|
|
|
|---|---|
|
Först en irriterande gul motorlampa i någon månad, sedan började bilen gå blurrigt och ojämnt. Gick perfekt efter omstart...för att sedan börja gå taskigt igen efter ett tag. Eftersom ena BAKRE lambdasonden fått en knäck, trodde jag först att det var orsaken. Efter diagnostest på BMW visade det sig dock vara den ena främre som var ur funktion. Avgasvärdena var skyhöga och bilen drog enormt med soppa. Bytte ena främre lambdasonden, vilket innebar att bilen gick bra men att motorlampan fortsatte lysa tre dagar innan den äntligen slocknade. Nu gick bilen prima och drog ingen bensin alls. Klarade även avgaskraven på SBP. För ett par dagar sedan tändes återigen den gula motorlampan, men bilen gick bra som innan...ända tills idag. Idag, efter ett par gaspådrag vid omkörningar - inga racedrag eller så, utan bara lite mer pulver för att komma om - började bilen plötsligt gå lika blurrigt, och ojämnt som förra gången. Låter som en fiskebåt vid gaspådrag och har ingen kraft alls. I lätt medlut går den fint och misslljud, men så snart gas ges blir det hackigt och blurrigt. Dessutom låter bilen mycket mer när den går såhär. Mer muller ur avgasrören alltså. Någon som kan göra en teoretiskt vettig analys innan jag kastar bilen på tippen? | |
|
Du kan kasta bilen på min garageuppfart istället för tippen =) Går den på alla cylindrar? Har du kontrollerat eventuella felkoder igen? |
|
| Nej, eftersom problemet uppstod idag har jag inte hunnit kolla något ännu. Symptomen är alltså exakt likadana som innan bytet av främre lambdasonden, fast jag tycker att bilen går dåligt även efter omstart nu : ( | |
|
En tråd som beskriver och ger dig svar kanske finns här "Min motorlampa e46 330" Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Clintan66 - jag har redan läst (och bidragit i) den tråden, men tycker inte de svaren matchar mina symptom särskilt mycket. Har du sett någon reply i den tråden där man upplevt liknande mina? | |
|
Som du beskriver det, så kan det vara en hel del. Som i den andra tråden luftmasse mätare. Hål i slang som exempel. Personligen i ditt fall tror jag det är batteriet som är kass. Var med om ett liknande problem på min gamla E36:a. Bilen hostade och höll på att fjanta sig en veckas tid innan jag kom på vad det var. Det visade sig att batteriet inte gav full kräm till allt som behövs. Bytte batteri och bilen vaknade igen. Vill tillägga att bilen startade precis som den alltid gjort. Inga tecken på att batteri skulle vara kass, men den hostade och höll på vid gas pådrag även ibland på tomgång. Var iväg och mätte laddningen och det visade sig att ladda som den skulle, men batteriet hade c:a 80-90% kraft och ville varken ta emot eller ge full lödda. Pratade sedan med Bmw när bilen var okej och han förklarade då att det är mycket som behöver kräm. Nu är det nyare bil/bilar och desto mer el skit som klabbar. En sketen fis på tvären och intrumentpanelen lyser. Det är mitt tips alla fall. Lycka till med bilen Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Clintan66 - hmm...om det vore batteriet skulle det innebära att förra gången jag fick samma problem med bilen, var det ett annat fel. Ja eftersom den gick perfekt efter lambdabytet då. | |
|
Ja jag vet inte. Hur långt har bilen gått? Har läst något här om att lambdorna skall bytas efter visst antal mil. Tänkte om den ena rasade för dig, så kanske någon av de andra som också är kass fastän felkodsläsaren inte visade det..... Men hade jag varit dig hade jag kollat/mätt batteriet också. Många väntar tills bilen inte startar en vintermorgon, fastän det kan vara kasst tidigare. Vissa ställen kostar det inget att kolla på och vissa tar en 50 lapp bara. Förstår du är irriterad. Finns inget tråkigare än när bilen strular. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Mysteriet forsätter Idag körde jag minst en timma lite hit o dit på stan o gjorde ärenden innan bilen började gå skit igen. Alltså gick den prima både varm o kall innan problemet plötsligt uppstod igen utan någon somhelst förvarning!? Ingen som råkat ut för, eller känner igen symptomen? |
|
|
Kollade lite på en annan tråd "323 e46 orkeslös och ojämn gång när den är varm" Karlberg skriver en del som han fick byta. Kan det va nått sådant skit som spökar på din? Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
har haft ett djävla problem med denna gula motorlampa sedan 2008 bmw 318 touring e46 2000, betalade ca 5000 på verkstad byte lamdasond,luftmassemängdmätare osv fick detta problem igen nu i vår 2010, köpte en obd läsare felkodsscanner och nollade felkoderna och lampan släcktes,den tändes igen efter ca 1 vecka,släckte den igen, har nu kört i ca 3 månader och den är släckt,vet ej men jag ledsnade på detta problem,köpte denna obd scanner inför besiktningen för jag hade ingen lust att bli mjölkad på pengar av verkstäder. kanske det är något fel eller så är detta något som spökar hos bmw,men min bil går perfekt,bra soppaförbrukning,ingen ryckig gång,mitt tips är rengör luftmassemätaren byt olja tändstift luftfilter olje filter en gång i året,köp en scanner ,nolla koderna om bilen går i övrigt bra,det är mitt bästa tips. |
|
|
Det som är märkligt är att bilen gick perfekt efter lambdasondsbytet ända tills för några dagar sedan då. Om det varit något annat fel än just lambdasonden, skulle ju bilen rimligen fortsätta gå dåligt även efter bytet. Jag får väl in på diagnostest igen, antar jag.. : ( |
|
|
Jaha...det här måste vara det mest svårdiagnostiserade felet en bil kan råka ut för, med tanke på hur få människor som vet vad det egentligen kan bero på : ) Idag - go vänner - startade jag som vanligt med gul motorlampa tänd, men bilen gick perfekt. När jag lämnar golfklubben sådär 4,5 timmar senare så är lampan släckt! Nu har jag alltså kört med gul motorlampa tänd konstant i några veckor, bilen har omväxlande gått perfekt och fullständigt ojämnt och hackigt, och så plötsligt utan något ingrepp alls, är lampan släckt igen. Ja har vi ingen erfaren BMW-mekaniker här som råkat ut för liknande symptom så är min bil unik. Klok på den blir jag dock icke. Diagnostest torsdag morgon, om det nu går att få ut felkod när motorlampan inte längre indikerar något fel....? |
|
| Om du bor i Göteborg så har jag en felkodsläsare som du kan låna. | |
|
Hej Jag har samma problem just nu 330-mike, har fan snart bytt allt. vi hittade en gammal slang som går ifrån luftfiltret ner till bensinfiltret som var helt kass bytte den och bilen gick bra i tre dagar sen börjad den lysa och gå dåligt igen( se på det ) jag ska mäta batteriet som en Clintan66 föreslår. Vid tidigare problem bytte jag även tändspolar, |
|
|
Är felkodsavläsning gjord? Om inte: gör det med ett vettigt diagnosprogram/dator så du ser i klartext vad som ger felkoder! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nej jag har inte gort det , ska göra det nästa vecka Tack på förhand |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.