AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.504

Missljud bakvagn e46 328 -99

M-
110
M-Olo
328i -99
Hallå där.

Har ett irriterande missljud från bakvagnen. Misstänker att det kommer från höger sida, anledning till detta kommer längre ner.

Låter som ett durrande vibrerande dock inga kännbara vibrationer i kupén. Kommer i hastigheter 50-120 och är hastighetsberoende ej varvtalsberoende. Dovt först för att öka i frekvens upp till ca 120 då det tycks avta, mest hörbart i 70. Spelar ingen roll om jag frikopplar eller belastar bakaxeln eller kör uppför eller nerför. Ljudet finns kvar om jag bromsar med handbroms och vanliga färdbromsen. Vid en tvär gir åt höger avtar ljudet momentärt och det är därför jag misstänker att problemet är på höger sida, svårt att placera oljudet då det fortplantas i karossen. Det som mer bör sägas är att det är mindre misslud när bilen är kall, efter ca 2km börjar det hela.

Detta problem uppkom helt plötsligt på väg hem från jobbet.

Vad tror ni? Obalanserat däck? Bussning i länkarm? Diff? Hjullager?

Har inte haft möjlighet att hissa upp bilen än men jag vet att främre bäramsbussningarna börjar bli tärda.

Tacksam för alla idéer

A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production.
Undrar om det inte är din höger bakfälg som fått sig en törn.
Hade samma på min förra och det var fälgen som fått sig en smäll från en sten eller något på insidan.

Det verkar som samma eftersom när du svänger höger så avtar det enligt din beskrivning och då är det inte så stor belastning på fälgen.

Skruva av den och be dem rulla den i maskinen på en däck verkstad
Kan även vara ditt däck som gått sönder.
En polare hade en bula på enbart däcket. Väven eller vad det heter innuti däcken hade gått av och det blev en bula på c:a 2 cm som stod rakt ut
Det låter misstänkt likt ett dåligt hjullager .
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Kan vara det här...
Länk
M-
110
M-Olo
328i -99
Hallå alla och tack för svaren.

Clintan och Backard: Ska ta och hissa upp bilen och kolla lite. Har inte haft tid riktigt än. Spontant så trodde jag att det var ett hjullager som börjat leva om. Jaja blir till att meka på semestern.

Grodan: Tror inte att det är bakvagnsinfästningen. Har haft bra koll på detta och inga sprickor har varit synliga, men det är klart nån gång ska väl det börja också. Det som talar mot att det skulle vara en brusten bakvagnsinfästning är att det är en uppvärmningstid eller vad man ska kalla det dvs att det tar en stund innan det börjar låta. Om det hade varit den fruktade infästningen så borde väl det leva om hela tiden och gå att provosera fram genom att backa med handbromsen åtdragen.

Lycka till. Hoppas inget allvarligt.
Känn även lite på bussningarna. Tänker framför allt på den...(vad f__ heter den)
Sitter uppe i Chassit framför bakhjulet.
Du och jag har ju äldre bilar idag....

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
M-Olo:

Sprickan är svår att upptäcka ibland. På min E46 var det vid besiktning som det upptäcktes. Jag hade nog inte sett det även om jag själv hade hissat upp bilen.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
M-Ola_

Edit) på min E46 lät bara när jag krypkörde över gupp eller i garaget. Då lät det som en dålig säng. Det berodde på att i och med att bakvagnsfästen hade släppt då hade även bilen sjunkit något och haft sönder bussningarna bak, det gjorde även att bilen blev spårig och ålade sig i hastigheter över 80 km/h.
Bm
7
Bmw328im
328i-99
Har exakt samma problem med min e46-99 har gått 15000mil
M-
110
M-Olo
328i -99
Grodan: Ja man ska ju aldrig säga aldrig. Min är dock tyst som mus i en ormfarm när det kommer till gupp och annat, men det skadar ju aldrig att kolla.

Bmw328im: Mycket intressant min har rulla 14200 nu... hmm vad har den levnadstiden på en bimmer? Du kan väl höra av dig om du hittar nåt.

Clintan66: Ja den där vad f__ den nu heter bussningen är hårt misstänkt. Lyckligtvis har jag ett par sådana som bara väntar på att få bli installerade :)

Jag har bytt Skivor, fjädrar, dämpare så det borde ju inte vara nåt sånt. Måste röjja ut massa sopor ur garaget bara så jag kan kolla ordentligt under.

Bm
7
Bmw328im
328i-99
Blir de värre för dig ju mer du kör? min börja i hastigheter mellan 70-90 å nu är den från 0-120, efter 120 går den fint å tyst..

Min låter ganska mycket om jag motorbromsar från t. ex 110 till 50
M-
110
M-Olo
328i -99
Okej följande har hänt!

På väg hem från jobbet och fast i en bilkö (Ni som bor i Sundsvall och regelbundet åker söder ut vid 16-17 rycket vet vad jag menar). Stannar vid ett rödljus utan större manövrar. Sen när jag ska köra iväg blinkar antispinnlampan och bilen liksom glider i sidled fortsätter så ett tag och jag måste parrerar ganska duktigt med framhjulen för att bilen ska gå rakt. Kändes som en punktering så jag stannade och kollade... ingen punka.

Lyckligtvis var det som sagt kö i stort sett hela vägen hem så jag kunde linka mig hem iaf. Kändes vid något tillfälle som att något kalvade över.

Det morrande ljudet ökade i intensitet sista biten hem. Skulle tro att det är främre trailingarm bussningen som K*kat ur, ev. bägge sidor. Vad tror ni?

Bmw328im: Uppenbarligen blir det värre ju mer jag kör :)
Bm
7
Bmw328im
328i-99
Oj de va ju inte så trevligt, har inte haft sådana problem men jag har känt att den svajar lite i starterna ibland. ska lämna in min på bmw i umeå för felsökning så om du inte redan har lämnat in den så får vi kanske veta va felet är inom kort..
M-
110
M-Olo
328i -99
Ja vi får se vad det är. Förhoppningsvis är det den bussningen jag nämnde. Inte så grymt dyrt att fixa plus att det är ganska straight forward mekning. Du kan väl posta här när du vet vad felet var så gör jag det samma. Resten av er får ta tid:)

M-
110
M-Olo
328i -99
Bmw328im: Har rivit lite i bakvagnen nu. Bärarmsbussnigarna var alltså helt slut så jag hoppas att det var dom som spökade. Ska skruva ihop grejjerna nu så får vi se. Återkommer.
M-
110
M-Olo
328i -99
Nu är det färdigmekat för denna gång. Men det skulle behövas en lätt renovering av hela bilens undersida, men så gillar ju jag lite puts på delarna också :)

Naturligtvis blev det en avsevärd skillnad på hur bilen beter sig på vägen. men det jä*la surrandet är fortfarande med om än lite tystare.

Så Bmw328im: om dom hittar nåt på din så är alla förslag välkomna.
Bm
7
Bmw328im
328i-99
har haft inne den på lindholms bil i umeå. Var höger bakhjuls lager som va paj, fast jag hissat upp den å känt på den tidigare. Hade däremot svajig bakvagn förra sommaren å då bytte jag bussningarna i bakvagnen..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.