|
|
|
|---|---|
|
Halloj! Jo jag har en BMW 330 -03 som gått 14500mil och som ger ifrån sig mistänksamma ljud mellan växlingarna. Är en person som är väldigt känslig mot avvikande ljud, så det är kanske inte tal om något egentligt problem, men det skulle vara skönt med ett par lugnande/givande kommentarer från er här på forumet. Ljuden hörs som tydligast alltid efter kallstart och uppkommer mellan växlingar från 1:an till 2:an respektive 2:an till 3:an, runt sådär 2500rpm. Ibland även från 3:an till 4:an Det är inga distingta bankningar och smällar, utan mera som mindre klonk och knak. Jag vet inte om det är inbillning, men jag tycker att det avtar en aning när man kört lite längre sträckor. Visst finns det väl upphängningar och dyl runt växellådan som slits och kan behövas bytas? Eller är det normala ljud? Tänkte bara höra mig för här lite ifall det är någon som kan tänkas upplysa mig om vad det kan vara! Ha det bra gott folk! | |
| synkringarna i lådan? fast låter konstigt att dom skulle vara dåliga på en sån bil.... | |
|
Förmodligen något annat än synkringarna iallafall. När synkroniseringsringarna är slut märks det framförallt vid nedväxlingar, men sällan vid växling till högre växel. Jag har haft bilar med dåliga synkringar som inte har visat bågra konstigheter vid uppväxling men krävt dubbeltrampning vid nedväxling. Vid dåliga synkringar känner du ett tydligt motstånd i växelspaken och tar man då i, så kommer skrapet när kuggarna ska gå in i varandra utan att varvtalen har synkroniserats. **BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Nej synkringarna är det nog inte. Har aldrig några problem med själva växlingen, varken upp eller ner. | |
|
Har nog mislett er lite. Märkte idag att ljudet inte kommer under själva växlingen, utan när jag kopplar. Någon ide om vad det kan vara då? Som sagt, fortfarande hörs det som mest mellan 1:an till 2:an och sedan 2:an till 3:an. Ett par tydliga kolnk hörs och det känns som att det kommer bakifrån. |
|
| Samma ljud på min 320i, vete fan vad det kan va. | |
| Tråkigt :/ Ingen som kan tänka sig veta? | |
|
Det låter som någon av bussningarna som diffklumpen sitter fast med. Är någon av bussningarna kass så vrider sig diffklumpen tills det tar stopp därav klonket. mvh stefan |
|
| Ja det skulle det kanske kunna vara. Det är ingen dyr operation hoppas jag? | |
|
Hej hej. Kan även vara hardyskivan. Då brukar det ju klonka när man kopplar. Låter även som främre bärarmsbussningarna som även dem kan låta lite illa. Låter som drivlinan är inblandad. MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.