|
|
|
|---|---|
|
Ja då var det dags igen för tredje gången att få bilen bärgad. Var ute och åkte, har tyckt som jag nämnt i tidigare inlägg att bilen rycker vid jämn gas. Nu ryckte den när jag la i farthållaren i 110 km/h och sedan tändes motorlampan och bilen går som skit. Ringde assistans och bärgare kom och fraktade bilen till bilcentralen i Segeltorp. Fick en A4 som hyrbil, inte så kul men i alla fall en bil som funkar ! Nu har bilen varit inne för motorlampa 3 gånger och en gång som jag själv har beställt koll på ang. ryckningarna och då bytte de spridarna och sista gången motorlampan kom så byttes en tändspole. Har ju känt att efter alla besök på verkstan så har bilen inte gått bättre, jo bra på höga varv men kör man lugnt och med jämn gas så rycker den lite. Nu vill jag inte ha tillbaka bilen, kan ju inte lita på den, vågar inte åka på semester med den. Jag kommer att kräva återköp . Kan man göra det ? Köpte bilen 21/5 i år då den gått 2020 mil och nu har den gått 2380 mil. Har kört typ 350 mil och redan inne 4 gånger på verkstad. Har någon erfarenhet av återköp och vad ska jag i så fall tänka på och vad kan jag kräva ? Bryggarn | |
|
Hej, har aldrigt köpt bil hos handlare, men... Har man inte minst 3 månaders garanti!?? De har ju försökt åtgärda felet vid två tidigare tillfällen, utan att lyckas. Detta borde räcka för ett återköp. Du kommer dock få avdrag för värdeminskning för de mil som du har kört bilen. Följ gärna upp tråden med hur det går. Lycka till! Mvh Håkan |
|
|
Var det inte någon på forumet som hade en 523:a med samma problem som handlaren köpte tillbaks? |
|
|
Jo tre månaders garanti har jag. Och visst jag borde jag få återköp tycker jag efter alla turer. Undrar hur mycket de kan dra av för de mil jag kört, ca 350 mil. Jag kommer informera er hur det går för mig. Hmm vet ej om någon tidigare har fått återköp som jag läst om här. Men ska kolla runt lite. Bryggarn |
|
|
Hej igen, avdraget hamnar gissningsvis på ca 20-25kr/mil. Med normala miltal förlorar man ca 40 000:-, kanske 50 000:- om året på en nyare bil i prisklassen 3-400 000:- /H |
|
|
Tillägg.... Värdemisnkningen planar ut/minskar givetvis ju äldre bilen blir. /H |
|
|
Jag har haft samma symptom på min E61 och har fått utbytt samtliga spridare, tändmodul osv. på garantin. Häromdagen "kulminerade" problemen så, när motorn plötsligt dog mitt under en omkörning på Öresundsbron. Felmeddelande om "engine fault reduced power". Vågar knappt tänka på vad som kunde ha hänt om jag hade haft en bil strax bakom mig.... Orsaken var en trasig högtryckspump, som BMW var så generösa att bjuda på även om garantin har gått ut. Dock fick jag själv betala arbetslönen. |
|
|
Låter läskigt vad som kunde ha hänt Phoebos. Mina spridare är också utbytta och så även högtryckspumpen som var den förtsa delen som byttes när motorlampan tändes för första gången. Om man nu får ett återköp, vad ska man köpa då? Finns det problemfria BMW ? Känns som att BMW har mycket problem med sina bilar. Bryggarn |
|
|
Bryggarn: Jag håller med om problemen verkar ha ökat. Det verkar som att de inte riktigt har lyckats med N5x - motorserien. För mig verkar det som att E60/61 av årmodell 2004-2005, med M54 är bättre. Är grymt nöjd med min gamla e39. Har fungerat i stortsett felfritt i över 6 år. Utöver vanlig service så har fått fixa ABS-modulen (2700:-) och byta en ABS-givare. Jag hoppas att det löser sig för dig! /H |
|
| E39 håller nog bättre... | |
|
Låter inte kul......... Min hade bytt spridare 2 ggr innan jag köpte den. Alltså 530i facelift. Har nu rullat 10` Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Det låter hemskt, jag lider med dig. Tycker absolut du ska kräva återköp om det är en sån citron som det verkar. Det viktigaste av allt -- särskilt med en så ny bil -- är ju att man ska känna att man kan lita på att bilen startar och fungerar. Vad betalar man annars för? Är det mitt i smällkalla vintern när bilen får för sig att stanna mitt ute i skogen och inget mobilbatteri, då är det inte så kul. Min E39 540 har också fungerat i stort sett felfritt under två år, och likaså min X5:a - inget problem alls. BMW tycks ha problem med kvaliteten på senare E60 / E61, så rekommendationen är att kolla på en lite äldre men fin e60 eller en dito e39. Då har du 35-40 tusen i värdeminskning som du kan göra annat kul för också... |
|
|
Hej alla BMW vänner ! Då var jag idag till BMW och pratade med säljaren. Tog upp alla turer som varit och han tyckte det var för jävligt och inte skulle jag behöva uppleva detta. Jag hade med min fru och jag tror vi såg rätt uppgivna ut och det strålade typ hjälp oss från oss ! Säljaren kallade in försäljningschefen so också tyckte att nä så här får det inte vara. Vi bara satt och gapade, vilket bra bemötande. De frågade vad vi ville och jag sa att vi vill inte ha tillbaka bilen. F-chefen sa att det finns två alternativ, om ni vill ha en helt annan bil, hanmenade annat märke, så kan vi tänka oss att köpa tillbaka bilen eller vill ni ha en liknande så är vi villiga att hjälpa er. Oj tänkte jag, och ja sa att jag vill åka BMW för det har jag alltid drömt om så jag är villig att ge BMW en chans till. Upp till bevis sa jag. Jag nämde att jag kan tänka mig en 520d så de började kolla. Det fanns några men fastnade för en touring, sorry att den e töntig men var faktiskt det vi ville ha från början. Villa och familj så är det ganska bra. Bilen var en årsm. 2010 , tillverkad februari 2010 och hade advance paket och comfort och svart läderklädsel, och endast 740 mil. En säljare hade haft den tillfälligt som tjänstebil. Vi fick 10000 mer för den gamla än vi gav för den så ja jag tror att jag ska känna mig nöjd trots allt. Visst det är en E61 men i alla fall nästan ny och det känns bra i alla fall. Var inne på Volvo 2.5 FT R som det är bra pris på nu ett tag men tänkte att , nä Volvo vill jag inte ha. Vill ha BMW och hoppas för mitt liv att denna gång ska jag bli nöjd. Affären är inte klar än för bilen fanns inte där så de blir tvungna att få hem den från en annan BMW-affär, så man vill ju se och känna lite på den först innan man slår till. Återkommer när allt är klart. Håll tummarna för mig nu ! Jag tackar för det stöd jag fått från er som lidit med mig. Tackl alla BMW vänner så hörs vi ! MVH Bryggarn |
|
| Tycker det är dags för lite ros till handlaren, vilken handlare är det frågan om? | |
|
Ja detta är mycket märkligt. Med bilhandel alltså. I min värld, om en kund köper in server för 50 laxar som strular 2-3 ggr den första veckan så byter vi ut den direkt! Finns inget annat på vår himmel. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Bryggarn: vi håller tummarna :) Vill oxå veta vilken bilhandlare det handlar om :) |
|
| Tippar på Bilcentralen i Segeltorp? | |
|
Hej ! Det är rätt tippat att det är Bilcentralen i Segeltorp ! Ska hämta den "nya" bilen i eftermiddag, ska bli spännande att se hur den kommer att bete sig. Ber till högra makter att jag ska få en bil som kommer att funka bra. Tack alla ni som har önskat mig lycka till i detta dilemma jag haft men som till slut löste sig på ett bra sätt. Skriver om hur jag tycker den nya bilen är när jag kört lite med den. Bryggarn |
|
|
Nu är det dags att skriva nåt! ;) Mvh |
|
|
Hej ! Jo nu är det nog dags att svara, förlåt BMW vänner ! Äntligen en bil som går bra, är jätte nöjd äntligen :) Visst är det lite svårt tycker jag att vänja sig med dieselmotorljudet, man nästan undrar att ska det låta så här, är det nåt fel inbillar man sig. Men den går toppen och förbrukningen ligger ganska stadigt på 0,6 liter/mil och då sitter jag i rusning till och från jobbet. Har åkt till Örebro för några veckor sen och körde dit " lagligt " enligt skyltar och då drog bilen 0,51 och är väl helt ok antar jag. Sen en tur där jag körde mestadels i 140 och då drog den 0,57. Så tack än en gång alla ni som stöttat mig. Mvh Bryggarn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.