AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
843

problem med kylfläkt som nöter hål på kylare e30

Visa användare
127
smileface
e30 325 cab -92
e34 525ia touring -96
Jag har en e30 325 -92. körde hela förra sommaren och allt gick bra. Men i slutet av sesongen började kylfläkten låta som en gammal volvo så jag misstänker att fläktkopplingen har sagt upp sej. men i och med det så fick jag hål i kylaren och nu när jag tog fram bilen efter vintervilan så märker jag att kylfläkten ligger för nära kylaren så den skaver mot kylaren tils det blir hål.. kan kylfläkten ha ändrat läge eller så när fläktkopplingen gick sönder?

hellre GasHäng än RattGlapp.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fläkten sitter ju fast i fläktkopplingen som i sin tur sitter fast i en fläns på vattenpumpens axel som i sin tur sitter fast i motorn som i sin tur sitter fast i framvagnsbalkarna med gummikuddar.

Att motorn hoppat längre fram tror jag inte (men kolla för säkerhets skull att motorkuddarna ser hela ut). Då är det mer sannolkt att något kan ha hänt med vattenpumpens axel eller fläktkopplingens fästanordning när fläktkopplingen gick sönder.

Så kolla efter axiellt spel på vattenpumpens axel. Se även över såklart infästningar till kylaren så den sitter fast som den ska. Annars är det bara att invänta den nya fläktkopplingen och skruva ihop allt och se hur nära den ligger kylaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.