|
|
|
|---|---|
|
Köpte en 523i 97 igår och när jag kom ut imorse och satte mig i bilen hörde jag ett svagt brummande från mittkonsollen. Ljudet kom från mellan ACn och växelspaken. Jag startade bilen men ljudet hördes fortfarande. Tror ljudet försvann efter ett tag... vad är det som låter? OBS! Har inte nån form av ebersprescher(stavning) eller annat som ska vara igång... vad jag vet. | |
|
Det är fläkten som startar i ac, någon tempkontroll av något slag. Stänger av sig själv efter ca 15 minuter. Så ska det vara |
|
|
Hvis lyden er veldig tydelig, og den skifter karakter når du trykker på dekselet rundtAC konsollen, kan det være ubalanse i viften. Jeg har gjort følgen på min bil, 98 523iT: Ta ut hele konsollen. Den dras rett ut, er kun festet med fjærende bøyler på hver side. (Fant jeg ut etter 2 timers demontering) Det er 4 koblinger som tas av under. Boksen splittes ved å ta av frontpanelet hvor knappene sitter, slik at kretskortet kan tas frem. Viften som sitter der kan dras rett opp. Den henger litt, men det er pga magnetopphenget på viften. Jeg har smurt min vifte med en dråpe tyntflytende symaskinolje, samt forsøkt rettet opp ujevnhet på viften. Fra BMW fikk jeg ikke kjøpt kretskort eller vifte løst. Hele enheten måtte byttes, 5400,- NOK. Nå er eneste lyd jeg hører en svak summing fra viften, som skal være der. Bjarte |
|
|
Hej, hade samma problem med min! Men jag löste det, demontera själva ecc-enheten (tar ur stereon så är det bara att trycka ut den från insidan), dela på ecc-enheten, när du kommit så långt kommer du att se en liten fläkt, ta loss fläkten från axeln, häll i lite symaskinsolja där axeln skall i så ska ljudet försvinna! Funkade för mig. Good luck. MVH /Mr.C |
|
|
Mr.C: varför skymfar du inlägget från B.M.W? Jag tycker att han beskrev hur jobbet skulle göras på ett utmärkt sätt och jag tror att vi skall erkänna och uppskatta inlägg från vårt broderfolk i väster! Tack B.M.W för ett utmärkt inlägg!' Mvh, Steaman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.