|
|
|
|---|---|
|
Eftersom mitt BMW originalbatteri visar svart öga så funderar jag på ett nytt. Sannolikt har det är batteriet suttit i bilen mycket länge, jag ska försöka hitta datumstämpel. Rätt som det är så är vintern här och jag har ju dessutom en energislukande bensinsvärmare i min bil som jag planerar köra en del. Sist men inte minst har jag periodvis ganska ogynnsam körprofil. Originalbatteriet är på 90AH men jag funderar gå upp till ett 100AH nu. Bilbatterier är verkligen en djungel och det känns som jag läst lite för mycket på nätet samt i olika autopower trådar just nu. ;-) Hittat relativt färska tester här: Länk Länk Testets vinnare är ett Tudor High Tech men mycket jämt med Global. Verkar få bäst värde på allting förutom "Batteriets uthållighet vid -20, Driftstid över 2 400 watt" då Global vinner (återförsäljare tex Mekonomen, OKQ8). Just detta är dock en viktig parameter (uthållighet vid kallt klimat). Att Varta kommer såpass långt efter tycker jag är mycket överraskande. Däremot ser man att tex Nordström Silver är ett mycket prisvärt alternativ. Det är i och för sig inga nya batterier av AGM typ i det här testet men det tycker jag ändå skulle bli för dyrt. Lite om Tudor High Tech 100AH Länk Priset är ganska nära ett Global 100AH på tex Mekonomen Kraft, Global / Startbatterier Artikelnr: 20-60038 Vad BMW original kostar vet jag inte. Men det kanske också är ett Tudor High Tech i skalet? Lite erfarenhet och åsikter skulle uppskattas innan jag slår till. | |
| Jag tycker alltid de där ögona visar svart men batterierna trots det lever länge till. Har du haft problem tidigare på vintrarna? Om inte skulle inte jag bytt än. | |
| Kane: Jag ska först försöka hitta en datumstämpel på batteriet. Om batteriet är från 02 eller 03 så byter jag ganska omgående annars ger jag det en chans till. /Mats | |
|
Dålig respons på min batteritråd. ;-) Jaja, jag gissar att de flesta batterier i testen duger rätt bra. Åtminstone de med snittbetyg över 4,0 Länk Testen är som jag förstår det utförd av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut så det verkar ju seriöst. Mest prisvärt av de med snittbetyg över 4 är utan konkurrens Nordström Silver (Ag/Ca) men jag tror jag lägger på drygt 500-1000 kr för ett Tudor High Tech ändå. Den extra lilla kraften kanske ändå är bra för mig som har ogynsam körprofil samt Webasto värmare. BMW använder sig ju också av OEM varianter från Tudor (har varje fall gjort det tidigare år) så det blir nog helt perfekt. |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
hej skaffa ett med så mycket Ah som möjligt jag köpte det "största" Ah som fick plats i "batterilådan" med mycket elektronik krävs det bra med kräm för att allt ska fungera optimalt du kan få många skumma fel i E39:an om du inte har gott om kräm |
|
Nachtjäger: Har förstått att det inte skadar med lite Ah extra. :-) Är dock osäker på om just Tudor High Tech som jag är inne på just nu tillverkas med mer Ah än 100. 90Ah sitter det original i bilen nu så jag går ju ändå upp lite. 100Ah mot 90Ah samt 900A mot 720A. Under förutsättning att jag sköter batteriet, underhållsladdar det ca 1 gång/månaden så hoppas jag kraften ska räcka. |
|
|
Jag brukar aldrig vänta på att ögat blir svart, har lärt mig att kolla ögat ganska frekvent - och om jag märker att det skimrar mindre grönt än vanligt så åker laddaren fram direkt. Å andra sidan var det några månader sen sist jag behövde ladda batteriet då jag har batterifrånskiljare på saaben, den började ladda ur allt oftare för ca. 2 år sen och till slut orkade jag inte felsöka längre och tröttnade på det ständiga laddandet... mats_epost: Tack för länken till testet! Så många Ah som möjligt är aldrig fel, kolla bara att det får plats. Ett tips är att låta extravärmaren vara på också när du börjar köra första gången på morgonen, när su parkerar bilen så låt den gå 5-10 minuter till - vem vet, du kanske kan förebygga vevhusventilationsproblematiken? Mvh |
|
| när du (inte su) parkerar bilen ska det förstås vara... | |
|
Bra att veta är att "ögat" i batteriet bara mäter i en cell, det finns fem celler till och det kan ju bli fel i vilken som när batteriet börjar bli till åren, vilket man inte alltid ser på testögat. Tudor är sedan många år ett varumärke under Exide, det har inte tillverkats några startbatterier hos Tudor i Nol på väldigt många år. Exide är megastort och många "namnkunniga" batterier kommer från dem, värt att veta och att inte fastna i märkeshysterin. Elektronik i all ära, visst är det mycket i bilarna idag, men egentligen är det reservkapacitet för att stå stilla och köra med t.ex värmare eller stereo osv man köper när man monterar ett större batteri. Så snart motorn är startad så tar generatorn över hela jobbet, och 50 eller 100Ah gör ingen skillnad just i detta skedet. AGM-batterier är bra om man riskerar att batteriet hamnar på sidan eller upp och ner, eftersom elektrolyten är bunden i galsfibermattor och inte kan rinna ut. Men i vanliga bilar har man inte så stor nytta av denna finess/merkostnad. GEL-batterier har samma egenskaper vad gäller bunden elektrolyt men är av helt annan konstruktion, ofta blandas dessa batterier ihop komplett och utan skrupler i marknadsföringen. FP |
|
|
Folke: Orsaken till att jag ändå lägger ner en del research på val av batteri är precis det du skriver. Att jag planerar använda min Webasto bensin värmare i vinter plus att jag har en ganska ogynsam körprofil. Risken är kanske att man kan få problem oavsett batteri om man har en ovanligt ogynsam körprofil i kombination med regelbundet användande av tex bensin eller dieselvärmare. Webaston körs ju med automatik 30 min efter en tidsinställning och om man då regelbundet kör bilen kortare turer, tex enbart 10 min så leder det till sannolikt till problem efter ett tag. Men förhoppningsvis räcker det bra med ett konventionellt batteri (tex Tudor Hight Tech 100AH) samt att jag underhållsladdar frekventare under vintern (kanske minst 1 gång / varannan vecka under vintern). Jag har bara haft den här bilen en månad, därför vet jag inte riktigt hur den pallar med en vinter med Webasto samt min körprofil. Vore ju trevligt att slippa köpa en elvärmare tänkte jag. Jag trodde dock att tex AGM batterier (tex Optimas och Exides varianter) hade andra fördelar än bara att de var tippsäkra med bunden elektrolyt? Att de har bättre kapacitet samt klarar djupurladdningar betydligt bättre än konventionella batterier? Nackdelen är väl framförallt priset. |
|
|
Det är riktigt tänkt, och lite mellanladdning hemma är alltid bra eftersom man helt enkelt inte alltid kommer upp i den körtid som krävs för att ladda fullt i bilen, fast detta gäller stora som små batterier. Helt riktigt så finns det för men även nackdelar med AGM-batterier. I fallet med Optima och motsvarigheter från Exide, så är det främst reservkapaciteten som är för låg, 50-60Ah är för lite, och priset är högt för batterierna. Däremot kan konstruktionen med spiralbyggda celler ge höga strömmar momentant vilket är en fördel, och de kan även få bra livslängd om de sköts rätt. FP |
|
|
En Webasto leverantör i Stockholm har precis tipsat mig om Optima fast det var ingen längre diskussion (jag frågade via mail). Problemet är ju att dessa tingestar är svindyra, tror den stora gula 75AH varianten kostar ca 4000 kr. Trots "enbart" 75AH har den höga 975A i kallstartsvärde och ska tåla en hel del djupurladdningar. För detta pris får man två st Tudor High Tech 100AH. |
|
|
Mats: På min Z4 så har jag också sett att det är svart öga men jag tror att det går ner från grönt till svart ganska snabbt om man kört lite kortare streckor ett par dagar... Testa med en riktig laddare så kan du ge det en chans till! Typ Ctek! Sebbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.