|
|
|
|---|---|
|
Hej! Något är fel med min E39'a. Det känns som att ungefär 150 hästar har rymt, vid gaspådrag så går det skitsegt och ryckigt och accelerationen avtar vid 3500varv. Vid full gas på motorväg i 5km så kom jag upp i 120km/h :( Har knackat på katalysatorn men det skramlar inget. | |
|
Efter att ha läst lite på forumet så börjar jag tro att det är någon utav lambda sonderna. Vart sitter dom är det på grenrören? Finns det någon efter katten? |
|
|
Det låter som min 523 var när katten pajade ur. Vet inte om det skramlade om den eller inte. /Micke |
|
|
Har bytt tändstiften idag samt sprutat startgas runt insugsbäljen för att se så att det inte var några sprickor i den. Symptomen visar sig bara ibland så det utesluter katalysator då borde det väl vara lambda? |
|
|
Lambdasonden sitter i regel på ovansidan av katten eller strax före beroende på vilket system du har, på min 525a sitter den ett par cm före katten. Ett behov Ett redskap Ett nöje En vän Det är min Bmw |
|
| Det är inte säkert att det är lambda eller katten, kan va vevaxelgivaren, den går på en 1000 lapp (köp inte piratkopia!) testa de med om det inte är katten. | |
|
Kan även vara nån av ljuddämparna, en liten anekdot: Min svägerska kom hem till oss i Husby och skulle fika med oss, efter en liten stund så frågade hon om jag inte kunde ta en tur med hennes bil som började bli slö och ville inte varva så bra längre? Visst, ut på E4:an norrut och jag märkte nästan inget i början men mellan Rotebro och Upplands Väsby så är det lite backigt och när jag gasade på lite så dog motorn nästan! Shit vad är detta? tänkte jag och åkte in i mittenfilen. Testade att växla ner men den gick ÄNNU segare?? Upp på femman igen och försökte öka farten lite, det gick ok med ytterst liten ökning av gasen men detta var ju inte bra... Tänkte först vända vid Väsbyavfarten men bilen gick bra om man inte gasade för mycket så jag fortsatte mot Märsta. Vid Stora Väsby (Shell + McDonald) så blev det en liten lucka i vänsterfilen och försökte öka farten, provade med fullgas och PANG! Jordens smäll, tittar i backspegeln och ser jordens rökmoln och det mesta innanmätet från slutdämparen virvla runt, och motorn funkar perfekt igen... ;) Svänger av vid Arlandastad och kollar avgasröret, och det hänger kvar lite stålull, vänder och åker tillbaks hem till en nöjd "syrra"! Kan tillägga att det var en gammal Nissan Sunny GTi -90... ;) Mvh |
|
|
Jag skulle inte tro att det är ljuddämparna då dom är hyffsat nya simons dämpare + att den bara går dåligt efter att jag kört ett par hundra meter. Kommer troligtvis köra en felsökning på fredag hos en som har dator o rätt prylar för att testa. |
|
|
Hej, det kanske kan vara vevaxelgivaren. Sök på forumet, kolla även inlägg "523 -97 motorn hackar under 1000rpm" /Lelle |
|
|
Efter att ha läst om vevaxelgivaren så låter det som att det är den men jag kör en diagnos på fredag ändå för att vara på säkra sidan. Tack för alla svar hittils. |
|
|
Nu har jag kollat felminnet och där fanns bara felkoder som jag orsakat genom att ta ur sladden till lmm och lambda. Dom på verkstan tror att det är katten och det tror jag också då symptomen har blivit mycket tydligare. |
|
|
Sådär då var katten utbytt och bilen gick bra ända tills ikväll när jag sprayade på crc airsensor clean på lmm samt lite oxideclean på kontakten till lmm. Väntade 10 minuter på att det skulle torka sen startade jag bilen och då går den oroligt i 10 sekunder sen dör den vad beror detta på? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.