AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.784

Hur göra när man ska sälja en bil till Finland?

74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Jag har en V70 R som jag ska sälja,det finns en kille från Finland som jobbar på en Viking båt,och han vill att jag kommer till Sthlm och lämnar bilen där.
Jag är lite orolig för detta med ägar bytet.....
Hur ska man göra för att allt ska bli rätt?
Ni som vet,berätta gärna hur man ska gå till väga med en affär!
Tack på förhand.
74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Han säger att jag ska ta reg skyltarna samt kopia på regbevis och kvitto.
Räcker det för att allt ska bli rätt?
Det låter ju ganska vettigt tycker jag.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Det finns två sätt att göra det på...

Skaffa exportskyltar via transportstyrelsen, det tar dock ett par dagar, det andra är att du litar på köparen och skriver under ägarbyte i regbeviset och skickar med bägge två delarna med bilen till Finland så att bilen är försäkrad tills han registrerar bilen på sig själv i Finland. Du kan ta med behörighetskoden och ställa av bilen när han är i Finland så du får tillbaka på skatten. Sen så efter att han registrerat bilen på sig i Finland skickar finska vägverket regbeviset till Sverige och transportstyrelsen så att bilen blir avregistrerad.

Det du kan göra för att det ska kännas säkrare att skicka med regbeviset är att du kan ta hans pass och serviceboken som pant. När allt är klart kan du skicka grejerna till honom.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Du måste ha hans personuppgifter också.
VV (eller vad dom nu heter) godkänner inte bilbytet utan personnummer.

Det var en kille här på AP som inte fick till bilexporten till Norge på rätt sätt...

BMW - Beroende Med Wilja
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Grabber:

Personuppgifter behövs när det gäller exportskyltar. Nu ska han skicka med bilen + regbeviset ( ifylld av bägge förstås) till Finland med köparen. Köparens personuppgifter är mer intressant för Finska VV än transportstyrelsen i Sverige. Svenska "VV" får köparens uppgifter från finska vägverket sen. Men det viktiga är att han skickar med original regbevis. Så länge han tar hans pass och serviceboken som pant borde det räcka och inte glömma heller behörighetskoden för att kunna ställa av bilen när köparen är i Finland.
74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Tack för tipset med behörighetskoden,klart att jag ska ställa av bilen så att jag får tillbaks skatten.
Vad händer annars med skatten? tar transportstyrelsen den?

Ska ta pant .........

Tack på förhand alla!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Nej, du får den oavsett men det som är bra är att när du ställer av den får du skatten tillbaka snabbare och att du behöver inte heller betala försäkringen. Utan behörighetskoden kan han kanske ta 1 månad på sig och kör med den i Finland med din försäkring och skatt. Men glöm inte att ta pass eller körkort och serviceboken i pant. Helst av allt lämna inte alla nycklar heller tills allt är grönt.
to
4
tomster
m5 e39 -99
hej!
sålde en bil nyligen till finland och skickade själv in regskyltarna regbevis o sen en kopia på tullhandlingen, gick 4 dagar så kom beskedet från transportstyrelset att bilen har exporterats.
räcker med att man ger kopia på regbeviset till köparen.va gärna med till tullen så du får kopia på tullhandlingen utan den är risk att du står ännu som ägare på fordonet och får onödiga avgifter som vägtrafikregisteravgiften 65kr + skyltavgiften 80kr beroende på hur länge det tar att han får bilen registrerad till finland.
to
4
tomster
m5 e39 -99
glömde du får skatten tillbaka från den dan ni har gjort ägarbytet eller affären på.
Jo
1
Jon Rosenblad
735ia e32 1989
Regler 2012 (finland export?) Ni som vet,berätta gärna hur man ska gå till väga med en affär! Hur ska man göra för att allt ska bli rätt?

Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Trådlyft delux ☺
Har en bil på blocket sedan i em, och blivit kontaktad av två olika telenummer från Finland. Ena via sms där det ställs några frågor om bilen och strax efter ringer ett annat nummer. Det som förbryllar mig är att han som ringde hänvisar till namnet i sms:et och han (en äldre herre) menar att hans kompis inte kan "språket". Vi samtalar ett tag och därefter kommer frågan om att de vill lägga handpenning för att reservera bilen då hans kompis är på semester i en vecka till.

Nu är inte jag expert på finska med jag hittar inte något av telenumren /namn på motsvarande Eniro i Finland så de använder troligen kontantkort.

Bilen är en Audi A4 2007, 220hk (ingen dussinbil) men inga jätte pengar.
Låter det skumt?

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
84
235
84jr0
523iA Touring M-sport -11
Låt de lägga handpenning men släpp inte nycklarna eller regbeviset innan du har varenda krona eller euro som du begärt i handen.
84
235
84jr0
523iA Touring M-sport -11
Ps har exporterat bil till både Tyskland och Finland och en gång fick jag full betalning i förskott sen flög köparen till Sverige när pengarna låg på mitt konto. Risky men han litade på mig med all rätt. Andra gången kom köparen med bunt med euros och ja risky för mig och jobbigt att växla och förklara för banken men vi skrev kvitto och avregistreringsbeviset tog jag med mig till banken.

Båda gångerna har jag låtit köparen åka iväg med mina svenska skyltar och försäkring efter att jag erhållit full betalning. När de väl är hemma så ställer jag av bilen och väntar tills de skickat tillbaka regskyltarna så att jag kan skicka de till transportstyrelsen för avregistreringsbeviset av bilen.

I Tyskland får man inte ha bil utan registreringsskyltar parkerad på gatan så köparen ville behålla de lite längre men jag ställde av bilen och sa upp försäkringen under tiden.

Lurar köparen dig och aldrig skickar tillbaka skyltarna så blir du ägaren av bilen för alltid och behöver betala 60kr/år i reghållningsavgift.

Tanken slog mig om man inte kan beställa nya skyltar och avregistrera bilen med dessa men då måste registreringen av bilen ha gått igenom i exportlandet tror jag.
De vet om detta med att folk beställer dubbla skyltar så det går inte igenom hos TS, det TS kräver är att bilen går genom TUV i Tyskland, TS ser detta att bilens chassinr är inreggad och besiktigad i Tyskland och TS avregistrerar bilen då man samkör systemen.

Jag har en kompis som sålde en MB från 50-talet till Tyskland och där gick det inte lika bra då köparen aldrig reggade in bilen i Tyskland och behöll skyltarna vilket gjorde att bilen kunde aldrig bli avreggad i Sverige, efter några års påtryckning mot TS så gav dom efter och avreggade den i Sverige, det räcker alltså inte med köpekontrakt.

Det enklaste är att man låter en transportör ta bilen till köparen i Tyskland tex, då får du papper direkt när dom hämtar upp bilen hos dig och det dokumentet räcker för att TS ska avregga den, det är så många handlare gör i Sverige.

Reglerna kan ändrats men detta var år 2015.
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Tack för alla svar.
Jag har kollat Finland motsvarighet till blocket och noterar att motsvarande bilar läggs ut för 11-12000eur, så jag förstår att en import från Sverige är intressant.
Eftersom annonsen bara varit ute på blocket ca9 tim så avvaktar jag export.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.