AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.432

Oljebyte i bakaxel

Behöver man byta olja i bakaxeln och isåfall när? och med vilken olja? Det gäller en 328i 00:a automat, som har gått 14.000 sköna mil.

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Kolla Mektips--> service, finns en tabell där det borde stå

/mvh
Ring upp Bmw och fråga annars om du inte finner svar, vet inte hur det är på dessa årsmodeller.

Som exempel växellåds olja (manuell) skulle tidigare innan 96-97 göras oljebyte i lådorna, men inte nu längre.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
Läste i servicetabellen att man ska byta olja i manuell växellåda samt bakaxel vid Intervall II. Det stämmer alltså inte för en E36 -99? Är det bara nivåkontroll då?

Hittar inget mektips på hur man gör..
Vilket syftar du på? Lådan eller bakaxeln? Eller både och.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Det gällde bakaxeln. Men det verkar som ingen vet tyvärr.
Taget från minnet, det finns såklart fler lämpliga fabrikat...

Bakaxel: Castrol SAF-XJ (med eller utan diffbroms) eller SAF-XO (ej diffbroms). Fungerar med båda då bilen saknar diffbroms (original).

Sök efter dessa beteckningar här på forumet och du kommer att finna en hel del läsning.
Enligt BMW ska det inte bytas, men själv tycker jag det inte känns rätt. I lådan bytar jag var 5000 mil ca. Bakaxeln ska jag byta på min nästa frivecka. Känns inte bra att bara tuta på i evigheter.
Tack. Håller med Clintan, oljor behöver bytas regelbundet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
I PDF-dokumentet länkat nedanför finns en lista över alla bakaxeloljor för öppna differentialer som är livstidsgodkända av BMW (tagen ur TIS 03/2006)
Länk

Och här är de dessutom listade rakt upp och ner
AGIP HLX
Aral Getriebeöl BS
Castrol SAF-XO
Dearon BHS
FINA PONTONIC MS
FINA PONTONIC MX
Veedol SAF 66
Mobil Gearlube VS 600
BP Energear SHX
VALVOLINE HL Plus
TRANSELF BM 75W-90
Shell Getriebeöl OLS-BMW
Westfalen Fugo BMO
MOTUL HYPO SYNT
Avia Hypoid 75W-90 EP
Esso Getriebeöl NLS 75W-90
Fuchs TITAN Gear H 75W-90
Wintershall Getriebeöl BOS
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bytte en gång i bakaxel och låda på min Merca som gått 40´ mil innan jag sålde den. 5000 mil intervall på växellådan lät väldigt seriöst måste jag säga.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Du bör med jämna mellanrum kontrollerar att det finns olja i slutväxeln. Tar det slut och skär blir det .. dyrt. På äldre bilar är det inte ovanligt att packningar torkar med lekage som följd. Att byta är inte fel men du har ett helt annat "slitage" på en olja i växellåda och slutväxel än i motorn. Oljan i slutväxeln blir inte heller särskillt varm. Byt enligt BMW:s rekomendation.

//E
Anders-72:

Fortfarande lite kvar från E36 tiden. Där var det var 4000 mil. Likaså enligt Bmw. Helt plötsligt gör vi ny modell och vips så behöver vi inte det längre. Känns inte rätt och tycker det är så liten peng jämfört med om lådan rasar.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Aha, det var så ofta rekommenderat. Det som gör att man måste byta olja oftare i motorn är inte temperaturen i sig utan att den blandas upp med bensin, vatten och sot. Det klarar sig transmissionsoljorna från.

Usch, skalade av hela knogen på sprängkåpan när växellådspluggen släppte på Mercan. Det var ATF i den så jag visste inte om det var blod eller olja som rann ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.