|
|
|
|---|---|
|
Jo, nu är det som så att jag blivit med Caprice inom familjen och jag funderar då på vad som är viktigt att göra nu på studs ty jag vet inte vad som är gjort på denna vagn på slutet i servicehänseende t.ex.. Ok, olja+ filter, stift, luftfilter, bränslefilter, byta oljan i lådan, byta oljan i bakaxeln osv är ju självklara grejor att byta nu direkt, men är det någonting annat som kräver omedelbar tillsyn ? T.ex ventiljustering....hur ofta bör man göra detta på en Caprice -91:a med 305cu motorn.. Vet i dagsläget inte ens om det ingår i serviceplanen på en smallblock V8 med stötstänger och centralt liggande kamaxel :) Går alldeles perfekt i motorn med jämn gång och mullrar gott btw :) Mvh Janne. | |
|
Jag har ingen aning om hur serviceprogrammet ser ut på dessa bilar, men de är robust enkla i konstruktionen så det är säkert inga superadvancerade åtgärder... Dock vet jag att det generellt brukar slarvas med byte av två viktiga vätskor: 1. Kylarvätskan! Byt minst vart tredje år så slipper du problem med oxiderade kylare och igensatta kylkanaler i motorn (vilket leder till överhettning). 2. Bromsvätskan! Byt minst vartannat år - sönderrostade bromsok (inifrån) och bromsbortfall vid lite hårdare upprepade bromsningar är resultat av ackumulerat vatten (som bromsvätskan drar molekyl efter molekyl genom gummislangar etc....). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Ventilerna är med hydraliska lyftare på istort alla jänkebilar så de behöver i princip aldrig justeras, om det inte börjat låta om dom pga mekaniskt slitage på kamaxleln tex, men det ska lyftarna normalt kompensera för till en viss gräns. Man grundjusterar när man plcokar ihop motorn med tomma lyftare och är oftast bra då. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ok, tack för svaren... Bra att det är hydrauliska lyftare på denna spis, blir ju visserligen nästan ännu viktigare med hyfsat täta oljebytesintervaller kan man misstänka. Hoppas nu bara att man inte "kläggar igen" lyftarna med gammal skit när man nu ska till att byta till högrenande helsyntet :/ Hmm...tycker någon här att jag ska "skippa" helsynteten och istället gå till en bra delsyntet nu till att börja med ? Motorn ska vara helrenoverad enligt kvitton för några tusen mil sedan måste jag tillägga.. Mvh Janne. |
|
|
Tillägg: Jag vet inte vilken olja som är i motorn nu...tyvärr(fd ägaren visste inte detta). Mvh Janne. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Den glegger nog inte igen på några tusen mil,alla oljor renar bra idag, en bra delsyntet är min rekomendation det fungerar under alla förhållanden, dessutom "fanns inte" helsyntet när motorn tillverkades, här är det hållbart "grovsmide" och inte finlir som gäller, mineralolja av bra kvalitet fungerar utmärkt också till en sådan motor. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ok, hasso.. jag kör på det du rekommenderar, dvs delsyntet till att börja med.. Mvh Janne. |
|
|
Kanske ska uppgradera lite info om denna vagn...för intresserade: Ja, stiften var ett lite h-vete att byta...Det som krävs för att det ska gå liiite lättare är ½ tums knut(två helst som seriekopplade ;)) + en lång hylsa 16mm + armar byggda som en flicka, men kraft i dessa som stålmannen och byta stiften via hjulhusen.. var det enklaste för mig iaf. Bort med däcket och in i hjulhuset och försöka prångla in handen och armen igenom en liten "passage" som tydligen var gjort för tändstiftsbyte...gäller högersidan, vänstersidan gick smidigare :) Jag knäckte 3 stift längst ner i isloatorfoten s.a.s. + att det säkert tog 2-3 timmar att byta alla 8 stift :) Resten av servicen gick bra, och jätten från Detroit går på ganska precis litern vid landsvägskörning och ca 1,4-1,5 "blandad".. Jag ändrade mig och bytte olja till helsynteten som jag har i mina BMW's i denna maskin också, verkar gå riktigt bra, ingen förbrukning och inga andra märkbara fenomen har uppdagats(5w-40 Formula excel ok/q8 olja).. Skön bil annars måste jag säga, knirrar o knarrar inredningsmässigt, men den går som en amerikanare ska...dvs gungit och svajigt och ganska coolt ;) Mvh Janne. |
|
Åfasiken bytar man stift via innerskärmarna på dom också, bytt på en transam el camaro som man fick lossa luckor i innerskärmaran för att byta stift. var dock inte så besvärligt. En BMW 850 är besvärlig :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
He,he... Jo, jag hade fel verktyg till en början innan jag insåg att en lång 16mm hylsa + knut osv var en lämpligare applikation att byta stift på den vagnen.. Sedan verkade stiften dragna så in i bomben och nästan "fastrostade", kändes det som :) Har aldrig behövt byta på en V12, men jag har förstått att det inte är någon lek :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.