AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.430

Hur funkar egentligen viskofläktens koppling?

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Efter en del bekymmer kom jag till slut fram till att min viskofläkt var boven.
Den visade sig av nån anledning greppa in lite för tidigt....
Nyfiken som man är så började man ju fundera på vad som styr detta ingrepp...
Den lilla metallplattan med artikelnumret på påverkas av värmen och böjer sig därefter och trycker in en pinne som sitter bakom denna. Det är denna pinne som styr ingreppet.
Men vad är det som skiljer dessa viskokopplingar åt? Min tanke är att det är en och samma koppling med olika metallplattor på, det är ju även på denna artikelnumret står. Det borde ju vara enbart denna metallplatta och pinne som styr vid vilket gradtal fläkten ska greppa in!? Nån som provat att byta eller justera dessa?

Oljan inuti kopplingen TROR inte jag har någon inverkan på vid vilken temp den kopplar in. Däremot tror jag att viskositeten på denna olja bestämmer hur högt upp i motorvarv fläktens ingrepp följer med.
För övrigt ser det ju inte ut att vara så svårt att fylla på olja om man skulle råka ha en koppling som inte funkar pga oljan runnit ut...

Är dessa verkligen steglösa eller är det mer åt on/off-hållet

Nån som vet mer om detta får jättegärna fylla på och rätta mig!
De är steglösa och oljan är egentligen en silikonlösning som inte är påfyllbar. Funktionen påminner lite om momentomvandlaren i äldre automatlådor, silikonvätskan överför vridmoment mellan de olika delarna i ett kanalsystem osv. Vid frisk koppling sker ingreppet steglöst och det blir aldrig fast ingrepp med 1:1 mellan remskiva och fläkt, i annat fall är det fel i kopplingen.
Vid tveksamhet, byt koppling. Har man otur kan fläkten sprängas och trasa sönder kylare och annat med tråkiga följdfel, varför chansa?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.