|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Rätt dåligt om inte motorstyrningen fattar att givaren är kass! Den har ju tillgång till radiatorreturtemp (om termostat ok visar denna om motorn går över normal temp eller ej) och oljetemp (kommer öka i takt med kylvattnet) också samt om den vill skulle den kunna skicka värme till kupen dels som nödkyla men framförallt för att mäta kylvätsketemperaturen som kommer till värmepaketet med givarna där i, skulle ge mycket bra indikation på verklig kylvätsketemp. Dessutom, fås inget utslag på kupeelement=tomt på vatten=stort alarm. |
|
| Varför in i glödheta kan man inte ha en normal tempmätare på dagens bilar ? Det är ju ett av de viktigaste instrumenten, inte minst på de nya snåldielsarna. | |
|
Förutom diverse design- och kostnadsaspekter så kan en teknisk förklaring vara den avancerade temperaturregleringen på moderna motorer där "normal motortemp" aktivt regleras beroende på last. Detta kräver antingen en tempmätare som står rakt upp inom ett stort intervall (så att "diagnos"funktionen ändå uteblir) eller att den tillåts vandra runt under körning - skulle rendera en massa klagomål. Bilen larmar ju vid övertemp, det som saknas är eg larm för "undertemp". Kanske är bra att många dieslar saknar tempmätare iofs så slipper ägarna bekymra sig över att de ofta åker runt med kalla motorer utan att det är nåt fel. :) |
|
| Vi hade samma fel på fruns 120d -08 i vintras. Så det verkar vara ett inte helt ovanligt fel... | |
| Samma fel här (hoppas jag). Blinkar gult en kort stund, ibland försvinner det direkt. Annars går det över i rött och motorn stannar. Underbart... | |
|
Hade samma fel på min C2 för ett par veckor sedan - så ingen utomstående kommer in här och börjar skrika att det är skandal att BMW använder såna eländiga komponenter ;) /Masten |
|
|
Kalle: De flesta tempgivare "bottnar" (visar ändläge) vid brott. Det är inte BMW som har konstruerat så. Det dåliga är att BMW inte programmerat in en redundans! Man kan läsa en annan givare, jämföra medelvärde mm. Men de har säkert en förklaring. Bara att köpa givare och byta i förväg. |
|
|
Samma sak hände mig på julafton...:( Givarnummret är:13627797957 på min 520d Så satt den mkt lättåtkomligt i framkant på toppen 17mm långhylsa är bra att ha vid demontering (12kant) 208:- för en org på BMW. Kontaktstycket är skört! Jag petade loss den vita plast grejen sen så var det bara att pilla upp kontakten. |
|
|
+1 118d -08 16000mil 311kr kostade givaren nu. ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
| Aldrig hört talas om att detta ska vara ett stort problem. Har dom bytt ut givaren på senare årsmodeller kanske? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.