AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.744

M3 Limo eller Coupe.

Sida 1 av 3
xp
126
xpoze
BMW 1993 MUGELLO ROT
Hej.

Undrar om någon har tid och ork och förklara vilka skillnaderna var mellan Limon och Coupen. Givetvis vet jag dörr antal, kaross osv. Men var det skillnad i utrustning osv?
Skall man akta sig för Limousine versionerna? Det verkar inte finnas så många, skall man betala mindre för en limo?

Tacksam för alla svar.
Hls, xpoze.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror nog att limo kan ligga högre i pris beroende på att dom är ovanligare men å andra sidan inte lika eftertraktade bland "yngre" folk. Du ska nog inte betala mindre för en limo. Skillnaderna är bla baklysen som skiljer. Sen ska limmon vara lättare och vridstyvare även om vissa påstår annat :)

Utrustning ska vara det samma. Den största skillnaden är som sagt att coupen har 2 och limmon 4 dörrar.
I Tyskland vad läder, stolsvärme, kromade dörrhandtag och träinlägg standard på Limon. M Kontur fälgar istället för de vanliga. Samt aningen mjukare fjädring. Anledningen var att den skulle vända sig till en annan typ av köpare än M3 Coupe (givetvis).

Limon ligger inte högre i pris trots att den är ovanligare.

Anser att det endast är fördelar med limon: mer praktisk, vridstyvare.

Intressant är att M3 3,2 Limo tillverkades mellan oktober 1995 och december 1997 om jag inte minns fel. Detta var i det intervall M5 E39 inte fanns. Dock beror nog det mer på att E46 Limo började tillverkas runt den tiden också om jag itne missminner mig.

Man kan ju alltid hoppas på att det komemr en M3 E46 Limo men det verkar inte troligt.

M3 Limon sålde bra i USA och Storbritannien, andra marknader var den inte så lyckad på :(

Har en separat broschyr på M3 Limo jag kan leta upp vid tillfälle.
Det är även en annan typ av sportstolar i limo'n....
Kowalski
Precis...M3 coupen har "Darth Vader"-stolarna ...extrema sportstolar. Limmon har de vanliga sportstolarna med ställbart lårstöd som även finns som till vanliga E36. Såg en Daytona(?)-violett M3 Limmo i Malmö förra helgen med ljusgrått skinn. Inte helt fel!

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Hmm, extrema sportstolar.... inte direkt tycker jag. Ganska snygga och sköna men inte speciellt bra sidostöd. Om man vill ha ratten endast för att svänga med (inte hålla sig i) så bör stolarna bytas ut. Det gäller både "Vader"-stolar och sportstolar.

//Kristian
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det är större benutrymme bak.Från 96 blev fjädringen styvare + m5ans bromsar och sex petad låda m.m.
Från separat M3 3,0 Limousine Broschyr 1994:

"Mit den neuen M3 Limousine bringewn wir einen ebenso dynamischen wie luxuriösen 4-Turer an der Start, der im Bereich kompakter Hochleistungsautomobile neue Dimension eröffnet"

"Die M3 Limousine ist unsere Antwort auf den Wunsch vieler Kunden nach M-Fascination in Form einer kompakten Limousine. Entdecken Sie eine einmalige Verbindung von Emotion und Vernuft. Die gelungende Kombination von Sportlichkeit und Alltaugslichkeit, von Hochleistung und niedringem Verbrauch. Mit einem hochwertig gestalten Innenraum, dessen Atmosphäre durch Edelholz und feinstes Leder bestimmt vird. Ein edles Ambiente, das ebenso uberzeugend ist wie die BMW typische Cockpitgestaltung, die sich konsequent am Fahrer orientiert."

Någon som vill översätta?
Sen är det andra sidokjolar och den svarta "läppen"
längst ner på frontspoilern finns inte på limo.....

Rätt mycket som skiljer när man tänker efter, men
motorn går lika fint som på coupé :-)

2002tii:

Hur vet du att fjädringen blev styvare på M3 3,2 Limo? Har hört det från en annan person också men inte ngn annan stans? Var fick du infon ifrån?
Är inte Limon lättare tom? Iallafall när M33,2 Coupe blev av med sina alu dörrar?
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Har läst det i någon tidning tror att det var Bilsports köp guide ej säker men kan kolla.Jag har provat både en 95 och en 96 och det var stor skilnad vad det gällde styvheten.
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Se72447:

Jag hade tidigare en 98- limo och den hade
"läppen" monterad...

Kanske att den kom iom 97´års mod samtidigt
med den nya fronten..
Någon som vet ?

//Jimmy

Jemej, kan mkt väl stämma. Har en innan Sept. 1996 (ej faceliftade) och den har inte läppen. Dock i min broschyr (efter sept. 1996) finns läppen på en M3 Limo.
redestad
Japp min M3 3.2, en sen 96:a har den svarta läppen, mycket snygg och ger säkert någon positiv effekt på aerodynamiken, varför skulle M-avdelningen annars monterat den?

Gustav:

Du nämnde en separat broshyr till 4d M3:an, 3.2? Jag skulle mycket gärna vilja ha den kopierad, tror du att det är möjligt? Finns det någon information om Individual-utrustning?

Har du tid och möjlighet så skulle jag bli oerhört glad om du kunde fixa en kopia och posta till mig. Jag står självfallet för alla eventuella utlägg.

MVH

Redestad

Jemej och Gustav,
läppen finns ju att köpa separat, så det kan ju vara monterat i efterhand !?
Jag har själv funderat på att göra så, för det höjer väl utseendet en del.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
M valde att inte ha läpp på limon för att den skulle vara så diskret som möjligt.
redestad:

Kom förbi mig om du bor i Sthlm kan du låna den.

Det är på M3 3,0. M3 3,2 finns inte en sep. broschyr på.
Pe
118
PeOR
IX xDrive50
När jag letade M3:or för två år sedan hördes två olika argument beroende på vilken bil som var i lager:
1. Coupen är dyrare eftersom den är mer eftertraktad
2. Limon är dyrare eftersom den är mer sällsynt

Mina egna slutsatser var att limon låg 20' lägre för en 96:a med ungefär samma utrustning.

PeO.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
PeOR: Intressant när jag funderade på m3a så låg priserna antingen samma eller så var sedanen något dyrare. Om detta sen berodde på skick eller modell är svårt att avgöra men man kunde oftast hitta couper som var upp till 2-30.000 billigare än närmaste sedan så att säga. Detta var kanske 3 år sedan nu.

En sökning på bytbil idag visar att det finns betydligt färre limos och att dom ligger ganska lika i pris.
Pe
118
PeOR
IX xDrive50
acey: Båda är säkert rätt under olika förutsättningar. Kanske går det snabbare att bli av med en Coupe och att det kan lyfta priset något. Säljer man sin bil "nationellt" är det säkert någon som letar efter en limo och är beredd att betala för det.

Själv ville jag ha en limo eftersom den syns mindre men valde en Coupe eftersom urvalet av Limo's var för litet och det var svårt att hitta rätt bil.

PeO.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.