av om de är bländande eller ej efter din justering. Slå på halvljus och ställ dig tio meter framför bilen. Böj dig sakta ner. När du är i jämnhöjd med förarplatsen så ska du inte bländas. Inte förrän du har böjt dig ner så du är i nivå med strax under lyktorna ska du börja bländas. Men det bästa är så klart att åka in till verkstaden. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.