|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag är/var väldigt intresserad av en bmw 535d och skulle provköra denna samt kolla upp den för att senare diskuttera inbyte samt köp. Det första säljaren säger är att jag måste skriva under ett paper som gör att om något händer så får jag stå för 20% av ett basbelopp(ca 44000kr). Detta har aldrig hänt innan och kändes väldigt märkligt.. kändes som att säljaren trodde jag skulle köra sten hårt med bilen... Är 32år samt hade hela familjen med. Känslan jag fick var att jag inte ville göra någon affär så jag gick därifrån. Är detta vanligt nuförtiden? jag har ej behövt göra detta på något annat ställe där jag köpt bil innan. | |
| Att man behöver betala säljarens självrisk är väl inga konstigheter. Skillnaden nu är väl att du blev informerad och att denne ville formalisera detta. 8800:- i självrisk för vagnen du ville provköra. Högt men inte oskäligt högt. | |
| Jag har aldrig varit med om något liknande då jag testkört bilar nya BMW bilar och jag är avsevärt mycket yngre än dig. Kanske värt att tillägga att jag testat många nya bilar de senaste året men detta förfarande var något nytt för mig. | |
|
Låter helt otroligt! Har aldrig hört talas om detta, och jag har också det senaste halvåret bara varit på otaliga bilfirmor. Blev det nån provkörning? Vorsprung durch freude am fahren |
|
| Det är lite olika det där. Då jag har provkört div bilar på Audi eller BMW så har dom endast tagit kopia på lappen sen är det bara att åka. På Porsche däremot fick man skriva på om en självrisk på 20 000 spänn. Dessutom dom själva som bjudit dit en. Så det är väl lite olika helt enkelt, men tror inte det är ovanligt. | |
| Vid provkörning av motorcyklar är det vanligt att man får skriva under ett liknande dokument. Minns inte vad självrisken brukar vara men det är väldigt dyrt i alla fall. | |
| Vanligt skulle jag säga, tex får du göra motsvarande på både bmw i solna och exckusive cars i stockholm. Minns inte exakta belopp, men 5 eller 8kkr var det ivf. Tycker eg inte det är konstigt - om min kompis skulle provköra min bil och smäller den så skulle han då (minst) få betala självrisken. | |
|
Extremt vanligt i Stockholm i alla fall. Tror jag inte provkört en bil här på en större firma där jag inte fått skriva på en dylik. Känns bara bra att veta vad som gäller. Tro inte att du slipper undan självrisk bara för att du inte skrivit på något dokument. Risken är då också att de kräver dig på betydligt högre pengar. ------- //Lövet |
|
|
Som flera redan skrivit så förekommer det rätt ofta numera, specielt i storstäderna. Har inte behövt göra det på någon BMW ännu men på 2 Porsche center har jag gjort det (10000:- i självrisk där). Det var inget jag reagerade på direkt. Som Andreas skrev så är det ju rätt skönt att veta vad som gäller om något skulle uppstå. |
|
Roffa1 |
Har aldrig behövt signera några papper vid provkörning, har likaså ofta blivit erbjuden att få ha bilen över dagen för att testa den. De fyller tom upp tanken. |
| Har man flytande försäkring= Vilket bilhandlare har så är det en FET självrisk ..Speciellt om den som provkör lyckas krocka med en motpart.. Då blir det 1 självrisk dels på den egna bilen + (Vagnskada) + 1 självrisk på motpartens bil (Trafik).. Säkerligen runt 15000:- i runda slängar. | |
|
Om bilen är grön plåtad blir det dyrt vet inte exakt men det handlar om mycket pengar Vem tror att det skulle vara gratis att gasa med en firmas bil så klart får man betala en självrisk Att man som lite äldre inte får den infon när man vill prova en bil är kanske inte så konstigt Inte heller om man köpt x antal bilar hos samma företag att man får låna hem över helgen men då är de oftast inte grön plåtade Ha deT |
|
| storchefen provkörde på porsche center fick deponera 20k | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.