AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
32.181

bilpriser.se värdering

Sida 1 av 3
Kan man lita på bilpriser.se??
Om så är fallt har de flesta M3 E36 överpris på tex blocket.
Priserna på Blocket är nog i det högsta laget och säger egentligen inget om vad bilen säljs för utan bara vad säljaren drömmer om ;)
hz
40
hz
525iA Touring -03
Men för vissa andra märken/modeller så kan det ofta vara underpris på blocket (redan som utgångspriset) jmf med bilpriser.se.
När det gäller bilar som en gammal E36 M3 så kan man inte lita på bilpriser.se.
Håller med om fantasipriser, man får ju nåstan m3 e46 för vad en del begär för deras e36:or.
Jämför man priserna E36/E46 på det sättet får man ju även tänka på att dom dyraste E36 är riktigt fräscha och välvårdade samtidigt som dom billigaste E46 är halvskabbiga exemplar.
Ifsig en fräsch e46 är 70-80k dyrare i inköp.
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
Hur ligger bilpriser till i förhållandet till verkliga priser? Tänker inte bara E36 M3 nu

De straffar i alla fall fortfarande vita bilar och tar ingen hänsyn till utrustning utöver paketen, vilket jag tycker är konstigt...
hz
40
hz
525iA Touring -03
Håller med att vit är inget som ska få minuspoäng nuförtiden. Man ser fler och fler exklusiva bilar i vit sedan några år tillbaka.

Extrautrustning däremot måste man ju värdera var för sig, som inte är något som bilpriser kan/ska göra.
bilpriser.se ligger iaf klart under blockets priser på tex m3 e36.
Har ägarna övervärderat sina bilar eller är bilpriser extra snåla?
hz
40
hz
525iA Touring -03
Till Marcus: min erfarenhet säger att för bättre beg bilar (typ max 3-4 år) och "vanliga" modeller så ger bilprisers pris ganska bra guidning. Ovanliga modeller samt mycket äldre bilar kan det förekomma större avvkelser, för dessa är det ju viktigt med skick och extra utrustning etc.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Håller med hz
"Svenssonbilar" är dom mycket duktiga på att värdera, men specialbilar/entusiastbilar är det värre med.

En M3 (321hk) med 10-15' mil och i godkänt originalskick är värd 75'-120'

Mvh
Marin
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ju fler av en modell det sålt, desto mer kan man lita på bilpriser.se, helt enkelt eftersom konfidensintervallet är närmare ett tänkt "korrekt" medelvärde än vad fallet blir om man har bara ett fåtal objekt att utgå från.

Men som med all statistik; behåll hatten på och använd ditt sunda förnuft!

----
BMW CS #6212
Så vad ska man bjuda för en m3 97 med ca 10000mil och påstått orginalskick?
Är det ett skambud att bjuda 100k?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
100' tycker jag inte är ett skambud.
Det tyckte säljaren iaf:(
Vad är det för utgångspris på bilen då?
130k
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Bilpriser grundar sig på deras avslutade auktioner och har man tittat på deras bilar så kan man snabbt dra slutsatsen varför de tycks värdera bilarna lågt.

De tar inte hänsyn till om bromsarna är bra, missljud, välskött/misskött etc.
Jag har jämfört många modeller på bilpriser mot bilhandlarnas gröna lista.
Grönlistan har på många modeller hamnat ca 5000kr under bilprisers nedre privatpris. För min del så visar det sig att bilpriser är lite väl hårda i sina värderingar, men å andra sidan sätter man ut bilen för vad de anser så brukar bilen i regel ligga några timmar på blocket innan den försvinner.

När det gäller entusiastbilar så anser jag att det är helt ointressant vad bilpriser tycker då det kan skilja väldigt mycket i skick och historik samt ägarförhållanden.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Ingen lär iaf köpa den för 130 hur fin den än är, man får ju en riktigt fin e46 m3 för ca 200.
Fast det är ju ganska stor skillnad på 130k och 200k...

Har du nån länk till bilen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.