AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.118

Bilen larmar 1-2min efter att jag låst den. Vad ska jag göra?

Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Mer problem med nyinköpta bilen (540 touring e34)
Det började med att den tjuvlarmade ibland, mest i gryningen precis när solen gick upp fick jag en känsla av. Läste på forumet och kom fram till brytaren till motorhuven. Idag testade jag detta genom att stänga huven och larma på och sedan lyfta/gunga på motorhuven för att få igång larmet och det gick ju igång, justerade då blecket på brytaren tills det funkade bra och jag kunde gunga och dra i huven hur mycket som helst utan att det gick igång. Bra tänkte jag det var ju lätt fixat och körde ut bilen ur garaget och parkerade, 1-2 min senare går larmet.. Nu går som sagt larmet 1-2 min efter varje gång jag larmar på. Har lossat brytaren till huven och mätt och den verkar vara ok, har provat utan brytaren på plats och har provat att bygla kontakterna, fortfarande samma sak. Har prövat att låsa bilen 2ggr och då slagit av rörelsesensorn i bilen men samma sak. Vart sitter alla givare i bilen och vart hittar jag larmet och säkringar till det?
Mvh Calle
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

börja med att gå över dörrkontakterna (samma som till innerbelysningen) med wd-40 eller elektronikspray. Kan vara dålig kontakt som gör att det spökar för dig. Kontrollera även kablaget för att konstatera att du inte har ngt jordproblem.

Lycka till!

Mvh Håkan

Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Hej och tack för svaret
Har nu varit i garaget ett par timmar men kommer ingen vart. Har smort upp alla dörrkontakter samt mätt att dom fungerar som de ska. Har även prövat att ta bort alla dörrkontakter helt men det fungerar iaf inte. Mätte upp att det finns 12V fram till alla dörrkontakter, det finns det dock inte till huvkontakten... Men det kanske det inte ska heller? På huvkontakten får jag endast ström när jag har larmat på och då endast 4V.. Kan man hitta kopplingschema någonstans och vart sitter själva larmet och säkringarna till det? Börjar blir lite desperat nu och om jag hittar larmet så ryker det nog..

Mvh Calle
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du har nog felet i huvkontakten, jordningen eller själva kontakten,bör nog vara 12V där. Huvkontakten är ett vanligt fel på de flesta bilar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Ok. Verkar ju inte vara kontakten då jag mäter utan kontakten på plats och så har jag som sagt provat att ohmmäta kontakten och där verkar allt schysst. Någon som vet vart kablarna från kontakten tar vägen så man kan leta efter kabelbrott? Ser bara att den försvinner in genom torpedväggen och in bland alla sladdar under ratten. Ingen som vet vart larmet sitter någonstans? Skulle ju underlätta om man kunde mäta därifrån också.. En annan sak som är skum är att om jag har huven öppen och larmar på och manuellt håller in huvbrytaren och sedan släpper den så går ju larmet på en gång..
Mvh Calle
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det ska fungera så när du släpper huvbrytaren ska larmet gå igång, inte skumt alls.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Menade att det är skummt för då verkar det ju fungera.. Då känns det ju inte som att felet ligger där.
Mvh Calle
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Ingen som vet vart man hittar själva larmet eller ett kopplingsschema till larmet?
Mvh Calle
Lo
9
Lollikken
525i Touring -92 (E34)
Tjena Calle

Har du haft 'tomtar' / gremlins i bakluckan? Til eksempel problem med lys, torkar eller check control som säger 'trunklid open'?

E34 touring har jätte många problem med kablarna från D-stolpen till lucka.

På min gick larmen ofta, och då jag tittade på kablarna var dom alla trasiga.
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Nej inga tomtar i bakluckan. Allt fungerar som det ska där..
Mvh Calle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.