|
|
|
|---|---|
| Någon som har bytt slangar mellan spolarvätskebehållare och spolarmunstyckerna och vet hur fan man får på clipsen som skall se till så att det ej läcker vatten mellan "kopplingarna"?? | |
| Bilen är en M5 - 91 E34 | |
|
Hej där "DIAMOND". Jag brukar använda mig av en Sidavbitare å försiktigt knipa ihop klammern å sen en annan tång å försiktigt bända loss hakdelen alt pressa tillbaka hakdelen beroende på om jag ska öppna eller stänga klammern! Mvh:Daniel |
|
|
Ok, skall göra ett nytt försök idag. Försökte med två verktyg igår men tyckte det var lite bökigt.... Vet Du ifall det finns ett specifikt verktyg för detta ändamål? |
|
|
Hej där igen. Njää tyvärr så vet jag inte om det finns nått specialverktyg för detta. Det gör det säkert men har inte sett nått,ska ta å fråga på Bmw-firman nästa gång jag är där. Det har funkat relativt bra för mig med tängerna så jag har inte grottat in mig nått närmare av den enkla anledningen. Hoppas det går bra för dig med klammrena nu! Mvh:Daniel |
|
|
Pratade med BMW idag och frågade hur de själva går tillväga med tanke på hur många bilar som de har på verkstaden. Mycket riktigt, de har ett speciellt verktyg för detta ändamål men inget som de säljer såklart :-( Så en sidavbitare och en platt tång skall göra jobbet *hoppas* Blev inget idag, så gör ett ryck i morgon "håller tummarna" |
|
|
Aha då fick vi svar på de,var ju nästan som man misstänkte. För att klargöra lite så kniper jag ihop låset med sidavbitaren försiktigt från sidan så att jag har den öppna delen uppåt å den flata delen mot slangen. Då får man själva låset i V´t å kan komma åt lite bättre med den andra tången å bända av haken från låsklacken.Ibland är den nästan lättare å ta en Elektronikmejsel å bända av haken när man ska öppna klammern.Bänd bara inte för mycke för då blir det svårt å få haken å låsa sen igen. När du sen ska låsa klammern igen så pressa ihop klammern med sidavbitaren från sidan tills haken möter låset,ta sedan en annan mindre flacktång/kombitång eller en lite Polygrip å liksom ta tag över låset å bänd det försiktigt över låsklacken. Lite svårt å förklara utan bilder å så men hoppas du får ordning på det.. Annars är ju nödlösningen å sätta dit små slangklammor istället.:-( Lycka till nu! Daniel |
|
|
Tack! Hittade ett verktyg som ser ut som en platt tång som är böjd 45 grader vilket gjorde att jag kom åt bättre. Behövde inga andra verktyg. Provade även på slutet med sidoavbitaren och fick bättre kraft och kom under så att lås klacken kom över utan problem (tack för tipset). Nu är alla clips på plats - Skönt! Tittade även på att köpa slangklämmer men hittade inga som var tillräckligt små i jämförelse med clipsen som sitter på från början. Har Du något bra tips för att få bättre tryck så att vattnet kommer i högre fart? Alla slangar är byta så det är inget skit där, och det sitter en "ny" motor men tycker det inte händer så mycket som det skall göra. |
|
| Kan det vara backventilerna som spökar i spolarmunstyckerna? Räcker det att göra rent med en nål etc.? | |
|
Verktyget och klämmorna du söker heter Perma-Quick finns en tång för detta på biltema. Men de funkar oftast lika bra med en sidavbitare eller hovtång om de inte är en väsentlig koppling. Vad är de för fel på spolningen?, måste du hålla inne spaken länge för att de ska ge något tryck? för sånt fall är de nog en backventil som de har hamnat skräp i! |
|
|
Hehehe....Måste nästan köpa en bara för att ;-) Inte alltid BMW personalen har 100% koll med andra ord. Behöver inte hålla inne mer är normalt, det som händer är att det kommer mer i dusch form och väldigt svagt. Om vi jämför med en högtryckstvätt så är det att köra högtryckstvätten utan att den är på mao så kommer det en mycket svag stråle. |
|
|
Bra tips på att rengöra backventilerna, om det går? Vattnet sprider sig mera som en duschstråle istället för att komma ut som en stråle. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.