AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.447

Z4 2.5si ryckig gång

Hej!

Första inlägget här i forumet! Synd att det har med problem att göra, men så är det väll ofta :)

Tänkte kolla med er om det är normalt att er Z4 går lite ojämnt och ryckigt precis i starten när den är kall? Den går fint senare när motortempen har gått upp.
Har bara haft den 2månader nu och känt av det hela tiden. Aldrig ägt någon tidigare att jämföra med heller.

Mvh
Andreas
Ingen av de tre Z4:or jag har haft (2.5, 3.0i och 3.0si) har gått ryckigt innan tempen gått upp, låter konstigt
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Har haft både en 2.5:a och 3.0 och ingen av dom har betett sig så heller. Båda var av årsmodell 2005. Dock var ingen av dom "si".

Tack för svaren!

Hade hoppats på att ni känt av detsamma som mig, ska försöka ha det under övervakning. Har ju fortfarande några månader garanti från säljaren.

Någon som har en ide vad det skulle kunna vara som ger ett sådan beteende?

Mvh
Andreas
Visa användare
25
Farbror Freddie
Z3 2,8 Roadster -00
Har samma problem med min Z3 2,8 2000; startar snällt, vid litet gaspådrag svarar den ryckigt, trycker jag till lite mer svarar den bra. När den är varm går den perfekt. Eftersom motorn fort blir varm är det ett litet men irriterande fenomen.
Finns det automatchoke, kallstartsventil el. dyl. som kan spöka i sammanhanget?
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Nej men styrdatorn blandar soppa/luft efter motorns temperatur. Om tempgivaren för motortemp är vissen så blir det fel! Lättast är att ta ett felminne så visar det säkert om någon tempgivare mår dåligt.
bränslepump?
tändstift?
Jag upplever även att det är ett lite ryck som uppstår runt 2700rpm? är detta något som är bekant?

/A
Bifoga gärna vilken motor det gäller, annars blir det svårt att fördjupa sig i problemet. Hos M är tomgången klart högre innan motorn nått rätt temp och i detta läget är den lite nyvaken samt att den ger lite högre avgassmällar än vanligt när kopplingen släpps i samband med växlingar. Några ryck är det dock inte tal om. Hos 3.0i känns problemen helt främmande, den känns tämligen väluppfostrad oavsett temperatur.
tack för svaret

motorn det rör sig om är den i en 2.5si

Mvh
A
Da
66
David C
BMW X3 2,0d Xdrive -13
Jag har samma problem som beskrivs ovan på min 2,5i (192 hp) -03.
Kall motor och "halv-gas" (lugn körning), då går motorn ojämt eller svajar kanske man kan kalla det. Gasar jag på ordentligt känns det inte, inte heller när motorn är varm. Som ovan alltså.

/David

dock skall det tilläggas att det rycket jag känner av runt 2700rpm uppstår även när motorn uppnått arbetstemperatur. Den är bara extra svajig när den är kall..

/A
lampan2
Har en Z4 3,0 -03 och har samma sak med min motor innan arbetstemperatur, vore intressant om någon vet vad som orsakar detta eftersom det inte verkar helt ovanligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.