AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.733

bilen dricker olja

ba
4
bayern5
520i touring 01
hej....

har ägt bilen i ca 2 månader men blev chockad när oljelampan tändes för låg oljenivå.
har kört med bilen ca 350mil och har säkert fyllt på 1,2 liter olja.
skall imorgon till bmw de tror att det är givaren men jag tror starkt på att det är nån kolvring som är trasig.
har nån råkat ut för liknande problem?

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
kan vara membranet till vevhusventilaitonen som läcker och oljan åker in i insuget.

Min drar ingen olja efter uppdatering.
ba
4
bayern5
520i touring 01
tack för tipset skall till bmw imorgon, men jag ser ingen läckage eller liknande motorn är helt torr hade du läckaget på din bil?

cr
183
criiille
540 IM -98
om de är ett membran som läcker i vevhusvent.. åker oljan in i insuget.. och förbränns .. ryker bilen mkt ?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
M54 motorn kan vara lite törstig på olja, speciellt om man kör hårt och inte uppdaterat vevhusventilationen till cold climate utförandet. Min drog liknande mängd tidigare men efter att fixat vevhusvent. så drar den klart mindre.

//Magnus

ba
4
bayern5
520i touring 01
fick bilen idag då de har bytt en ny oljenivågivare..
bilen har inte rökt så att jag ser det men på avgasröret bak är det lite svart kanske ska det vara så...
ny olja fick jag också så när jag kolla på färddatorn har förbrukningen av bensinen gätt ner kraftigt nu snittar jag ungefär 0,72 förr 0,82.
vi få se om det är givaren som det var fel på för när vi kollade nivån på oljan när jag lämnade bilen igår så log den mellan min och max så som den ska vara...
få hoppas på det bästa

ba
4
bayern5
520i touring 01
fast lampan varnade för låg oljenivå...

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Nu är inte jag säker på hur elektroniken på e39 fungerar här men hur kan en halvpaj oljenivågivare påverka bensinförbrukningen ? Någon som kan förklara detta samband för mig ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.