AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.576

Bättre ljud i e46

Nyss köpt mig en m3 e46 som det dessvärre bara vara business cd'n i. Skulle vilja bättre på ljudet i bilen och framförallt kunna koppla in ipoden till stereon.

Så vilket sätt ska jag gå tillväga? Vad är det för effekt på förstärkaren? Kanske ska byta ut hela enheten på en gång till en som stödjer ipod och rattreglagen? Antar att även högtalarna behöver bytas... lat som jag är så skriver jag här innan jag ens kollat efter, men hur jobbigt är det att byta dom? måste hela dörrsidorna ur?

Tips uppskattas, har väll räknat med en budget på runt 10 tusen.

Dörrsidorna måste väck för byte av högtalare, för inkoppling av iPod kan du skaffa en Dice, Gateway 300 eller liknande.
Med högtalarna beror det på hut långt du vill gå. Rainbow har som passar rätt i, ska du göra egna adapterringar så köp några du tycker är bra.
Hur stark är förstärkaren som sitter i business cd'n?

PR
28
PRYL
Tesla Model S P85D -15
Tesla Model 3 LR+ -21
Nissan Skyline R33 GTR -95
Ska du byta högtalare i dörrsidorna fram så måste dörrsidorna av.
Lossa ett par skruvar vid handtaget och sprätt upp sidospegelknapparna med hjälp av en flatmejsel i vardera ende av den. Sen sitter det snäppfästen runt sidan och underkant av dörrsidan. Se till att gummimellanläggen vid varje snäppfäste inte trillar all världens väg om du vill undvika oljud framöver.

Jag skaffade adaptrar och satte i 5,25" framsystem från MB Quart som låter mycket bra. Bytet var gjort på ett par timmar inkl byte av diskanten som var mest jobb. Rainbowkittet tyckre jag verkar dyrt med tanke på att man kan köpa ett riktigt bra 5,25" kit och ha adaptrarna till dem. Man åker på att göra en egen adapterkabel från original kabelhärva till "vanliga" kabelskor men har man inte tummen totalt mitt i handen så är det en baggis.

Ang Ipod så kika på Dice enheter(jag har även en till salu ;)). Med dem kopplar du enkelt in Iphonenen som laddas när den används, styrning via stereon/ratten fungerar bra och du får ID-tag i displayen i stereon. Du kan även köra Spotify via Iphonen om du har uppdaterar till senaste Spotify-versionen och byta låt via ratten eller stereon, det fungerar kanon.
Spotify ger dock inte låtnamn i stereon, men styrningen fungerar perfekt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.