AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.428

AC strul E39

Sida 1 av 2
Hej

När vädret var som bäst och AC:n skulle kyla som mest, stulade det.
Det hela började med att det endast blåste varm luft in i kupen trots att AC:n var på och stod på 16 grader C. Fick tips om att fylla på AC:n vilket också gjordes. Killen provtryckte och vi insåg snart att systemet var tomt på kylmedia. Fyllde på och allt verkade vara frid och fröjd! Det fungerade väldigt bra i ca 2 veckor. Stulet började igen genom att jag fick vit rök i kupen vid start av motorn en morgon. Efter detta började kylningen sakta att avta och ett irriterande ljud började växa fram. Ljudet kom och ökade i takt med varvtalet men endast när bilen kördes, alltså inte vid tomgång. Ett irriterande, vinande ljud som växte. Det lät som kupefläkten eller någon typ av motor av något slag. Men så fort AC knappen trycktes in (ac avstängd) så försvann oljudet.

Ringde upp killen igen och han bad mig komma in igen för en vidare titt.
Provtryckte och den var tom återigen. Sökte efter läckage och när vi lyfte upp bilen såg vi 2 dräneringsrör (dränering av kondens). Dessa rör var gula av spårämnet som hälldes i vid fyllningen. Vi fyllde återigen på med R134a och det vinande ljudet försvann.

Vad kan detta bero på? Kan det vara så att systemet läcker och förlorar tryck vilket ger upphov till detta oljud? Verkar som att det blandas kondens och kylmedia vilket gör att systemet blir tomt efter ett tag.
Någon som haft liknande problem eller kan något inom ämnet?

Mvh
K2
348
K2
523i -97
Det verkar som att det läcker i förångaren eller dess anslutningar, inte minst indikerat av att det fanns en massa spårämne vid förångarens kondensavlopp. Utläckande kylmedium producerar vit rök när den kondenserar vattenångan i luften, denna hamnar i kupén via ventilationssystemet om det läcker (ordentligt) i förångaren. Detta måste repareras - inkl byte av torkfilter - sedan en ordentlig täthetskontroll innan återfyllning.

Det vinande ljudet är jag osäker på, men i de system jag bekantat mig med så finns en tryckvakt som ska slå ifrån kompressorn när trycket blir för lågt (för liten mängd gas), detta för att skydda kompressorn från att skära ihop när smörjningen från det oljeblandade kylmediet upphör. Som med alla system så kan man tänka sig att detta skyddssystem inte fungerar, kanske fel på tryckvakten eller magnetkopplingen (med reservation för att jag inte satt mig in i exakt hur det fungerar en bil med variabel AC-kompressor).

Hur som helst, din bils AC bör sluta producera kyla igen rätt snart med tanke på det konstaterade läckaget, tänk då på att slå av AC-systemet manuellt tills dess systemet kan repareras för att undvika fördyrande komplikationer i form av en havererad kompressor.
Glömde skriva att efter första gången det fylldes på, så märkte jag efter ett tag att det blåste kallt i ena sidan av kupen (vänster) och varmt i högersidan. Har även läst att många haft problem med kärvande expansionsventiler på just E39. Vad har denna för funktion och vad är det som egentligen orsakar kallt och varmt samtidigt i kupen?

Har även hört talas om någon slags säkerhetsventil som löser ut om trycket skulle bli för högt, och då skulle vit rök kunna dyka upp i kupen.

Någon som känner igen detta?

Mvh
Jag tror K2 svarar på vad som är felet i ditt fall..

Nu är jag ingen expert på AC-anläggningar, men ventilen som släpper ut kylmediet vid för högt tryck sitter på eller vid kompressorn. Och de här expansionsventilerna har nog inget med AC:n att göra utan är nog snarare värmeventiler. Systemet är garanterat konstruerat så att föraren (vänster) premieras all kyla om systemet är lågt på kylmedie och passagerarna (höger) blir utan. Se till att åtgärda problemet innan kompressorn tar skada för då blir det dyrt.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Expansionsventilen sitter strax innan förångaren/evaporatorn i kupén.

När mängden kylmedia sjunker pga läckage så startar förångningen/kokar kylmediet redan i röret innan expansionsventil - förångninen ska ju ske i förångaren/evaporatorn för att kylmediet ska kunna ta med sig värmen. Iom att mängden kylmedia sjunker så fungerar bara förångaren delvis och fungerar ofta bara på ena sidan av kupén, det kan dessutom låta rätt ordentligt när kylmedia kokar i röret innan expansionsventilen.

Undvik att köra AC´n om det låter så, även om lågtrycksvakten "tycker" att trycket är tillräckligt och tillåter att kompressorn startas.

Var lite förvånad att din kylnisse fyllde igen - du har en ganska stor läcka och det kommer läcka ut igen - din första fyllning försvann på 2 veckor, men det positiva är att det gick iaf inte ner till 0, skickar ett Powermail.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Svaret är tillägnat esanta i första hand... ;)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Expansionsventilen sitter strax innan förångaren/evaporatorn NÄRA kupén skulle jag ju skriva...
Lite förvånande att man inte hittar läcka i evaporatorn i den storleken som det handlar om - hade man stoppat in en bättre köldmediedetektor i någon av nedre utblåsen (och förmodligen pipit redan när man kliver in i kupén) så borde det har reagerat mycket tydligt - dom skall ta läckor av 5 gram per år (5 ppm gas i luft) och försvinner det 500 gram på 14 dagar så motsvarar det en läcka på 13 kg/år eller ca 2500 ggr större läcka än tillåtet eller omräknat om det producerar 0.9 detekterbar gas-luftblandning per minut vid en 5 gram/år läcka så borde det i det här fallet producerat 2.3 m^3 detekterbar gas per minut... mao. det här borde man inte ha missat...

sn
47
snacken
X3 2,0 d -15
Jag har liknande problem med att ett missljud följer varvtalet på motorn och försvinner då jag stänger av ac:n. klningen funkar ännu men har bokat tid för en service, hoppas det det är några större fel!
Mo
55
Morten81
525iA Touring -04 E39
@Snacken:

Jag har samma problem som du beskriver. Har du hittat felet?

/Morten
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
missljud kan ju bero på att orfficen är igensatt. eller är det exp ventil på era? maila om ni behöver hjälp kan ja kolla upp de
sn
47
snacken
X3 2,0 d -15
Det var lite köldmedel i systemet!
Jag fyllde på så tystnade det med en gång!!

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag kan höra ett svagt bubblande/porlande ljud om det i övrigt är tyst i kupen. ACn fungerar fint. Är detta ett tecken på lågt tryck och att det kokar i röret före förångaren? Skall ett friskt system vara helt tyst? Det låter alltså rätt svagt, många skulle nog inte märka nåt alls.

Kan man mäta tryck nånstans för att avgöra behov av fyllning?
Jag vill inte "fulfylla" systemet utan ha det exakt rätt som det skall vara enligt BMWs spec.

Jag har kollat med INPA att förångaren ligger runt 0C när systemet är på och trycket stiger osv men man ser ju bara spänningen från givaren där.
Att det börja väsa brukar betyda att man börja sakna gas, speciellt om det också är i kombination med varm smal rör som går till expansionsventilen.

I det läget så saknar man den normalt bubbelfria vätskepelaren i smala röret (som dock kan vara bubblig och fortfarande OK när det är riktigt hett) mellan kondensorn och expansionsventilen/evaporatorn utan har i stället mer eller mindre stora kondenserande gasbubblor i vätskan som rusar där och håller röret vid samma temperatur som ungefär mitten av kondensorn och en del av bubblorna når expansionsventilen och genererar väsljud. Normalt sett skall temperaturen på vätskelinan vara kallare än kondenseringstemperatur på kondensorn.

Normalt arbetar kondensorn 3 zoner - zon 1 i närheten av ingången från kompressorn och kan vara ganska hett pga. hetgasen av kompressionen måste kylas av där - zon 2 med start ungefär 1/3-del från ingången till ungefär till 3/4-delar av kondensornsträckan som gasen går så kondenseras gasen och det är ungefär samma temperatur hela vägen/ytan (och på manometerställ med tryckskala i temperatur för R134a så ser man vad motsvarande kondenseringstemperatur är - är det typ 45 grader C så skall vätskelinan ut vara minst 5 grader kallare), och sedan vid zon 3 när man närmar sig utgången så är kondensorns rör helt fyllda av vätska och avger inte någon värme av kondenseringen längre utan kyls ned ett antal grader (helst mer än 5 grader) innan det går ut ur kondensorn och mot evaporatorn. Den extra nedkylningen kallas sub-cooling på engelska .

När det är för lite gas så saknas zon 3 och det kondenserar gas även på utgången av kondensorn och i rören bort mot evaporatorn och om man mäter så är temperaturen ungefär samma i mitten och nära utgången av kondensorn och likaså temperaturen på röret mot evaporatorn. Eller om man har manometerställ med temperaturskala och på högtryckssidan mäter 45 grader C och man upptäcker att smala röret också mäter 45 grader så har man för lite köldmedie - smala röret mot evaporatorn borde vara lägre än 40 grader i exemplet.

i vissa fall när man har strypning/igenproppning oftast runt torkfiltret så kan temperaturen sjunka efter torkfiltret i jämförelse med innan torkfiltret och det bildas gasbubblor som kan väsnas om inte vätskan är tillräckligt underkyld från kondensorn - kort sagt så måste man kolla rören hela vägen för att se om det är något onormalt.

---

Enda sättet att kolla om man har rätt nivå i system utan tittglas är att tappa och suga ut laddningen tills mindre än 1/3-bars absoluttryck med en tömmningsmaskin (eller hemma med en ombyggd kylskåpskompressor) där man kondenserar gasen igen och tappas i en tub - sedan väger man hur mycket tuben ökade i vikt och jämför med rekommenderade fyllningsmängden - addera den skvätten som fattas och sedan låter man vätskan sugas tillbaka i systemet.

Att mäta temperaturer på flera ställen samtidigt och kolla tryck kan man förvisso göra, men kräver erfarenhet och förståelse samt att fyllningen kommer inte att bli som den rekommenderade i antal gram ens när det görs av en erfaren kylnisse - men det kommer att fungera hyffsat bra - kanske tom. bättre än orginal gjord med en bra kylnisse som trimmar in då det inte är alltid dom optimala nivåerna som står i anvisningarna.

---

har man tittglas så är allting mycket enklare, är det bubbelström i tittglaset så är det för lite - och man fyller tills bubblorna precis försvinner i glaset.

Givetvis förutsätts att man har läcksökt innan och repat ev läckor...

missade att skriva 'att det väser under drift' då det alltid kan ge någon form av ljud eller väs när kompressorn har slagit på eller nyss stängt av sig.

kompressorer med PWM-styrning (som används ofta i bilar i VAG-koncernen) så slås kompressorn av och på ganska ofta i pulser och styr inte steglöst som man kanske skulle tro (förmodligen gör inte kompressorer med variabel kompression det heller utan utan pendlar mellan full fart och ingenting baserat på trycket i evaporatorn - dvs arbetar egentligen som en ON/OFF-kompressor...) och där kanske man kan höra ljud precis i början och slutet av varje pumpperiod då det alltid är en ström av gasbubblor genom exp-ventilen vid start och stopp.

ma
7.450
marin849
DIS säger att vilotrycket är för lågt (givarspänning 0,92V ska minst vara 2,46V vid +15 C). Men samtidigt säger den i annan meny att samma tryckgivar visar 4,41 bar i vila vid +15C ute. Linjärt omräknat skulle 2,46V då motsvara ett krav på 11,8bar i vila vid +15C.

4,41 bar låter inte för lite och 11,8 låter för högt??
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Verkar som om DIS eventuellt mäter fel givarspänning? Bilen hade väl stått stilla många timmar som DIS kräver innan givarspänningen kan mätas?

4,41 bar i vilotryck vid 15´C och med tvärkall bil låter helt ok.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
11,8 bar i vilotryck uppnås vid ca. 50´C: Länk
ma
7.450
marin849
Ja visst är det skumt. Inpa visar också 0,9 och då är det volt så antagligen är kravet 2,46 bar och inte volt? Dvs de glömde konvertera givarspänningen till bar vid testet och alla blir underkända!
Om nu 2,46 som mingräns kan vara rimligt.
Bilen har stått mer än 24h ute oanvänd. 12c på natten och 20c på dagen.
Enl tabellen du länkar till är ju 4,4 mitt i prick då det säkert var lite varmare under huven.

Är det så att denna temperatur-tryck tabell alltid stämmer så länge man har tillräckligt med kylmedel? För kylmedlet växlar väl mellan fast-flytande och jag antar då att så länge det finns lite flytande kvar kommer fördelningen gas-vätska att ställa in sig så att trycket blir enl. tabellen?

Har man då för mycket kylmedel ökar inte heller trycket enl tabellen såvida man inte överfyller rejält?
Och har man för lite omvandlas allt till gas men det räcker ändå inte för att uppnä tryck enl. tabell.
ma
7.450
marin849
Tack förresten för det snabba svaret trots "obekväm arbetstid". :)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hehe, håller på att varva ner lite efter kvällspasset med rullstolstaxi - bara kul att se nån annan "IRL" =)

Som glad men insatt amatör och med en viss promillehalt för tillfället så låter jag xxargs svara på exakt förhållande mellan mängd/tryck vid vilotryck... ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.