AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.757

Byte av servoolja

Ni
6
Nickped
325i -94
Skall byta oljan men vet ej hur jag ska gå till väga.

Finns flera anslutningar till servopumpen men vilken skall jag lossa på för att tömma ut den gamla oljan? ska man tömma allt eller spara lite av den gamla för att inte få luft i systemet?
To
242
ToTTeN
E36 M50B25 Turbo + Fullbur
E36 M50B25 Utställning

E46 320D + biltransport
lossa ena slangen. svänga några gånger. fyll på lite. starta sväng några gånger lossa ena slangen töm ur. fyll på starta kör. fyll på tills det blir rätt nivå

Lycka till
Ni
6
Nickped
325i -94
Vilken av slangarna? antar att jag ska lossa den som sitter underst, sedan starta bilen, svänga vänster-höger tills jag tömt ur all olja? sen efter det fylla på med ny?
To
242
ToTTeN
E36 M50B25 Turbo + Fullbur
E36 M50B25 Utställning

E46 320D + biltransport
inte starta utan olja. är nog inte bra för pumpen.

euhh.. ta ena :) eller den andra.

sedan sväng vänster höger. sätt dit den. fyll på med lite olja (0.5liter) starta och kör och töm ur en gång till och sedan fyll på kör kontrolera.

glöm inte nya kopparbrickor på bultarna
Ni
6
Nickped
325i -94
haha jag satsar nog på den som är störst!

Vet du ungefär hur mycket olja jag borde tappa ur först?

ps. den är grå!
Det blir inte så många Dl av det.
Gör som Totten skrev annars, för om du inte vet 100% vad för olja det är i så kan packningarna gå sönder. Vissa oljor tål inte att blandas.

Gör därför som Totten skrev så får du ut all den gamla.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ni ska vara 2 personer, en som startar/svänger och en som fyller.

Lossa returslangen, den som går från styrväxeln till burken (slangklämma) och böj ner den i ett kärl eller flaska. Gör iordning en plugg innan den lossas från burken och plugga ingången i burken.
Håll en flaska med ny olja redo, låt medhjälparen starta, håll koll ner i burken, när oljan försvinner fyller du på, sammtidigt styr medhjälparen fram o tillbaka, det underlättar mycket om framhjulen är upphissade.
Skik stopp till medhjälparen när du har slut i flaskan, kör en flaska till, 2 liter brukar vara lagom att köra igenom.
Sätt tillbaka slangen o efterjustera nivån.
Glöm inte att hålla koll på kärlet/flaskan så du slipper få hela golvet fullt av olja.

OBS !! det går fort, så stå inte och sov när medhjälparen startar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.