AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
771

Motor slö vid arbetstemp

Visa användare
586
wdac
325i -05
jo motorn har en dendens att vara slö på låga varv när bilen har kommit upp i arbetstemp.

stiften är bytta, läste en post om att personen bytt soppafilter, men jag får kännslan av att det är lambda eller luftmassemätaren, är mina känningar åt rätt håll? är lambdasondens värde nedan högt? tittar man på gammla så pendlar värdet mellan besiktningarna 1.01 till 1.03

Utdrag från bilprovningen.se senaste besikningen.
CO/K-värde: 0.0
CO 2500: 0.1
HC: 9
Lambda: 1.02
Visa användare
586
wdac
325i -05
kan tillägga att bilen ar fail:at på förhög tomgång på tidigare besikningar med tidigare ägare. sitter å lusläser besiktningsprotokollen.

dysterläsning speciellt gällande miltalet... bilfan är mer skruvad än en skruvdragare...

/NH
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
jag har samma fenomen på min, den känns trött när den blivit varm, min fundering är oxå LMM...
Visa användare
586
wdac
325i -05
jag har ett sportluftsfilet och jag åker lite grusväg varjedag kan LMM ta stryk så att man får ett sådant här problem?
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
om jag har förstått det rätt skall glödtråd i LMM "bränna" bort skit och rester.
Är ditt filter skärmat? annars suger den varmluft från motor och då kan den gå sämre...
Jag har original filter.
Min bil känns "pigg" när den är kall reagerar direkt. När den är varm är den riktigt slö för att ibland gå riktigt bra om man nu kan säga de om 316. En kompis till mig sa att det kunde vara katten som är dålig, men då borde man väl få underkänt på bilprovning och det har inte du heller?
Visa användare
586
wdac
325i -05
den är inte skrämad från varmluft, jag har bara sett till att förlänga med slang så att den kommer längre bort från motorn. och jag besikta bilen i April/maj å det var inga problem med katten då enbligt bilprovningen.

du beskriver ditt problem väldigt likt mitt nu när det bara var 16C grader ute nu på morgonen gick bilen bra även vid arbetstemp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.