|
|
|
|---|---|
|
Har en fin 318is som jag vill ska bli ännu finare. Finns en del rost i trösklarna. Om jag vill byta ut dem mot nya, hur går jag tillväga då?? Tillgång till svetsverksad och kunnig svetsare finns. Tacksam för tips! | |
| Du hittar svaret i posten ovanför :-) | |
|
I 324td posten? Vet möjligen inte vilken sida? Tips bok internet sida som behandlar föregående inlägg mottages tacksam. |
|
|
Har nu kommit fram till att endast laga tröskeln där den är genomrostad. Så här ser det ut i alla fall: Länk några tips?? tacksam för svar! |
|
| inga tips?? | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Riskerar att inom något år hamna i samma situation, så är själv nyfiken på detta. R1000 : Jag förstod inte ditt svar riktigt, skulle du kunna förtydliga? |
|
Det jag menade som säkert var alldeles för långsökt, för att inte säga direkt korkat, var att om du har tillgång till svetsverkstad och kunnig svetsare som du skrev i första posten så är problemet redan löst. D v s de kan göra jobbet som egentligen inte är svårt. Lite tips...Byt inte mer än nödvändigt men om hela tröskeln är dålig behöver den förstås bytas och då är det bäst att köpa en ny sådan. Att byta mindre delar är självförklarande, bara att kapa loss det som är dåligt och lägga i ny plåt. Det duger bra att punkta med ett par tre cm mellanrum. Se till att forma och klipp till plåtar för bästa passning innan de svetsas på plats. Slipa bort färg på karossen där nya plåtar ska sättas. Efter att plåtar är på plats, borsta rent svetsskarvar, tvätta med thinner och grunda några gånger med lämplig färg, t.ex CRC's spray-galv. Försegla sedan skarven med Sikaflex eller annan bra fogmassa som är övermålningsbar. Eller helsvetsa men glöm inte att underarbetet avgör hur länge det kommer att hålla. Oavsett metod, avsluta med att spruta in tunnflytande rostskydd. Om hela tröskeln behöver bytas och kan köpas som reservdel är det bara att borra ur alla gamla punktsvetsar och ta loss den. En del kapningar och finjusteringar kan behöva göras. Tänk på att ha bilen ordenligt fixerad när en tröskel tas bort. Annars finns risk att den viker sig när en tröskel tas bort och är man inte medveten om det så kan du t.ex. få problem med dörrpassningar sedan. Var noga med att passa in en ny tröskel innan den fixeras, så att det passar bra mot dörrar och framskärm. Se till att det finns dränneringshål på undersidan så att vatten inte står kvar i trösklarna. Speciellt längst i fram- och bakkant. Det är länge sedan jag lagade eller bytte trösklar på en bil men i stora drag går det till på det sättet. Hoppas det kan vara till någon hjälp :-) |
|
|
tack för ditt utförliga svar! Har bestämt att det endast blir lagning där det är genomrostat. Men först blir det till att skava bort underredsmassa och lack för att se hur illa det är. Och bryta loss det rostiga. Framskärmen sitter bara bultad? Återkommer med bild när ovanstående är gjort. |
|
|
Inte så fel antagande ändå, i 324td posten finns en länk på någon sida till när jag bytte trösklar på min e30. Ja jag bytte lite mer än bara trösklarna iofs men så här såg det ut: Länk och sidan därefter. / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
mycket intressant! ska studeras |
|
| Djäklars vilken rostburk. Det påminner om bilar från 60-talet som kunde vara helt genomrostiga redan efter några år. Men med lite jobb och omsorg kan den bli bättre än någonsin :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.