|
|
|
|---|---|
|
Var och kollade på en BMW 530XD kombi igår. Den hade gått 22 000 mil. Kollade serviceboken och tyckte det var väldigt konstiga serviceintervall. Första vid 3000 mil, andra vid 6000 mil, 3e vid 9700 mil, etc, (vilket jag tyckte var väldigt långt, dock har den gått många mil på kort tid) men på slutet framåt 17 000 mil och till 22 000 mil så var de mycket kortare, en på 500 mil och en på 700 mil etc. Han sa att bilen själv säger till när den vill bli servad/vill ha oljan bytt. Men kan det tyda på något slitage att den vill ha oljan bytt så ofta nu på slutet? Eller läcker den olja kanske? Tycker det är väldit märkligt att bilens serviceintervall kan vara så olika och det blir mycket svårare att förstå om bilen är välskött och servad. Det är ju lätt att köra över intervallen några hundra mil och sen i efterhand säga att bilen inte ville ha service förrens då. Nu hade den tex körts 350 mil sen bilen ville bli servad. Finns det något sättt att i efterhand kolla hur mycket ägaren kört över serviceintervallet varje gång? Så man ser om de skött bilen som de ska. | |
|
Alla service tillfällen kommer inte samtidigt kanske har det blivit byt olja den ena gången och microfilter den andra eller bromsvätska Visst kan det verka konstigt men bilen går efter hur mycket bränsle den förbrukar så egentligen är det bra om bilen servas med långa intervaller Dock inte för långt emellan Att i efterhand kolla hur mycket bilen gått för mycket funkar inte ,tycker du att det verkar helt åt h..... köp en annan det finns fler Jag går mycket på känslan också vid köp av bil Ha deT |
|
|
Det behöver inte vara så konstigt eftersom bilen talar om vad du ska göra. Själv har vi bensin (530iA) och låga miltal mot den du tittade på, men eftersom jag har gjort alla servicar vet jag att det är utfört enligt intervallet och då blev det såhär: 2200 mil, Motorolja 4000 mil, Microfilter och bromsvätska 4800 mil, Motorolja och allmän kontroll 7300 mil, Motorolja och luftfilter 9200 mil, Mikrofilter och bromsvätska 10000 mil, Motorolja, tändstift och allmän kontroll 12500 mil, Motorolja, Bromsbelägg/skivor fram och bak Som du ser är det varierande intervall även om respektive åtgärd har jämna intervall Det kanske kan ge dig någon ledtråd i ditt fall! Lycka till! **BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Kollade för snabbt i serviceboken första gången, den är oljeservad med ca 3000 till 4000 tusen mils intervall och det är väl normalt. Dock som sagt lite dumt att man inte kan se hur mycket de har kört över sen bilen ville ha service, nu hade han körtt över 370 mil. | |
|
Tjena. 3-4000 mils intervall på oljan e inte ok, tycker jag. 2-3000 mil är ok men att köra mer än 3000 mil på samma olja skulle då inte jag göra iallafall. Och då spelar det ingen roll vad datorn i bilen har att säga om den saken. Men som sagt, gå på känslan. Känns det inte bra, köp den inte. =) Att köra Bmw är helt enkelt lite bättre än allt annat. |
|
|
För att vara korrekt skall oljan enligt BMW bytas vid varje servicetillfälle där så anges, eller minst en gång om året. Så 3000 mil på en laddning olja är alltså möjligt för de som kör långt, men är det flera år mellan intervallerna skall man alltså ha bytt olja oftare än bara vid serviceintervallet. ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.