AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.252

Nyköpt 540 touring -95 med lite småfix

Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Hej
Har nyss köpt mig en 540 touring för i princip inga pengar alls. Men det finns en del att fixa på den som sagt. Den läcker lite kylarvätska och det har jag lyckats lokalisera till en spricka i kylaren precis nedanför övre slanganslutningen, efter att ha läst på forumet har jag förstått att det inte är någon idé att laga detta, är det någon idé att köpa begagnad kylare eller är det dumt? Vart får jag annars tag i kylare för en billig peng? Sen så är samtliga dörrlås sönderbrutna, jag har lås från en annan bil som jag har hållt på och kodat om genom att flytta "ryttare" men jag skulle behöva några extra ryttare då jag saknar några storlekar, kan man köpa lösa ryttare? Sen så är ena katalysatorn paj, det är en buckla i den och det skramlar om den så keramiken är väl helt sönderslagen, kan man klara en besiktning trots detta eller är det bara att byta? Isf kan man slänga dit race kattar när man ändå håller på eller skiter sig avgasvärdena då? Sen så lyser airbaglampan i några minuter efter att man startat bilen och så ska det väl knappast vara? Vad kan man misstänka att det beror på?
Mycket text, hoppas att någon orkar läsa igenom.
Mvh Calle
Airbaglampan ska lysa ett par sekunder när man vrider på tändningen för efter några sekunder släckas.

Vad gäller kylare kanske du kan finna en ny på ebay.de (Tyskland) eller ebay.co.uk (UK) till ett för dig bra pris.
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Jo det vet jag men den lyser inte några sekunder snarare 2-3-4 minuter nånting.
Ok ska kolla ebay
Mvh Calle
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Kom på att det enligt förra ägaren även är problem med att få värme i kupén, har ej provat detta själv pga vädret.. Kan det ha att göra med sprickan i kylaren? Förra ägaren har har hällt i kylartätning, kan det vara så att det har satt igen någonstans och hur rensar jag isf bort det?

Mvh Calle
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Min uppfattning är att kylartätning är precis livsfarligt...

På en gammal vinterhäck (520 E28) jag hade för många år sen kläggade det igen inne i termostathuset.
På en kompis bil, ungefär samtidigt, verkade det som det blev en propp i värmepaketet vilket låter som kanske hänt för dig!

Detta var något som såldes på gula små 2dl "dunkar".
Ev
80
Evinrude
525ix -96
525ix -94
Att köpa en begagnad kylare behöver inte vara en nitlott, en ny går ju trots allt på ca 4000:-...
Går det inte att bärga mycket från de uppbrutna låsen? Eller är det så pass förstörda att det inte går att pussla ihop de "nya" med de gamla?
När det gäller katten så skulle jag ha letat efter en ny på skroten, det känns som det mest ekonomiska.
Airbagsystemet går att avläsa felkoder ifrån, gör det först och utgå sedan därifrån.
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Tack för svaret.
Dom gamla låsen är totalt förstörda, går ej att rädda något från dom. Går det att klara en besiktning trots att ena katten är paj? Kan man läsa av felkoder själv eller blir det att åka till bmw? Eller kan oberoende verkstäder läsa av?

Mvh Calle
Ev
80
Evinrude
525ix -96
525ix -94
Risken är ju att den inte klarar avgastestet om innanmätet är skadat.
Dock ser jag nu när jag tittar runt att en begagnad kostar från 2000:- och uppåt på skroten...
Det kanske vore värt att försöka och ta en ombesiktning ifall katten har nedsatt funktion.
Felkoder kan alla läsa av, det som behövs är ett interface, t.ex. carsoft (sök på forumet så finns det mängder med trådar om det) och en laptop.
Hör även runt på forumet om det finns någon som bor i närheten av dig som kan läsa av felkoder. BMW tar mellan 500-700:- för att läsa av felkoder och en oberoende verkstad lär nog inte vara mycket billigare.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det finns renoveringssatser hos Bmw att köpa till dörrlåsen.

Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Tack för svaren.
Ev har jag en oberoende verkstad som kan läsa av felkoderna för lite bullar eller nåt. Blir nog att chansa med katten, kanske plockar ner den och skakar ur delarna som ligger löst då det är lite irriterande med skramlandet. Jo har sett att det finns renoveringssatser till låsen men det känns surt att lägga 400kr per dörr men å andra sidan kanske jag klarar mej med en sats, hur många låsryttare får man med?
Mvh Calle
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ingen aning, troligen alla som kan tänkas behövas till ett lås iaf.

Jag bytte ryttare till min, jag nöjde mig med 8st (av 12), 4 passa perfekt och 4 fick jag fila till en aning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.