AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.321

Dags att skrämma upp min M3 e46, tips och trix ?

wi
8
widblom
M3 e46 -01
520 e34 -92
Tjenare!

Hur ska jag plocka fram effekt utan att lägga ut en förmögenhet ?
Kikat lite på avgas från schmiedmann,
finns de några andra alternativ ?

He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Finns nog bara ett sätt att skrämma upp en m3a på, och det är överladdning.
Avgas osv lär inte ge något.
Kolla vad som är gjort på m3 csl
Insug
avgas
ventiler
kamaxlar
Detta gav 17hk
zcooter
m3 csl

Den är ju även lättad en del
fk
90
fkon
M3 Coupé SMG II -02
widblom: fanns det några billiga hästar att plocka fram så hade BMW gjort det redan. Motorn är rätt hårt trimmad som den är och att byta ut insug eller avgassystem mot något som den inte är mappad för kommer i bästa fall inte att resultera i någon skillnad alls och i sämsta fall göra att du tappar moment i mellanregistret eller nåt liknande som inte är önskvärt.

Som Heinrich så riktigt påpekar så får du nog öppna plånboken rejält och överladda om du vill ha en skillnad som märks.
Länk
Här finns lite olika kit för M3 E46.

Billigaste sättet att få bilen att gå betydligt bättre är att lätta ordentligt.

Bromsar,väghålling och acc förbättras för varje kilo du lättar så länge balansen i bilen är vettig.

Johan S
NS 8.29
håller med johan, lätta lätta lätta :D
re
119
rensvind
BMW z3m 1998
Köp rätt bil från början. Förstör inte fina bilar med ditten och datten. Det som tycks ok i en viss tid kommer med all säkerhet inte göra det i framtiden. Var och en får ju göra vad de vill med sin egna egendom men samtidigt har man ju lite ansvar i att bevara så fina bilar som BMWs M-bilar.

Bara en sådan sak som att lätta med kolfiber och dylikt kan tyckas oskyldigt men mina egna små riksdaler skulle jag sätta på att det faktiskt inte gör något speciellt för bilens intryck mer än att det inte längre är en orginal M-bil. Vill man ha mer effekt så kika efter en med mer effekt då. Det finns väl en trimmad CSL-variant av e46?
Mitt intryck är att tiden oftast dömmer rätt hårt mot de som ändrat lite hit och dit på sina bilar. Men vad vet jag..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.