|
|
|
|---|---|
|
Tänkte bara lägga in en liten varning till de som skall bila neråt kontinenten. I Tyskland har Aral en 102-oktanig bensinsort, Ultimate 102. Tankade den glad i hågen på väg hem från semestern. Första 30 milen gick bilen som ett spjut, men sedan gick motorn ner i felsäkert läge. :( Den gick jättedåligt, men när vi kom till Helsingborg och tankade vanlig V-power, så ordnade det upp sig. 102 oktan var kanske lite för mycket av det goda.:) Bilen är en 530 e-39. 100 oktan har dock aldrig varit något problem. /Mattias | |
| E85 har ca 101-104 oktan, RON | |
|
Högt oktantal (102 oktan) alena kan inte orsaka några skador eller problem i någon bensinmotor, tvärtom är det positivt med ett högt oktantal, men inte säkert att alla motorer kan ställa om tändningen så högt som upp till 102-oktanig bensin och därmed utnyttja oktanhöjningen fullt ut! Däremot är det inte helt ovanligt att lite äldre bilar som körts lungt och fint i Sverige, får problem när de hårdkörs längre sträckor på autobahn.... Sot och avlagringar i/på både cylindrar/ventiler/kolvar, oljekanaler, bränslesystem, kylsystem etc. kan då plötsligt lossna. Desstutom finns det komponenter som är slitna som inte pallar den plötsligt höga belastningen som längre högfartskörning innebär på bilen. Tror inte att det är bensinen som har varit problemet i detta fall! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| @Johan B, nu vill jag väl inte säga att jag kör så väldans lugnt och försiktigt här hemma... Ärligt talat, så vet jag inte om det var bensinen det berodde på, men har varit hemma i 2 veckor nu och problemet har inte återkommit och verkstaden hade samma teori som jag vad, att bränslet var boven. | |
| Det kan ha varit vatten i bränslet. Aral ägs av BP :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.