AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.613

Koppla in el, dragkrok E60 -05?

jn
60
jnse78
BMW 530i -05
Volvo 240 -88
Hejsan.
Köpte ett avtagbart drag av Lars Person. (Vilket jag kan rekommendera!)
Draget monterades hyffsat enkelt fast.

Nu ska jag koppla in elsatsen, men har en fundering.

Den gul/svarta kabeln som ska till bromsljuset, varför ska den kopplas in bakom ryggstödet i baksätet? (antar att det är kabeln som går upp till bromsljuset i bakrutan?)

Funkar det inte att bara koppla in den direkt på kabeln till bromsljuset, i bagaget?

Delar de 3 bromsljusen i bilen samma säkring, eller är dom på olika?

Hur har ni kopplat?
(tog 13-poliga jaeger-kontakten)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ska inte sånna där nya drag kopplas mot en liten styrbox så man slipper felmeddelanden?
Det bör finnas någon slags modul till den 13-poliga eldosan som har hand om belysningen och även avaktiverar de bakre pdc sensorerna när ett släp är tillkopplat.
jn
60
jnse78
BMW 530i -05
Volvo 240 -88
Jo man får med en modul /interface)
Det är bara kabeln till bromljuset som ska kopplas in på en kabel i bilen, det andra sköts av signalerna från can-bus/data kabeln som går till interfacet.

Men frågan var ju ifall jag måste koppla bromljuskabeln till kabeln bakom ryggstödet, eller om jag kan ta kabeln som går till höger eller vänster bakljus redan i bagaget.
Ingen som kopplat in en likadan elsats nyligen?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har kopplat en Jaeger elsats och följde instruktionerna, dvs gick på kabeln bakom elsatsen.

Det var några år sedan nu så jag minns inte varför. Men kopplingsschemat var inte helt tydligt i alla lägen och jag checkade mot BMW:s eget kopplingsschema. Det bekräftade hur alla kablar skulle kopplas och att man måste in i kabelhärvan bakom ryggstödet.
jn
60
jnse78
BMW 530i -05
Volvo 240 -88
Ok. Är väl bäst att följa det då.
Bilen kanske tror det är fel på ena bromsljuset annars, när det tar lite mer ström än det andra?

Kommer du ihåg hur man tar lös ryggstödet?
Har aldrig gjort det på E60, det enda jag vet är hur man tar lös sitsen bak :-)
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
"...kabeln bakom ryggstödet" skulle det givetvis stå i mitt förra inlägg!

Jag antar att du har fällbart ryggstöd och bara ska ta bort sidostycket. Det är bara att dra rätt ut!

Se sid 15 i denna fil: Länk
(Du måste registrera dig som medlem för att få upp den)
jn
60
jnse78
BMW 530i -05
Volvo 240 -88
Hehe gissade att det skulle stå "ryggstödet" :-)

Nä tyvärr har jag inte fällbart ryggstöd :-/

Jag fattade inte riktigt hur ryggstödet satt fast där uppe, förrän jag var helt klar med allt.
Fixade ändå kabeln, det gick att få ut ryggstödet nog mycket ändå.

Det är ju tydligen 2 låsningar i bagaget som man bara pillar upp med skruvmejseln, så släpper ryggstödet där uppe.

Men... det blev en kabel över i elsasten, tror den var blå/brun eller brun/blå.
(det är inte "optional" kabeln)
Nån som vet vad den är tänkt att användas till?
Kanske är till någon annan modell, för det stod inget om den i installationsmanualen heller.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Kan vara till en annan modell för satsen jag monterade var gemensam för E6*/E87/E9*. Om du är tveksam så checka monteringsanvisningen för någon av de andra modellerna. (De låg med för samtliga modeller i min elsats.)

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
ko
119
kotte_b
e30 318is -91
E36 320i cab -94
Har en e61 håller på ska koppla in bromskontakten men hittar inte vart den ska sitta har vickat på ryggstödet men ser inget där under, måste man lossa på baksätet med?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.