AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
500

M5 3,6 L

Dessa är ju rätt billiga, men jag vill ha tips om hur mycket man ska betala för en sådan? Bensinförbrukning ?

Är det någe klös i dom?

Berätta era historier...

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Tjena!
Jag har åkt med i en M5 3.6 och jag kan lova att det är klös. Bensinförbrukningen ligger nog lite över litern. Du gör ett bra val om du köper en 3.6 istället för en 3.8. För när du blir lite trimsugen och chippar 3.8:an så flyttas varvspärren till 8000 oftast. Det är inte bra för motorn, och det resulterar i motorskador efter väldigt hårda körningar. Men jag fick höra av en kompis som har en 3.8:a att han hade pratat med Herr Köhler om det, och han hade sagt att det inte gjorde något, men jag vet inte om det stämmer.
Men om jag skulle vara dig så skulle jag satsa på en 3.6:a för det skiljer inte mycket mellan en 3.6:a och en 3.8:a. 3.8:an har 24 hästar mer än 3.6:an.
Vet inte riktigt hur mycket man ska betala för en 3.6, men du ska nog ge skapligt mycket så du inte får en massa krångel med bilen. Jag tippar på 70000-90000 kronor för en, om du köper en i Sverige dvs.

//Schnitzer
Tack för ditt svar Schnitzer :-)

Verkar vara i den prisregion som jag har sett att dom ligger i, ska man akta sig för import ? Dom flesta på bilfirmor är väl import ?

Vad ligger försäkringen på om man som jag är 24 & boende i Stockholms län?

Mvh
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag vet inte om du ska akta dig för import, men du kan hitta fina exemplar om du lägger ut typ 80000 kronor. Men du kan ju köpa billigare också givetvis. Min kompis som har 3.8:an har köpt sin av en i Sverige, men det är en import från 1996 från Tyskland. Jag såg den igår och blev väldigt imponerad över skicket och den gick väldigt bra. Han hade också en 3.8:a före den han har nu, den åkte jag med i och det tog inte lång tid innan man var uppe i 220km/h.
Bilfirmorna har ofta mycket import, men de kan vara väldigt fina. Om jag vore du så skulle jag åka ner till Tyskland själv med någon som kan prata ganska så bra tyska. För det är ganska roligt att importera om allt går vägen, tyckte åtminstone jag när jag importerade min. Det finns fina svenska exemplar som kan vara ganska så välvårdade. Skulle vara bra om den bara varit körd på sommarn, med tanke på saltet. Min kompis hade en M3 -95 som han började köra på vintern och den är inte lika fin som den var före. Men måste du han bilen på vintern så är det inget att göra åt saken.
Om jag hittar någon M5 i Tyskland på nätet så kan jag skicka länken till din e-post om det är okej för dig?
Jag har inte en aning vad försäkringen ligger på? Men det kan du kolla upp om du tar kontakt med ett försäkringsbolag, kan rekommendera Dial.

//Schnitzer
Jo
53
Jonbacken
M5 Touring -93
Jag har en 3,8 touring-93 och betalar 863 kr/mån
är 25år med full bonus"länsförsäkringar"
men jag bor inte i nån storstad,i stockholm kostar det nog mer

M5 POWER
En M5 3.6 -91 vill jag minnas skulle kosta runt 15000 på Folksam om den stod på mig. Villkoren var följande: 24 år, 6 skadefria år(=full bonus som inte betyder ett skit för premien), 1500 mil om året och parkerad på gatan utanför lägenheten i söderförort till Sthlm. Detta var det billigaste bolaget för mig och när jag kollade samma bil fast skriven på farsan dvs MÅNGA skadefria år och parkerad i garage hamnade premien på 457 kr/mån. Dessa uppgifter fick jag förra våren och kan därför ha ändrats men du kanske har fått ett litet hum om var du hamnar iaf.

Lycka till med bilköpet!
Vad det gäller motorskador vid chipning och flyttat varvstopp så är det väl så att det är i kombination med en defekt "tändförställare" (eller vad det kallas). Det är en mojäng som ställer om tändpunkten beroende på varvtal. Denna är ofta lätt defekt och i kombination med höjt varvstopp är det nog inte så svårt att ordna ordentliga motorskador eftersom man får för stora förbränningskrafter. Min teori....
Jag tycker du ska välja 3,6an, Äger en 3.6l och tänkte köpa en 3.8l Men jag ängrade mig då efter bytt avgas och direktluftf. tyckte jag att min bil var snabbare... 3.6l är MYCKET mera svårkörd än 3.8l, styrning, växellåda,,, man känner sig som en riktig man i 3,6l ,eftersom du vet att din polare inte pallar köra den före 100km träning! Kör hårt! 3.8l har en lite mera gubb karaktär.
Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
Matte:
Det finns ingen sk tändförställare allt styrs i från Motronicboxen.
Största problemen med kolvarna beror nog på dåligt bränsle eller för lite, efter som m5 motorn inte har några knackgivare som justerar ner tändningen vid ev spikningar.
Och med chips minskar man givetvis dom marginalerna som finns.

Bayerischemotor:
Kan bara hålla med kopplingen på dom äldre
ÄR manlig :-)
Men som alla M och Alpinor så blir dom mer och mer komfort inriktade.

Gerhard//
Det stämmer, itakt med att folk bara blir bekvämare av sig!

///Andreas
Har en 3.8 full utr med nürburgring sportchassi och den känns defenitivt inte gubbig däremot så är motorn
helt ursinnig
Schnitzer >> Du får gärna skicka till min E-post om du hittar något :-)

Tack alla för svaren :-)

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Wald:
Ville bara säga att jag har skickar iväg ett e-mail till din e-post, om du inte redan har sett det.

//Schnitzer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.