|
|
|
|---|---|
|
Ytterligare ett skumt fel på min 540iA E39 -98 som uppträder när bilen blir blöt. Bromspedalen blir som en tvättsvamp, låter riktigt konstigt (ojnk ojnk ojnk) och känns enormt svampig och seg tills man pumpat till den 2-3ggr. Kör man en bit blir den likadan igen, om man inte pumpar 2-3ggr. Då känns det även som bromsarna ligger på kraftigt när man försöker köra iväg. Detta inträffar när bilen blivit ordentligt blöt, som idag när jag gjorde en seriös tvätt och i lördags när jag tuffat 10 motorvägsmil i ösregn. Efter en stunds motionerande idag verkar det ha försvunnit. Känns nästan som det hänger ihop med mitt misständningsproblem ni kan läsa om i en annan tråd. Nån som vart ute för samma sak? | |
| fan vilken otur du verkar ha?, vet inte kan de vara luft i systemet om den känns svampig kankse?? dålig bromsvätska.. vatten i den ?? | |
| Det är inte så att det sitter skit i kanalen där vattnet ska rinna ut ur plast burken under kupe filtret. Hade det problemet på en gammal e39:a. Detta resulterade i att vatten steg upp i bromservoklockan och det blev konstigt ljud och konstiga bromsar! Plockade bort löven så vattnet kom ut, inga problem efter det! | |
|
Kom på att du kanske ska kolla båda sidorna! Sitter ju en del elektronik på högersidan. Tänkte på dina tändmissar... Jag borrade förövrigt upp dessa dräneringshål, dom är för små orginal. Några löv som glider ner och det blir tätt eller väldigt dålig/långsam dränering. Kanske är ett långskott, men det tar inte många minuter att kolla (om du inte redan gjort det förstås) |
|
|
Precis som du säger wannabedivers vart kanalerna på förarsidan totalt igensatta av löv, frön och annat svart klägg. När jag lyfte på filterboxen var det nästan vatten upp till kanten och då såklart en bra bit upp på bromsservon. Plockade bort allt skräp och har kört igenom ståltrådar och mängder av vatten för att rensa upp. Borra upp det skulle man nog kunna göra men då får man plocka bromsservon och det är jag mindre sugen på. Får ha det som standard ihop med tvätt eller översyn att plocka bort och kolla så där inte kommer ner några löv. Förstår inte riktigt hur vatten kan tränga in i bromsservon, borde inte den vara tät? Hoppas det kommer ut igen iaf så det inte ligger kvar till vintern och fryser. Enligt verkstaden borde mina tändfel kunna bero på samma felkälla då insuget hänger samman med bromsservon, deras teori är alltså att motorn suger i sig lite vatten. Förhoppningsvis är det så enkelt! |
|
|
Vad bra att det var det enkla felet!!! Nej klockan är inte tät, klockans hus skyddar bara gummibälgen. När det sen rinner in vatten så hamnar det mellan bälgen och huset, vilket gör att bälgen inte kan jobba som den ska samt att den försöker pressa ut vattnet vilket är svårt då klockan stått under vatten. Tror inte du beöver vara orolig att vatten blir kvar och ställer till det i vinter! Men om du är orolig så ställ dit en kupevärmare ett par dagar.... Eller så kanske det blir värmebölja en sväng till i sommar, då är det garanterat löst!! Låter lite långsökt att det skulle hänga ihop med vakumet då du inte har haft vattnet på den sidan av systemet.... Men jag kan ha fel eftersom jag inte tittat hur dom byggt systemet med vakumdelen och hur dessa system är sammankopplade.. Rev du och kollade högersidan också? Där sitter ju elektronik till motorstyrning! |
|
|
Har idag fixat felet på min bil. Rengjort dräneringar och tömt utrymmet på vatten. Fick samma fel och symtom förutom att bilen/motorn gick över i nödprogram pga vattnet i servoklockan sögs med in i insuget, dessuton så rök bilen vattenånga. Det hjälpte inte bara att tömma utymmet runt klockan utan det var fortfarande vatten kvar inne i servot så bromsarna fortsatte att vara svampiga. Sög till slut ur ca 3 dl vatten ur klockan/servot. Pratade med mina kontakter på BMW och dom sa att dom brukar plocka ner/ur servot och tömma det på vatten för att komma ifrån bekymmret med svampig pedal och risk för frysning till vintern. Dessutom finns det en risk att servot börjar rosta invändigt och det sedan orsakar skador på gummi membranet och kolvstången och värsta fall så får man även skador på huvudcylinder och måste även byta den. Funderade lite och kom sedan på att man kan ju faktiskt få ut vattnet utan att demontera servot. Gör så här så får du ut det mesta av vattnet. Demontera vacumslangen och backventilen från servot. Ta sedan en vanlig injektionsspruta som du monterar en smal ganska styv slang på (ca 20cm lång) denna sätter du dit istället för kanylen. Trä ner slangen genom hålet där vacumslangen sitter normalt och sug upp vattnet ur klockan/servot med hjälp av sprutan. Det tar ett tag att tömma utrymmet på vatten men får man tag på en spruta av lite större modell så tar det ca 10 min att suga ur allt vatten ur servot. Vill man göra det extra noga så kan man ju koppla på en hårfön på slangen och ventilera ut all fukt men tror inte att det behövs. |
|
|
wannabedivers; Jag lyfte bara på filterboxen och tittade men där såg ut att vara rent samt att jag provade ösa på 2 liter vatten och det rann rakt igenom. Är det bökigt att lyfta på hela "elektroniklådan"? Jxp; Inte så, men skönt att jag inte var ensam med att få in vatten i motorn också. När det vart som mest vattten i så stängde bilen helt av ett par cylindrar, när den sjönk gick han bara illa :P Har kört ett par mil med bilen ikväll och tyvärr finns det nog en hel del vatten kvar inne i bromsservot. Ena stunden går bilen jättebra, i nästa bluddrar den och ryker vattenånga. Ska prova suga ut det imorgon, har ingen spruta men kanske går att "slanga med munnen" :P |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Rätt vanligt fel tyvärr på E39 värst är ju vintertid då det fryser och pedalen blir tvärstum och då får man oftast byta servot. Tar man för vana att rengöra och dammsuga ur lådan under bromsbehållaren varje gång man byter bromsvätska dvs vartannat år så bör det nog klara sig utan problem. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det kanske fungerar att "slanga" ur det, annars så finns det sprutor at köpa på Apoteket. Sjukt fort går det i alla fall att fylla utrymmet med vatten. Jag servade min bil för drygt 100 mil sedan och då fungerade det perfekt med avvattningen. Nu har det ju iof regnat nått hejdlöst i några dagar så .... men tråkigt är det om det skulle inträffa på en resa. Jag åtgärdade i alla fall mina dräneringar den här gången och kan nu spola med vattenslangen i utrymmet utan att det inte stannar kvar något vatten. Hålen är nu 12 mm stora men det räcker ju med att ett löv ramlar ner och lägger sig för hålet och det är kört igen så täta kontroller är nog det som hjälper bäst Vintertid när servot fryst så monterar BMW bort servot och tinar det och häller ut vattnet. Det som är att det kan uppstå skador på membran osv eftersom is inte komprimeras så jättebra. Samma sak om man fortsätter att åka med vatten i servot. Vatten kan inte heller komprimeras och till slut så går det in bakvägen in i motor och huvudcylinder via tätningar som går sönder. Så försök ta ut vattnet så fort som möjligt. |
|
|
Sög upp allt vatten igår med en 10ml spruta (ja, det tog en fruktansvärd tid men hade ingen större) :P Problemet med vatten i bromsservot har nog funnits länge iom att vattnet jag sög ut vart rostigt som Oboy. Känns ju inte riktigt bra men dock verkar ju bromsarna fungera som dom ska. Kommer nog iaf köpa på mig en begagnad servo och lägga på hyllan så man inte blir tagen på sängen om det skulle hända något framöver! |
|
|
Efter att ha kört i regn i runt en 4 timmar slutade mina vindrutetorkare och spolare att fungera. Stannade kollade säkringarna men hittade ingen trasig. Gick å lättade på trycket och tänkte att det kanske funkade med handpåläggning och startade bilen igen. Nu funkade spolarna men inte torkarna... Testade en omstart och då gick torkarna igång igen. Körde de resterande 20 milen hem med fungerande torkare. Efter att ha läst denna tråden kikade jag idag under den vänstra luftburken och konstaterade att avrinnings kanalen var helt igentäppt av frön och annat. Det hade gått så långt att det i botten hade förmultnat till jord. Tror att jag har fått bort det mesta med hjälp av damsugare och lufttyck. En fråga vart går denna kanalen ut? Mynnar den ut bakom plasten i hjulhuset eller i botten av motorutrymmet? |
|
|
Efter att i höstas upplevt fenomenet med svampig bromspedal så utvecklades det till stum-pedal när minusgraderna slog till. Och till våren utvecklades det till att bromsen hade en tendens att låsa sig så fort man rörde pedalen lite(fenomenet uppstod endast ibland) Orsak: vattenfylld balja Resultat: Vatten i bromssystemet, kaputt bromsservo, rostig huvudbromscylinder. Tog en chansning och skaffade endast en ny huvudcylinder och fick den bytt på min lokala skoda-verkstad. Där konstaterade de att den gamla var rostig och att bromsservon var både vattenfylld och mindre funktionsduglig :P Eftersom jag är desperat behov av bil denna vecka så bad jag verkstaden tömma den så gott det går och skruva ihop den igen. Nu till frågeställningen: Kan det bli någon skada av att åka runt så här i typ 2-3 veckor innan jag lyckas gräva fram en ny servo (har åkt i 6mån så borde väl gå?) Och kan man byta bromsservo själv? Lite småsurt att lämna in den igen om nån vecka för i stort sett samma jobb. Är det luftningen som är svårast eller bytet? Skulle förmodligen klara att byta servon själv men tvivlar på luftningen /pro-BLE-EM-WE |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.