|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Sedan 2005 tjänar de (vi?) dubbelt så mycket pengar på böter. Och nu verkar staten vidare vilja bygga ut fartkameraskåpen. Länk Befogat för trafiksäkerheten att bygga vidare eller bara kassako? Svekke | |
|
Kassako. Någon som tror något annat? ------- //Lövet |
|
|
Man får trösta sig med att intäkterna från trafikböter, vägskatt och bränsleskatt går till att göra vägarna bättre/säkrare iaf... =) MVH Christofer |
|
|
Kassako. Jag kan överhuvudtaget inte förlika mig med detta system. OM det vore så att polisens och politikernas önskan vore att stävja höga hastigheter på vägarna hade detta projekt varit nedlagt för längesedan. De presenterar ju själva att deras intäkter går upp för varje år, således gör kamerorna absolut ingenting för att sänka hastigheten för då hade ju intäkterna gått ner. Jag har aldrig sett en kamera där den borde stå. * vid sjukhus * vid äldreboende * vid skola, dagis Visst skall det hållas ordning på vägarna av polisen. Men det går inte att dra ett likhetstecken med hastighet i alla lägen. Exempel: Jag kör min bil på en enslig landsväg, förhållandena är bra. Bilen är nybesiktigad, nyservad och i toppkondition. Det är mitt på dagen solen skiner himmeln är blå, jag har inte sett en annan bil på denna väg på tjugo minuter. Vips på en raksträcka står det en kamera. Skulle man hålla 73 kilometer i timmen riskerar man dryga böter istället för de tex 70 som står på skyltarna... Jag ser ju till att alla i min omgivning svävar i livsfara med min absoluta respeklöshet för hastighet och regler, eller? Nej, montera ned dessa jojohastighetsframkallande plåtrånare och anställ fler trafikpoliser som ser till att plocka undan förare som är påverkade av diverse vätskor piller och rökelse från vägarna. Samt gamla Hugo och Asta som inte har kunnat vrida på nacken sedan 1984, halvdöva och nästan blinda med ena foten i graven. Det är inte BARA hastighet utan agerande som är viktigt i trafiken, samspelet. |
|
|
På mig får fartkamerorna önskad effekt. Jag kör saktare om det finns fartkameror. Om det besparat mig någon olycka går inte att svara på. För det mesta varnas det tydligt med skyltar att det kommer fartkameror och dom är inte placerade eller utformade så att de inte ska kunna upptäckas. Att man varnar för dem och placerar dem relativt synligt tycker jag talar för att man framför allt vill sänka hastigheten och minska olyckorna (vilket också minskar kostnader). Klart de drar in pengar till staten men ville man maximera intäkterna skulle man nog gjort på ett lite annat sätt dvs placerat dem dolda och aktivera samtliga kameror konstant. Det är knappast till statsministerns lön som pengarna går. En lön som jag tycker är pinsamt låg. Som en duktig fastighetsmäklare eller VD för ett medelstort företag grovt uppskattat. |
|
|
Sätter man in farthållaren på exv "90" så blir man omkörd av samma bilar som man sedan får bromsa för när kamerorna kommer. Tidsvinsten är ju som bekant marginell om man ligger 5-10 km över. Min stilla önskan till er som gärna kör för fort är: Gör det, men kör inte 10 km under tillåten hastghet förbi kamerorna.. Håll hastigheten, så slipper jag slita ut farthållarspaken :-) Ps. Det där med att böterna går tillbaka till vägunderhåll, hehe... Den var bra ;-) |
|
Roffa1 |
Jag tillhör den skaran som håller -10km under tillåten hastighet när jag passerar kameraskåpen. detta p.g.a att ej bli bötfälld om elektroniken ev,felar. |
|
Elektroniken felar inte. Det behöver du inte vara orolig för. ------- //Lövet |
|
|
Jag blev fotad i mars månad i år precis före bensinmacken i Hummelsta, körde mot Sthlm. Hade för mig att jag höll hastigheten, men tydligen så var det inte så. Har ännu inte fått någon bot :) Så jag håller med Roffa1 här, hellre hålla 5-10 km/h. |
|
|
Finns inget värre än de som saktar ner under gällande hastighetbegränsning precis innan kameran. Det är så störande att behöva sakta ner för dessa bilister... Att pengarna skulle gå tillbaka till vägunderhåll har jag inte sett. Däremot har det finansierat omskyltningar utav flertalet vägar där de flesta fått sänkt hastighet. |
|
|
Chris87: Du kanske inte förstod ironin i mitt inlägg? ;-) Dåvarande Vägverket fick för över 10 år sedan i uppdrag av regeringen att höja hastighetsgränsen på div. vägar. Istället har de sänkt hastighetsgränserna på åtskilliga vägar... MVH Christofer |
|
| Jag bryr mig ej om kameror jag kan gasa på ibland för att se om de är aktiva för jag har lins fungerar bra. | |
Roffa1 |
Vad ha du för lins? |
| De vill jag helst ha för mig själv | |
| crille82: Jo jag förstod ironin i ditt inlägg, men påtalade bara hur det egentligen ser ut. =) | |
|
Det är behjärtansvärt att ni tänker på dom svaga i samhället (barn, sjuka, äldre osv), men kamerorna skall givetvis stå där dom gör mest nytta, dvs på de vägsträckor som är mest olycksdrabbade. |
|
|
"Det är behjärtansvärt att ni tänker på dom svaga i samhället (barn, sjuka, äldre osv), men kamerorna skall givetvis stå där dom gör mest nytta, dvs på de vägsträckor som är mest olycksdrabbade." Jag kan bara svara utifrån egen erfarenhet. Där jag bor finns det tiotalet kameror. Två av dessa sitter där det har förekommit olyckor och dödsfall. Det värsta är att det fortfarande förekommer lika många olyckor och dödsfall trots uppförande av kameror. En kamera av vilken sort som helst och med vilken baktanke som helst kan inte få ett felkonstruerat vägparti att bli säkrare. Att vara naiv och tro att en kamera på ett vägavsnitt helt eller delvis tar bort faror är motsägelsefullt. Helt logiskt borde då de vägavsnitt som tidigare varit säkra utan kamera bli farligare. Det måste då uppföras kameror där också för att bibehålla den tidigare säkerheten, osv osv i all oändlighet. Således är fartkameror ett lukrativt moment 22, peakad politik slagen i blåa ögon. |
|
|
Hur menar du att andra vägavsnitt blir farligare? Det argumentet har jag inte hört förut. |
|
|
Själv hatar jag alla som kör under hastighetsgränsen när det kommer en kamera. Håll hastigheten och se glad ut, men bromsa för fan inte ner och kör UNDER hastighetsgränsen, helst 15km/h under. Som mest irriterande är det när ni just kört om mig, så jag måste stå på bromsen med mina 60 ton för att inte göra er bil ett par meter kortare. Får ni ett gäng extraljus i backspegeln och ett starkhorn -då är det mig ni kört om. Det finns ju skyltar i god tid så att alla hinner anpassa hastigheten och slippa göra sådana trafikvådliga saker. *väntar på att alla som "aldrig gör så" ska svara, argt* // Erik |
|
| Att folk är så rädda för kameror och böter tycker jag förklarar ganska bra varför dom existerar. | |
|
Det gamla solskyddstricket, har jag hört av en "kompis", fungerar bra... /Udo Dirkelsniff Min blogg: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.