|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Sedan är det ju tyvärr så att det finns ett stort (vissa forskare antyder 20-40%)mörkertal när det gäller singelolyckor vid dagsljus och god sikt med ensam manlig förare på rak väg... Beträffande orsaken alltså. Har läst siffror som antyder att suicid ligger bakom en hel del av dessa, men som sagt, vi kommer aldrig veta säkert utom i de fall där det finns avskedsbrev. Kvinnor väljer som bekant mindre drastiska metoder, gärna piller... Hur ska fartkamerorna hjälpa mot detta och hur kan man ens fundera på en "nollvision" när det inte är möjligt? Kameror utanför skolor etc, ja. Kameror på "dåliga" 70-90vägar, nej. Bättre att bygga om/ sätta räcken etc... |
|
|
"Hur menar du att andra vägavsnitt blir farligare? Det argumentet har jag inte hört förut." "Att folk är så rädda för kameror och böter tycker jag förklarar ganska bra varför dom existerar." @torbjörn_75 Det jag menar är att om staten åtgärdar det farligaste vägavsnittet så kommer det näst farligaste per automatik bli det farligaste. Man flyttar alltså på faran. Tänk på det som en bil med utslitna bromsar bak. Det finns ingen vinning i att åtgärda bakbromsarna när frambromsarna också precis tagit slut, skall det få effekt skall det vara årgärdat fram och bak SAMTIDIGT. Men det är ju naturligtvis ekonomiskt ohållbart att göra om i stort sett alla vägar i Sverige på en och samma gång. Sedan svarar du ju själv i ditt inlägg ovan varför de har så marginell effekt för säkerheten. Människor är inte rädda för kamerorna, de är just rädda för böter och förlorat körkort. Alltså är de ögontjänare i sitt uppförande. Bromsar hårt vid kameror för att sedan gladeligen gasa på igen. Alltså flyttar man bara på problemet, om hastigheten är så farlig... Nu står ju många kameror på raksträckor vilket också har fått folk att börja köra om i kurvor, DET skrämmer mig. |
|
|
Har man inte även provat med snittfartskameror i exv England? Dvs att man får böter om man snittat ett visst antal km/h mellan två kameror? Någon som vet hur det fallit ut? Det slog mig att man skulle kunna koppla åtgärder till för låg snitthastighet också, exv att man blir uppringd eller får ett brev med uppmaning att förklara sig ;-) Typ: Polis: "Hej Asta, det gick lite långsamt igår mellan x och y va?" Asta: "Ja, boj voj, det är så otäckt att köra nuförtiden"@ Polis: "ska vi boka en tid hos farbror doktorn då, för kontroll av lämplighet?" Asta: "Ja, det kanske skulle vara bra.. Då kan jag ju passa på att besiktiga bilen, var ju några år sedan sist" :-) |
|
|
Det finns en nollvision för självmord också, även Volvo har en nollvision, så det är inget konstigt med nollvisioner. "Ingenting är omöjligt" -Gunde Svan. |
|
|
"I Storbritannien finns ett stort antal ATK‐kameror. Sedan 1999 finns även teknik för sträckövervakning (systemet SPECS) och för närvarande (2006) har sådan utrustning installerats på 8 permanenta platser omfattande tjugo delsträckor. I första hand handlar det om vägar med stora olycksproblem och där olyckorna är utspridda längs hela sträckan." "I England har polisen i Nottingham under fyra år följt upp hastighetsnivåerna på tre likvärdiga vägsträckor med olika typer av automatisk hastighetsövervakning; sträckövervakning, fast punktmätning med radar och mobil kamera. Framförda synpunkter från lokalbefolkningen och bilförarna är entydig. Installationen av sträckövervakning har sänkt tempot och trafiken flyter lugnare. Man kan konstatera att andelen skadade i trafikolyckor sjunkit med 40% och andelen dödade med 50% för såväl sträckmätning som punktmätning med fast kamera." "På den sträckövervakade vägen har andelen fortkörare halverats medan 18% färre fortkörare erhållits för punktövervakning." "För anläggningen i Nottingham rapporterades att medelhastigheten efter drifttagande minskat med 8,2%. Antalet dödsolyckor eliminerades (2 st under tvåårsperioden före installationen och ingen de två första åren med systemet i bruk). Vidare minskade antalet svårt skadade med 40% och lättare skadade med 30%. Andelen olyckor med skadeföljd minskade med 25%. Andelen fortkörare decimerades kraftigt och särskilt på platser där sträckövervakad hastighet tillämpas (50%) jämfört med punktkontroll med radar (18%)." "Resultaten kan i korthet beskrivas enligt följande: -Samtliga kamerasystem reducerar hastigheten -Den största sänkningen av medelhastigheten erhölls vid nya fasta punktkameror med 5,3 mph (dvs 15% reduktion inom kamerornas influensområde) -Nya fasta punktkameror reducerade andelen fordon som överskred hastighetsgränsen med 70%. -Sträck‐ATK kameror har varit särskilt effektiva för att reducera stora överhastigheter (mer än 15 mph över hastighetsgränsen). -Nya mobila kameror var mindre effektiva. Medelhastigheten sjönk med 1,3 mph vilket motsvarar 3 %. -Sträck‐ATK var likvärdig med punkt‐ATK vad gäller att reducera antalet kollisioner och olycksoffer -Skillnaden mellan nya punktkameror och mobila kameror var förväntad. Nya punktkameror påverkar trafikanterna hela tiden, medan mobila kameror är i bruk under begränsade tidsperioder och på avgränsade platser." Källa: Vägverket Sträck-ATK Automatisk Trafiksäkerhets Kontroll av medelhastighet på sträcka Länk |
|
|
Bra info Torbjörn! Undrar om TSV är sugna på att köpa in det och testa? Top Gear skojjade ju om att man var tvungen att stanna för en fika innan kamera #2 när man vridit ur Lamban lite :D Själv skulle jag vilja se en remake på Dr Albans "10 små moppepojkar". Ev kan man ju byta ut "moppe" mot "Zatzy"... "hallå, Zatzypojkar, tänk på vad ni gör!" ;-) |
|
| Jag kör i regel alltid för fort förbi kameror, mest för att se om de är på eller inte. Känns som långt färre är igång nu än för några år sedan. I år har jag inte blivit fotad en enda gång, mot ett trettiotal under 2008. I stort sett samma vägar och samma mil. | |
| Möjligheten att mäta medelhastigheten mellan två kameror finns redan i det svenska kamerasystemet men det ska inte finnas några planer på att göra detta. Det kanske finns nån lag som måste ändras för att man ska få mäta på det sättet? | |
|
Mindre kamror mer poliser utmed vägarna. Eller som jag tycker kamror som filmar dygnet runt för att ta rötägg. Funkar klockrent i England Råkade ut för en idiotisk förare 2 gånger under 10 minuter. 1 .Denna väg är 2 filig jag ligger i yttre filen när han varken tittar eller visar några tecken på att svänga ut. Tvärnitar o svänger vänster för att undvika kollision med nöd o näpe går det. Bara tur att ingen låg bakom. Föraren i den andra bilen märker ingen ting. 2.Rondell där jag ligger i yttre filen för att sen svänga höger ut på vägen. kommer samma förare i inre filen o kastar sig in i mitt körfält får tvärtnita igen. Så i stället för att köra i kapp idioten o säga en o annan sak om hans körning. Så tar jag hans reg nummer o ringer polisen där jag får till svar att det inte går att göra så mycket i efterhand :(. Dom tog hans regnummer o skickar ut det till polis i tjänst som kanske kunde stoppa bilen om dom får syn på den. Så då kanske man i stället skulle följt honom ringt polisen samtidigt så dom kunde tagit honom på plats + jag kunde redovisat för händelserna. Ålder på denna person 79år stelopererad nacke plus händer undra vad han styrde med. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.