AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
9.569

Hur tvättar ni er bil?

Sida 1 av 2
Jag vet att det finns en gammal tråd som tar upp samma sak, men kanske dags för en nyare modern tråd, där tipsen/verktygen verkligen fungerar.
Jag har precis köpt en ny BMW 320 Coupe, och köpte därefter en ny högstryckstvätt (Nilfisk) för runt 1700.-.
Det är den första högtryckstvätten jag köpt, och fungerar bra, men fälgarna blir inte rena. Några tips?
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Tvättar med slang, svamp och vaxshampoo. Bara högtryck på fälgar efter fälgrengöringsmedel. Biltemas.
Därefter svamp på dom också.
Aldrig högtryck på lacken.

Byta upp sig? Till vad då?
fl
43
flumm
330ci -02
diskborste + fälgrengöring. sen kör jag gör-det-självtvätt. man får tãnka på avståndet bara.
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Inga problem att högtryckstvätta hela bilen - håll avståndet till ca 40 cm, beroende på hur stort tryck du har i tvätten och strålens form. Avfettning (särskilt på vintern) + högtryck behövs för att få bort smuts och grus innan du går på med svampen. Annars är risken stor att du gnider runt små gruskorn och får tvättrepor.

Så här ser min standardtvättprocedur ut sommartid (på vintern är skillnaden att det är obligatorisk kallavfettning och förstås inget insektsmedel). Allt som allt tar det ca en timme, inklusive tiden att ta fram och ställa tillbaka högtryckstvätt och annan tvättutrustning. Detta gör jag ca varannan till var tredje vecka så här års.

1. Spruta på insektsmedel där det behövs
2. Vid behov, spruta på kallavfettning på utsatta ställen som runt hjulhus, trösklar, bakre stötfångare för att lösa tjärstänk m.m. Vid behov öppnar jag även dörrarna och lägger försiktigt på avfettning runt trösklarna som jag sedan sköljer bort med högtryck (ja, det är fullt möjligt utan att blöta ner kupén, om man är lite försiktig) eller rinnande vatten.
3. Spruta på fälgrrengöring (rekommenderar Biltemas - billigt och bra). Var försiktig så att du inte sprutar på lacken bara. Ta detta sist innan högtryck, då det bara skall verka någon minut.
4. Högtryckstvätta bilen nerifrån och upp, börja med fälgarna/hjulhus.
(5.) Om bilen varit väldigt smutsig kan man nu gå över hela bilen med alkalisk avfettning, vilken skall läggas på blöt lack för att lösa smutsen och därefter högtryckstvätta igen.
6. Skölj bilen med rinnande vatten (brukar använda slang utan munstycke och lågt tryck) för att bli av med alla eventuella gruskorn m.m. Normala högtryckstvättar för hemmabruk är inte så bra till avsköljning då de sprutar mer luft än vatten.
7. Schamponera bilen i omgångar, uppifrån och ner. Glöm inte att öppna dörrarna och ta trösklarna. Använd gärna en extra hink med rent vatten för att skölja ren svampen emellanåt så du slipper få med eventuella sandkorn i tvätthinken. Vrid alltid ur svampen ovanför marken och inte hinken.
8. Jag brukar avsluta med en omgång där jag tar bilens nedre delar runt hjulhus, stötfångare m.m. Ibland kan man behöva använda en insektssvamp för att få bort insekter som sitter riktigt hårt i fronten.
9. Vid behov rengör jag även fälgarna med en fälgborste. Inte alltid det behövs, då fälgrengöringsmedlet är väldigt effektivt.
10. Skölj bilen mellan schamponeringsomgångarna enligt punkt 6.
11. För att få bort det värsta vattnet brukar jag använda en gummiskrapa (sonax variant med stort gummiblad). Se till att skrapan är helt ren.
12. Därefter torkar jag hela bilen med mikrofiberduk (kan varmt rekommendera Meguiars gula "våffelduk" som är grymt bra och suger upp vattnet från en hel bil utan problem).
13. Avslutningsvis torkar jag runt trösklar, dörrar, hjulhus m.m. med en särskild trasa.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
karlhilding: Varför inte högtryck på lacken?

/Masten
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Ser ingen vits med det, plus risken finns att man kan komma för nära om man är oförsiktig. Sköljer iställer rejält med vattenslangen som har skapligt tryck.
Har högtryckstvätt men tycker att det är lite bökigt att använda.
Elkabel, vattenslang, styv och hård högtryckslang plus dra runt aggregatet. Nja....
Visserligen är högtryckslangen 6 meter men ändå.
Väldigt enkelt att fylla spannen men vaxshampoo och hett vatten och enbart ha en vattenslang att hålla reda på.

He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Bullshit...det ska visst va högtryck först så du får bort sanden som finns på lackets yta, det får du inte bort med bara rinnande slangvatten. Sök på youtube, Meguiers wash, som är ett av de största företag inom bilvård, hur man ska tvätta en bil.

Sen är svamp det sämsta tänkbara för en bil då den samlar ihop sanden på ytan och drar småstenarna längs lacket och då får man "tvättrepor". Köp en tvätthandske av microfiber (rekommenderar Meguire's, finns på mekonomen bl.a) där sanden åker in i fibern och ligger inte på ytan som på svampen. Efter 2-3 tvättar slänger du bara in handsken i tvättmaskinen så den blir ren.

Dessutom ska man heller inte trycka hårt och gnugga allt man väger utan mer eller mindre stryka med tyngden av armen på lacket, eventuellt lite tryck på synligt smuts. Med microfiberhandsken försvinner även smutsen lättare.
SEN ska man skölja av bilen med rinnande vatten från slang eller liknande.

Ett tips är att efter man torkat bilen så snabbvaxar man bilen med tex Sonax spray quickwax eller annan liknande sort. Bilen skiner och behåller sin blanka yta och bilen blir torr med ett drag med semskinnet. Detta gör man var 3-4 tvätt med sprayvaxet.

"Riktiga män kör diesel"
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Jaså, man får inte bort ev sand med en kraftig vattenstråle från en slang?
Det var nåt nytt......

Riktiga män - förutom att de kör diesel - använder väl oxå minst 130 bar, fyrhjulsdrift, 20" hjul, snus och Norrlands Guld.

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Partiklar som sitter löst på lacken går naturligtvis bort med vattenslang, men inte de partiklar som "fastnat" i lacken. Högtryck är viktigt eftersom du får bort mer av partiklarna i lacken än om du bara jobbar med vattenslang. Och därmed minskar risken för repor.

Sedan måste man ju använda lite sunt förnuft åsså och inte tro att högtrycket skall ersätta svampen - har sett en del män gör det när man promenerat förbi i det område jag bor. Gör ont i hela kroppen när jag ser hur det försöker tvätta bilen med högtrycket, några centimeter från bilen. Suck...

Microfiberduk är klart bättre än svamp - håller med. Och gärna två olika för nederdel/fälgar och "resten".

----
BMW CS #6212
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Japp använder svampen en (1) gång på lacken sedan blir det fälgsvamp 2-3 ggr. Vilket betyder att jag har många beg. svampar........
Men ok jag har och gör ibland högtryckstvätt men är lika försiktig som igelkotten men tycker också att på sommaren så är den inte alls av behov.
Någon gång på vintern ja men visst är det "jobbigare".

He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Karlhilding: Det spelar fortfarande ingen roll om du använder svampen en gång eller flera gånger. Det räcker du kommer åt en yta på lacket som är täckt med lite mer grus/sand så har du sanden på ytan av svampen som du sedan fortsätter att stryka runt på lacket tills du kommit runt hela bilen. Microfiberhandsken som jag pratar om "suger ner" sanden till botten av handsken och lägger sig inte på ytan som det gör med svampen. Så det spelar ingen roll om du använder svampen en gång eller flera, de e samma skit...det bästa är en microfiberhandske, om du nu e lika petig och noga som jag med lack, tvätt, puts mm.

Sen så är det som jag sa med högtrycket och som Narvselius också fint beskrev...du får bort en del av sanden och smutsen med rinnande, men långt ifrån lika mycket som du skulle få med högtryck. Därför kör man med högtryck först för att få bort det mesta av ytliga smutsen plus det som sitter lite hårdare.
Kan sätta mitt liv på att du aldrig får bort exempelvis smashade insekter från bilens front med vare sig rinnande vatten eller vattenspruta inkopplad på slangen. Bara ett exempel på att rinnande vatten är för svagt att spola av bilen i början och få bort smuts.
Tror knappast killarna på Meguier's snackar skit när dem vägleder steg för steg hur man gör rent en bil och är deras levebröd :)

"Riktiga män kör diesel" är min signatur så det hade inget med inlägget att göra.... Sen så ger Norrlands Guld mig huvudvärk :)

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det finns många bra "nymodigheter" för biltvätt som säkert är jättebra, men de gamla hederliga metoderna fungerar bra. Jag gör enligt nedan

-Högtryck för att få loss all lös smus (inkl sandkorn)

-Vanlig slang för att komma åt i hjulhusen (Eller det bästa är om man har tillgång till högtryck med munstycket UTAN stålrör)

-Svamp med bilschampo och stor hink med vatten. Svampen ska givetvis sköljas ur ofta, hur ofta beror på hur smutsig bilen är. Då försvinner alla eventuella sandkorn ur svampen och sjunker till botten av hinken.

-Ett bra väl inarbetat sämskskinn för att torka bilen ren.

Det har jag använt mig av i över trettio år och aldrig fått en bestående tvättrepa. Jag har en bil från -73 i min ägo som jag har tvättat på det sättet sedan jag var 14 år (och bilen var ny ) och den har fortfarande en bra repfri originallack.

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Mats: Jag tvivlar tyvärr på att du får bort _all_ lös smuts bara genom att spola med högtryck, för detta krävs alkalisk avfettning som första steg som löser upp smutsen. Mikrorepor är mer eller mindre omöjliga att undvika vid vanlig tvätt, hur försiktig man än är.

/Masten
Kom ihåg att tvätta insidan också Länk
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Insekter är ett lite h-e att få bort ja. Inte går de bort med högtryck om de fått bränna i. Jag använder grönsåpa och vatten. Sedan Turtle Super Polish. Men försöker att ta bort dem så fort jag kan men inte lätt om man är på resande fot.
Tar sedan bort ev. rester med vax.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En bra produkt för att avlägsna insektsrester är Turtle insect remover.
Kostar just under "hundringen" på lämplig mack eller tillbehörsfirma..

OBS! Läs instruktionerna först, man ska inte ha på medlet alltför länge...någon minut räcker.

Mvh Janne.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Finns ett billigare och skonsammare sätt att få bort insektrester. Insekter i dom flesta former består mest av vatten. Vatten löser vatten och en blöt microfiber-duk eller vanlig bomullstrasa som är blöt fungerar utmärkt till att få bort insektsrester.
Man ska dock inte gnugga för då blir det repor, utan torka varsamt så försvinner insekterna. Lite vax efteråt är en fördel.

Hur jag tvättar min bil enkelt bara att följa länken:

Länk
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Insekter består av 2-komponent lim som härdar.
Typ Araldit :-(
Och inte löser vatten ett härdlim......

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

He,he...
Insekter består mest av protein(som då i dom flesta fall är intorkat) vilket ärligt talat är svårt att få bort "vattenvägen" i en tidsaspekt som kan anses vara rimlig :)

Mvh Janne.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag använder Turtle Nano Extreme kallavfettning och den är bra, men på sommaren vill jag inte använda den alltför mycket då jag tror den är ganska stark. Vad finns det för mildare medel att använda på sommaren (alkalisk avfettning??)? Tips på konkreta (märkes)produkter önskas. Har använt turtlen på bakluckan och trösklar ett par ggr i sommar då jag ej fått rent annars, men jag har å andra sidan bara Turtlen och bilschampoo, behöver nåt däremellan!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.