|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Igår kväll när jag skulle skjutsa en vän till Arlanda så händer något mycket udda. Jag kommer ungefär 200 av den 220 km långa färden när bilen helt plötsligt varnar för hög motortemp med gul symbol, jag släpper av på gasen och hinner rulla kanske 200 meter när den slår över till rött och bilen går ner i nödläge. Blir sedan stående efter E4:an och får vänta in bärgare. Nu står bilen på Novation i Uppsala och väntar på genomgång. Det känns som om något lite allvarligt har hänt för att bilen ska lyckas överhetta när det är 18 grader ute och det går i "normal" motorvägshastighet på farthållaren. Nu får man njuta av en Skoda Fabia 1.4TDI ett tag... BMW Assistans var dock väldigt hjälpsamma så inget gnäll om det. | |
| alltid tråkigt när sådant händer oavsett bil :( hoppas det fixar sig till slut i alla fall | |
|
Riktigt trist när de händer saker med bilen men vi får hoppas att de kommer att lösa sig för dig. Härligt att köra BMW igen. :o) |
|
|
Tråkigt o höra. Håll oss gärna uppdaterade om vad som händer! |
|
| Hoppas att det går bra/och att du inte behöver lägga ut allt för mycket på det. | |
| Far min fick idag samma problem, samma symptom med sin 318d. Vi får hålla varann uppdaterade... | |
|
låter ju nästan som om det skulle kunna vara någon givare elr så som spökar. om den nu har gått in på "rött"¨så borde man höra om de kokar, brukar ju fräsa o ryka lite o ha sig då. de gjorde det ju iaf på gamla bilar. På jobb bilen så sticker tempmätaren iväg ibland när det är fuktigt ute, då går den upp i toppen och de blinkar stopp i hela instrumenteringen, verkstaden säger att de är bara köra vidare, är säkert en givare som spökar. nu är ju detta en citroen så de säger väl ganska mycket bara de;p |
|
|
Det känns som om det kan vara en av två saker gissningsvis, antingen har vattenpumpen gett upp eller så har någon givare gått bärsärk. Vad jag kunde konstatera när jag stannade var att jag inte hade någon ånga som märktes från förarplatsen (bestämde mig för att stanna i bilen med tanke på hur nära och fort bilar valde att passera mig). Sen när bärgaren kom så fanns det inga tecken på läckage eller vatten under bilen på något annat ställe än där kondens från ACn brukar droppa. |
|
| Det visade sig vara en givare som hade gått sönder, den rapporterade 120 grader C till motorstyrningen oavsett verklig temperatur. | |
|
Skönt att de inte var värre för dig...... Härligt att köra BMW igen. :o) |
|
| Hehe, samma här, vattentempgivaren i topplocket var sönder. Bilen är en 318d från juni 2008,,, | |
|
Hur långt hade era bilar gått före felen? Vore nyttigt att byta givare i tid.... /Z |
|
| tror du att det är ett "mil relaterat problem"? jag skulle gissa på att antingen går den sönder när som, eller så kommer den aldrig gå sönder. | |
|
Om man ska se något positivt i bedrövelsen så får det väl vara att givaren är konstruerad så att den ger maxutslag om den går sönder istället för tvärtom. Jag menar, det vore värre om motorn gick varm men ingen varning kommit upp. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
z: 8600 mil för 318d:n Skulle inte bara byta i förväg för det finns få fall som dock sammanträffar här. Annars kan man byta det mesta ifall att... |
|
|
Men jag brukar passa på att byta drabbade delar när jag ändå är i farten... Annars kan det hända att sambon ringer från E20 när jag kanske jobbar i KPH. Det händer ibland. |
|
| Vill bara rapportera att min 118d-2008 med 6500mil på mätaren stannade idag med troligtvis samma fel , motor+kylslangar kändes inte onormalt varma eller ngt men ändå larmade den rött och gick in i safemode......... | |
| Japp , var givaren som hade sagt upp sig. | |
|
Bra att du återrapporterar. Så då har vi tre kända fall här samtliga årsmodell 2008, av hur många? Konstigt nog har jag inte hört talas om samma fel på andra forum. Få se om det blir fler, min är också en -08... |
|
| Exakt detta hände även min bil, en 120d -08 fast på E4an utanför Göteborg. Bilen varnade för hög motortemperatur och en säkerhetsanordning gjorde så motorn tappade all ork. Jag gick ut och kände på kylslangar men inget kändes varmt. Jag kom inte hem så jag fick lämna in bilen på service och där fick jag reda på att det var den där rackarns givaren. Gick på garanti så jag behövde inte betala något men ändå störande på en sådan ny sorts bil. | |
|
Är det någon som har reservdelsnummer på den aktuella givaren så man kan söka på Realoem? //Stenback |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.