|
|
|
|---|---|
|
Jag hade jordens otur då bilen fick stå under ett barrträd och det droppat ner koda på några ställen! Det slog mig inte för fem öre att koda kan droppa ner när jag står under barrträd. Men det har hänt och nu vill jag få bort skiten. Vissa fick jag bort då dem stelnade och jag kunde lätt med nageln peta bort, men på vissa ställen blir det lite som fläckar. Hur får man bort, någon som varit med om det? "Riktiga män kör diesel" | |
|
Prova clay/lera! Länk Eventuellt kan du behöva polera bilen lite lätt efteråt. /Masten |
|
| Ta en klick smör på en trasa så löser det sig. | |
|
Intressant :) Smör?! Allvar? Hur då menar du? Berätta e du snäll Backard "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Kåda är fettlösligt så det är inget hokus pokus. Lägg på lite smör på fläckarna och låt det verka en stund, sedan är det bara att torka rent. Den feta hinna som blir kvar går bort när du tvättar bilen. Det är mycket effektivt, testa med lite kåda på ett finger så får du se. |
|
|
Backard: Tusen tack!! Ska testa det imorgon, vill inte försöra efter dagens fina tvätt och vaxning :) "Riktiga män kör diesel" |
|
| Hade samma problem och prövade div preparat tills jag upptäckte att enbart varmt vatten är bäst ! | |
| Smör skall fungera då detta är ett känt knep att få bort kåda på kläder,händer mm. | |
|
Varmvatten? Det får bara kodan att inte vara stel och då är den klibbig. Gjorde misstaget att ta bort "flytande" koda med fingret, men då var det en del rester kvar på lacket som jag äntligen fick bort efter flera tvättar och lite extra vaxning och polering just på den ytan. Smöret ska jag testa idag då jag ska tvätta bilen sen. Hur länge ska man ha smöret på? Hur gör man (dum fråga). Lägga flytande margarin på lacket o låta det stå eller är det smör som ska smetas på en trasa som man stryker på? "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Om det är flytande margarin eller smör spelar mindre roll med det får inta vara någon lightprodukt. Det ska vara rejäl fett 80%. Går säkert med olja också. Ta lite på en trasa och fukta fläckarna, låt det stå någon minut och verka. Du känner när det börjar lösa sig och då är det bara att gnida med trasan. |
|
|
Tackar, då ska jag testa det lite senare idag. Återkommer med resultatet :)) Tack! "Riktiga män kör diesel" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.