|
|
|
|---|---|
|
Hej! Drar förmodligen ner till tyskland i veckan och hämtar hem en 325 e46 cab. Tror jag har tänkt på det mesta, har kollat ut 2 intressanta bilar inom en rimlig radie, ser till så att jag får ägarbeviset i originalexemplar, ser till så att handlaren fixar exportskyltar, ser till att få ett kvitto på köpet. Det jag undrar över är exportskyltarna, eftersom att jag vill kunna köra mina 7 dagar i sverige så vill jag ha dom röda skyltarna och ska då försäkring ingå i det? Vilken typ av försäkring är det? Om det är trafikförsäkring, kan jag försäkra den i sverige ändå hos tex. trygg hansa och ta en halv eller helförsäkring? När jag får med mig kvitto, ägarbevis mm så ställer jag bara in siktet på sverige igen vad jag har förstått och svårare än så är det inte? Har jag det helt rätt för mig om hur det går till? Ha det bra! Enjoy sucker! | |
|
Exportskyltarna är endast trafikförsäkring och gäller inom EU. Det går inte försäkra bilen i Sverige med exportskyltar. Du kan försäkra bilen i Sverige tills du får svenska skyltar men det är inte billigt. En vecka försäkring av en ny importerd bil i väntan på registrering kostade ca 3000:- för två tre år sen. |
|
|
Man kan göra en tillfällig försäkring på den tillfälliga registreringen. Ringde till trygg hansa och kollade, 1000 kr för trafik, 2000 för halv och 3000 kr för hel och dessa gäller i 30 dagar. Känns lite riskabelt att bara ha trafikförsäkring faktiskt.. Enjoy sucker! |
|
|
Då måste F-bolagen ändrat i sina rutiner, det var i och för sig 2 år sen jag importerade nån bil till Sverige sist, men då kostade det veckovis och dyrt var det. När du är i Tyskland säg till och köpa exportskyltar som är längre än en vecka helst 2 veckors eftersom ibland kan det ta mer än en vecka innan man får en tid hos bilprovningen för registrering då är det bra att bilen är trafikförsäkrad åtminstoen. Det skiljer kanske 50€ mer än de skyltarna som gäller för en vecka. Sist men inte minst, glöm inte passet, för att skriva bilen på dig i Tyskland så måste du ha ditt pass med dig. |
|
|
hmm... Jag hämtade ju min bil för ca 2 år sedan och ringde helt enkelt upp mitt bolag (Folksam) och tecknade en tillfällig försäkring som gällde i 30 dagar, jag visste iof vilken bil jag skulle hämta så jag hade chassinummer färdigt innan jag åkte. Men dom bedyrade att det bara var att ringa då man köpt bilen i Tyskland och visste chassinummer. Detta var dyrt ca 2800 kr, MEN, om jag fortsatte min försäkring hos Folksam så drog dom av denna summa, av premien. dvs. Helårspremie= 6000 kr, - 2800 kr = 3200 kr för resterande 11 månader. Om jag däremot valde att inte fortsätta försäkra hade de såklart tagit de 2800 för en månad. Jag vet inte om andra bolag gör så här men Folksam skötte det med bravur. Jag betalade således "vanlig" försäkring från dag 1. MVH Baccala |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.