|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja inte fasen består de av vatten!! Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Marin849: Jag skulle rekommendera HD Grön, ett miljövänligt alkaliskt avfettningsmedel. Finns i flera olika storlekar, jag brukar köpa det i 5-litersdunk för 195 kr från Bollnäs Bilvård (nätbutik). Det fina är att man blandar ut det med vatten, från 1:10 till 1:50. Sommartid brukar jag köra 1:30, så dunken räcker bra länge! /Masten |
|
| Åh, och då passar det ju perfekt att lägga på det med en upppumpbar tryckspruta. | |
|
Kitin(som är ett protein), faktiskt Janne T=) Jag sa aldrig att dom enbart består av vatten men till stora delar gör dom det. Jag tvättar bilen en gång i veckan och får alltid bort insekter med vattenmetoden. Det kanske inte är en rimlig tidsaspekt men man slipper att dom små skitarna bränner fast. Skulle det finnas fastbränd insekt går det bort med vax vanligtvis. Det är mest ett tips riktat till alla att åtminstone prova innan man springer och köper dyra insekts-medel. Lite enkelspårigt att avfärda en sådan enkel metod innan man provat tycker jag. Man har ju inget att förlora på det eller hur? |
|
|
Låter som en löjlig reklamslogan det här men; faktum är att sedan jag började låta Peter på Vonne PAS behandla våra två BMW:ar så har vi(=jag) inga bekymmer med att ta bort insekter från fronten. Bara att spola normalt och sedan tvätta med mikrofiberhandsken. Inte ens E61:an var svårt att få ren efter 300 mil i Europa. Bara tacka och bocka för en sådan behandling. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Narvselius: Vad behandlade han med? För jag har varit med om att insekterna är som svetslopper. Just nu och 12-18 månader framåt är vår E60 behandlad med FireGlaze -tror jag att det är. Men som sagt var så finns det ju många åsikter här om lackbehandling. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
spacco: Jag avfärdar inte ditt miljövänliga sätt att få bort insekter, men jag anser ju att det ska vara så enkelt och snabbt som möjligt att få väck liken när dom väl är sådär lagom intorkade, man orkar ju inte tvätta av insektsrester vareviga vecka under en normalhektisk tillvaro :) Turtle insect remover fungerar bra därav min input.. Kanske någon som ville veta av något smidigt medel som man kan köpa. Enkelspårigt är väl inte det, nu har det ju framkommit flera alternativa metoder allt ifrån vattenmetoden till att lackbehandla vagnen för att underlätta "lik tvätten i fronten"...Gott så :) Mvh Janne. |
|
|
Hur farliga är petroleumbaserade resp. alkaliska avfettningsmedel mot lack/lackbehandling och vax? Är alkaliskt medel mindre farligt (att använda vid varje tvätt på allt utom tak typ)? Givet att man följer instruktionen och inte låter det torka in alltså. HD Grön verkar inte lätt att få tag i i vanlig butik. |
|
|
marin849: Alkaliskt avfettningsmedel är - givetvis beroende på koncentration - väldigt snällt mot både lackförsegling och vax. Petroleumbaserad avfettning däremot löser upp både det ena och det andra om det får verka alltför länge. Vanliga syntetiska konsumentvaxer som t.ex. Sonax Flytande Hårdvax är mig veterligt petroleumbaserat, och lika löser som bekant lika. Hur det är med riktigt fina, naturliga carnaubavaxer som Zymöl, Dodo Juice eller Swisswax däremot vågar jag inte svara på. Jag har inte heller sett till någon vanlig butik som säljer HD Grön, de dunkar jag har förbrukat hittills har jag beställt från just Bollnäs Bilvård (Länk som jag skrev om tidigare, leveranstiden brukar vara 2-3 dagar. /Masten |
|
|
I inlägget innan näms Dodo Juice. Är det någon här som har erfarenhet av deras shampoo? Min svarta bil får fullt med hologram efter jag tvättat med det. Har testat 4 gånger nu med olika mängd, i sol och i skugga men får samma dåliga resultat. Lirar kanske inte så bra med mitt carnaub wax från Poorboys World. /Rikard |
|
|
Vill också passa på att rekomendera Quik Detailer Plus från Poorboys. Perfekt för att få upp en härlig yta och glans mellan vaxningarna. Har också testat Turtle Ice snabbvax. Vilket skit, svårarbetat och lämnar ett förjävligt resultat. Fick polera om hela motorhuven. |
|
|
Hm, ni nämner produkter jag aldrig hört talas om. :) Jag kanske borde sluta med Sonax fälgrengöring, Turtle avfettning och allt vad det heter och köpa några storförpackningar proffsprodukter istället och få bättre produkter till betydligt lägre pris. En vanlig flaska insektsborttagning för 60kr räcker ju bara 2-4 tvättar t.ex. Bättre att spendera pengarna på GDS-hyra än att hålla 5-6 olika rengöringsprodukter a 50-150kr som räcker några tvättar. Det vore gött, en hylla med färdigblandade rengöringsprodukter, var och en i en egen tryckspruta för påläggning. |
|
|
Sonax fälgrengöring använder jag själv ibland, tycker den är väldigt effektiv men det blir dyrt i längden. Oftast duschar jag även fälgarna och däcken med HD Grön, låter verka några minuter och använder sedan min EZ Detail Brush (Länk och en liten mjuk pensel för att gojsa runt medlet så att all smuts försvinner. /Masten |
|
|
Bra sida för polernördar: Länk Jag beställer härifrån: Länk Utbudet är så mycket större här än i Sverige. Bra priser och du har produkterna inom en vecka. Fördel med england v.s usa är att du slipper tull och billigare frakt. /Rikard |
|
|
melzen: Rent spontant känns det som om priserna hos den firman är rätt höga? Jag beställer från Shinearama (www.shinearama.co.uk), de tar dessutom bara £9 för frakt till Sverige (upp till 20 kg)! /Masten |
|
|
Masten>> Tack för tipset, jag har fastnat för Poorboys produkter och de har fler och billigare på den sidan du visade mig. Får testa och göra en beställning därifrån nästa gång. Finns många sidor att välja mellan och denna hade jag missat helt. Tack så mycket. /Rikard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.